• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400091612288
  • خبرنگار : 50256

 اندر احوالات دانشجو بودن در دوران کرونایی

 اندر احوالات دانشجو بودن در دوران کرونایی

ایسنا/آذربایجان شرقی با این ترم در مجموع چهار ترم است که کرونا بر زندگی دانشجویان ریشه دوانده و بر زندگی و شرایط آموزشی تک تک این قشر تاثیر بسزایی داشته داشته است.

دانشجویان در این دوران، سختی‌هایی حتی در حد طاقت فرسا متحمل شدند که از نگاه بیرونی و خانواده‌ها شاید چندان بنظر نرسد و بهانه‌ای برای درس نخواندن باشد اما برای دانستن سختی زندگی دانشجویی باید دانشجوی مجاز بود تا درک کرد.

داشتن یک روتین آموزش مجازی آن هم با تایم ۱.۵ ساعته هر کلاس ( که در مجموع روزانه حداقل یک کلاس و حداکثر چهار کلاس را شامل می‌شود)، دانشجویان زیادی را دچار مشکلات روحی روانی می‌کند.

از وضعیت سایت و اساتید گرفته تا اعمال امتحانات مجازی هر کدام مشکلات مخصوص به خود را دارد که می‌توان گفت بعد از چهار ترم تحصیل کاملا بهبود نیافته‌اند و از طرفی شرایط، سخت تر هم شده است.

چه بسا دانشجویانی که دلشان برای کلاس حضوری و شور و شوق حتی گذر از کوچه‌ها و خیابان‌های دانشگاه تنگ شده است و از طرفی وهم و ترس امتحانات حضوری بر قلبشان رخنه می‌اندازد.

مزایای آموزش مجازی یک درصد آموزش حضوری است

اسرا یکی از دانشجویان ترم ۵ رشته شیمی است که به ایسنا، می‌گوید: مزایای آموزش مجازی در دوران کرونا شاید به اندازه یک درصد از مزایای کلاس‌های حضوری برسد. تنها حسن تحصیل به روش مجازی هم می‌تواند این باشد که در کنار درس به سایر فعالیت‌ها از جمله یادگیری حرفه و سایر فوق برنامه‌ها رسید.

وی می‌افزاید: یکی از بزرگترین مشکلات ما در آموزش مجازی، افزایش حجم تدریس‌ها بود. حجم بالا و حتی چهار برابر آنچه در کلاس حضوری تدریس می‌شد در کلاس مجازی ارائه می‌شود. از طرفی به نسبت این افزایش تدریس، تکالیف و به خصوص کنفرانس‌ها و ارائه‌های دانشجویان نیز بسیار افزایش داشته است. افزایشی که درصدی به معلومات دانشجو اضافه نمی‌کند. 

وی ادامه می‌دهد: در حق دانشجویانی که واقعا درس می‌خوانند نسبت به آن‌هایی که با تقلب نمره می‌گیرند در این روش واقعا اجحاف می‌شود. چه بسا نمره‌های بچه درس خوان‌ها در دوران کرونا افت کرده و نمره تقلب کنندگان به یک باره رشد داشته است.

اسرا با تاکید بر این‌که راهی برای جلوگیری از این حجم از تقلب و ناحقی وجود ندارد، می‌گوید: چون درس اساتید در طول یک ترم حتی زودتر تمام می‌شود، ممکن است تعداد امتحانات نیز به حد بالایی برسد.‌ مثلا ما درسی داریم که تا حالا چهار بار از ما امتحان گرفته و هنوز امتحان اصلی میان ترم مانده است.

وی با تاکید بر این‌که برخی اساتید هم در حق دانشجویان بی انصافی می‌کنند، ادامه می‌دهد: سیستم آموزشی به دلیل استفاده همزمان تعداد بالایی از دانشجویان گاها و به خصوص در زمان امتحان، هنگ می‌کند، برخی اساتید هستند که اعتنایی به این مشکل ندارند و برایشان مهم نیست یک دانشجو نتوانسته حتی وارد سایت شود چه برسد بتواند سوالات را بارگذاری کند.

وی با اشاره به این‌که برخی اساتید هم پل ارتباطی برای تبادل پاسخ امتحانات و بیان مشکلات با دانشجویان ندارد، می‌گوید: در یکی از امتحاناتم قرار بود که امتحان ساعت ۱۱ تمام شود، من ساعت ۱۱ و یک دقیقه توانستم پاسخ‌ها را بفرستم و در نهایت به دلیل این تاخیر یک دقیقه‌ای با وجود این‌که تمام پاسخ‌هایم صحیح بود، پنج نمره از من کم شد.

فقط پیر شدیم

این دانشجو با بیان این‌که در دوران کرونا، تجربه خاصی به دست نیاوردیم و فقط پیر شدیم، اظهار می‌کند: شاید یادگیری روش‌های استفاده از برخی نرم افزارها، اینترنت و به خصوص عکس برداری تنها مواردی باشد که یک دانشجو توانست در این دوران کسب کند. برای هر تکلیف و جزوه‌ای کار ما دانشجویان عکس برداری از صبح تا شب است و این مهارت تا حد زیادی برایمان عادت شده است.

بعد از چهار ترم مجازی حوصله نداریم درس بخوانیم

وی بیان می‌کند: میزان یادگیری در آموزش مجازی به خصوص در درس‌های آزمایشگاهی، علمی، فنی و حل کردنی تا حد زیادی کاهش یافته است. ما چهار ترم پای سیستم نشستیم و الان دیگر واقعا نمی‌کشیم ‌و حوصله نداریم که درس بخوانیم.

وی ادامه می‌دهد: تعداد واحدهای ارائه شده دانشکده در دوران کرونا هم بر خلاف گفته‌ها افزایش یافته و دروس تخصصی نیز پشت سر هم برگزار می‌شود.

اسرا با بیان این‌که الان مشکل اصلی ما نحوه حضور در کلاس‌های حضوری است، می‌گوید: همه ما الان دوست داریم که آموزش‌ها حضوری ولی امتحانات مجازی باشد، اما اگر کلاس‌های حضوری به شکل سابق برگزار شود، آیا دانشجویان می‌توانند همانند گذشته در کلاس بنشینند و یا اساتید به پای تخته رفته و تدریس کنند؟

وی می‌افزاید: من وقتی ترم دو دانشگاه بودم، شیوع کرونا آغاز شد. از آن روز تا به حال مشکلات روحی روانی و ضعف اعصاب را به خاطر آموزش مجازی متحمل شدم و واقعا برای من دانشجو قرارگیری در این شرایط بسیار سخت است.

در خانه راحت می‌نشینیم و بدون زحمت در کلاس حاضریم

فاطمه دانشجوی ترم ۷ اقتصاد نیز به ایسنا، می‌گوید: من شخصا آموزش مجازی را بیشتر دوست دارم چون اینگونه در خانه راحت می‌نشینیم و می‌توانیم بدون زحمتی در کلاس حاضر شویم.

وی می‌افزاید: در کلاس‌های حضوری بیشتر وقتمان هدر می‌رود چون حرف‌های خارج از کلاس و بدون ربط به درس زیاد گفته می‌شود اما در کلاس مجازی بدون این موارد می‌توان بازده بالاتری داشت.

وی متذکر می‌شود: یکی از مزایای بزرگ آموزش مجازی، امکان ضبط کردن کلاس‌ها است. از طرفی هزینه رفت و آمد به خصوص برای کسانی که از شهرهای دیگر می‌آیند، در این روش کاملا رفع می‌شود.

نمرات مجازی واقعی نیست

فاطمه ادامه می‌دهد: در روش آموزش مجازی هم‌چنین هیچ چیزی یاد نمی‌گیریم. اغلب و شاید همه دانشجویان تقلب می‌کنند و نمرات به هیچ وجهی واقعی نیست.

انگیزه برای تحصیل کاهش یافته است

وی می‌افزاید: با این روش انگیزه برای تحصیل هم کاهش یافته است. من قبلا می‌خواستم به محض تمام شدن دوره کارشناسی وارد ارشد شوم اما آنقدر دوران مجازی سخت گذشته که می‌خواهم حداقل یک سالی را استراحت کنم.

تدریس برخی اساتید خوب و برخی خوب نیستند

مریم دیگر دانشجوی ترم ۸ علوم زیستی است که از وضعیت تدریس برخی اساتید گله داشته و می‌گوید: بعضی از اساتید، خوب درس میدن اما بعضی دیگر تدریس خوبی ندارند و فقط از روی کتاب می‌خوانند.

وی می‌افزاید: من متاهلم هستم و قطعا روش آموزش مجازی بهتر است که بیشتر در خانه می‌مانم. درست است که یادگیری در این آموزش، سخت است اما می‌توانم در همه کلاس‌هایم شرکت کنم و هم به مسئولیت‌هایی که در خونه دارم برسم.

وی ادامه می‌دهد: بنظر من اگر تحصیل مجازی باشد، بهتر است چون وقتی خانه هستیم، خیالمان راحت تر است ولی اگه به دانشگاه برویم، به غیر از استرس درس، استرس کرونا گرفتن هم به سراغمان می‌آید.

محمد دانشجوی ترم ۳ است که از در دوران شیوع کرونا وارد دانشگاه شده است، به ایسنا می‌گوید: یکی از معضلات آموزش مجازی این است که مثلا موقع امتحان می‌ترسیم که نکند یک لحظه سایت بپرد، وقت کم بیاریم و در نهایت نمره مان به خاطر این شرایط کم شود و یا حتی برخی اساتید آنقدر زمان امتحان را کاهش می‌دهند که وضعیت ما را درک نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: در آموزش حضوری، یک تایم و سوالات مشابه و استاندارد برای تمامی دروس و دانشجویان وجود دارد و ارزیابی بهتر است.

به عقیده‌ی وی، مزیت آموزش مجازی فقط تلف نشدن وقت است.

علی نیز دانشجوی ترم ۷ است که از وضعیت سایت گله دارد. وی می‌گوید: از تک تک کلاس‌هایی که برگزار می‌شود، فقط اعصاب خورد کنی و ضعف اعصاب برایمان باقی می‌ماند. منی که حتی فقط به کلاس‌های ضبط شده گوش می‌دهم مشکل اعصاب پیدا کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: من در کنار درس، کار هم می‌کنم و در واقع آموزش مجازی برایم بهتر است چون می‌توانم به راحتی کار کنم و شب‌ها درس بخوانم اما متاسفانه حضور غیاب اجباری اساتید و سپس حجم بالای درس‌ها من را از کار و زندگی درمانده کرده است.

وی می‌افزاید: اگر حضور باشد درس یاد می‌گیریم اما باید بیخیال کار کردن شوم ولی اگر مجازی بماند می‌توانم کار کنم. از طرفی تایم ۱.۵ ساعته ( که حتی برخی اساتید اضافه بر آن هم کلاس را ادامه می‌دهند) باعث شده تا به طور چشمگیری محتوای درسی بالا اما بدون درصدی یادگیری ارائه شود.

علی بیان می‌کند: ارائه تدریس کم حجم با کیفیت بالا تنها راهکار آموزش مجازی است که متاسفانه اغلب اساتید از این موضوع دور هستند.

بر اساس این گزارش؛ بر اساس شنیده‌ها و گمانه زنی‌ها دانشگاه‌ها در ترم آتی به احتمال زیاد حضوری شوند، از این رو بر اساس مشهده‌ها، پیشنهاد می‌شود تا پیش از بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها، تحقیق دقیقی بر روی زندگی روحی و روانی دانشجویان انجام بگیرد تا در قالب یک برنامه مشخص، بتوان به روتین سابق بازگشت.

زندگی دانشجویی بر خلاف نظرهای دیگران، در دوران کرونا سختی‌های مضاعفی به خصوص در حوزه روانی متحمل شده که انتظار می‌رود مسئولان توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.