• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1400072618624
  • خبرنگار : 71452

به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی برگزار شد؛

وبینار " آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت"

وبینار " آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت"

وبینار آموزشی " آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت" به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از اندیشمندان، متخصصین و دانشجویان حوزه سلامت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، وبینار آموزشی " آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت" صبح امروز (26 مهرماه 1400) برگزار شد. دکتر علی منتظری، استاد پژوهش و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در این وبینار آموزشی گفت: برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات لازم در حوزه سلامت نیاز به توسعه و طراحی ابزارهای مناسبی برای شناخت بیشتر، کامل و همه جانبه ابعاد مختلف سلامت وجود دارد. اندازه‌گیری دقیق حقایق و وضعیت موجود اولین گام در مسیر ارتقا و بهبود است. پرسشنامه‌های سنجش سلامت ابزارهای مناسبی برای سنجش و در نهایت ارتقا سلامت در ابعاد گوناگون هستند. آشنایی محققان و متخصصان این حوزه با مبانی و روش‌های طراحی و استانداردسازی ابزارها، نقش مهمی در ارائه ابزارهای مناسب و به روز در مطالعات حوزه سلامت دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی، روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت را براساس نظریه آزمون کلاسیک مطرح (Classical test theory) مطرح کرد و گفت: در نظریه آزمون کلاسیک، ویژگی‌های متعددی برای روان‌سنجی ابزارها مطرح شده است، ولی سه ویژگی کلیدی این نظریه شامل پایایی (Reliability)، روایی (Validity) و پاسخگویی (Responsiveness) هستند.

این کارگاه به طور ویژه بر این سه ویژگی متمرکز شد. در خصوص پایایی به موضوعاتی مانند ثبات درونی، پایایی نسبی و پایایی مطلق اشاره گردید. در زمینه روایی نیز در مورد روایی سازه شامل آزمون فرضیه، روایی ساختار و روایی ملاکی مطالب جامعی ارائه گردید. در خصوص پاسخگویی پرسشنامه نیز که طبق نظریه آزمون کلاسیک یکی از ویژگی‌های مهم در روان‌سنجی ابزار است، مطالبی ارائه شد. علاوه بر این موارد نکاتی نیز در خصوص نحوه ترجمه پرسشنامه‌ها ارائه گردید. نکته‌ای که در این زمینه بر آن تاکید گردید، موضوع تطابق فرهنگی ابزارهای شناخته‌شده و استاندارد بین‌المللی و ترجمه و بومی‌سازی این ابزارها بود که در ادامه کارگاه به آن اصول و ابعاد آن اشاره گردید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، این پژوهشکده با هدف دانش افزایی و ارتقاء توانمندی متخصصان حوزه سلامت اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای مختلفی در ابعاد مختلف حوزه سلامت می‌نماید که امید است این برنامه‌های آموزشی نقش موثری در ارتقا توانمندی متخصصان و اندیشندان دست اندر کار در بخش سلامت داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.