• یکشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401080100329
  • خبرنگار : 71021

تصویری که از ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد

تصویری که از ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد

چندی پیش همزمان با هشدار منع سفر به ایران از سوی دولت فرانسه، ایران با این تصمیم که چهره‌ای متفاوت و جذاب از خود به نمایش بگذارد، در نمایشگاه گردشگری این کشور شرکت کرد اما آنچه از این حضور روایت و توصیف می‌شود، بیشتر بیانگر این است که ما همچنان از واقعیت‌ها و پتانسیل‌های کشورمان در جهان نمایش خوبی نداریم.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه فرانسه از تیرماه ۱۴۰۱، ایران را در فهرست کشورهای پرخطر قرار داد و هشدار منع سفر به ایران را اعلام کرد. چند روز پس از آن، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تصمیم ایران برای شرکت در نمایشگاه گردشگری فرانسه خبر داد. معاون گردشگری در این وزارتخانه در نشست توجیهی که با آژانس‌های گردشگری درباره نمایشگاه فرانسه داشت، ضمن آن‌که از کم‌کاری مسؤولان در بازاریابی سخن گفت، تاکید کرد که شرایط کشور و محدودیت‌هایی که با آن روبه‌رو است، از وظیفه بازاریابی رفع تکلیف نمی‌کند.

مسؤولیت برپایی غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری فرانسه از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به یکی از شرکت‌های تابع و زیرمجموعه این وزارتخانه، شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی سپرده شد. اجرای پاویون و غرفه ایران نیز طی یک مزایده به یک شرکت خصوصی دیگر واگذار شد، این شرکت با زمینه فعالیت و سوابق فرهنگی، مسؤولیت اجرای سالن گردشگری در اکسپوی دبی و بیش از ۲۰ نمایشگاه گردشگری دیگر را طی یک مزایده به عهده گرفته بود.

نمایشگاه گردشگری فرانسه (IFTM Top Resa) که از جمله معتبرترین نمایشگاه‌های جهان گردشگری به شمار می‌آید، از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ در پاریس برگزار شد و بیش از ۲۰۰ مقصد سفر و ۱۷۰۰ شرکت در آن حضور داشتند. روح‌الله حسین‌زاده ـ مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ  پیش از برگزاری این نمایشگاه در یک نشست خبری گفته بود: ایران با شعار «ایران باشکوه» در این نمایشگاه شرکت می‌کند.

طیبه محمد، مجری خصوصی غرفه ایران در نمایشگاه فرانسه نیز در همان نشست خبری از به نمایش گذاشتن تصویر و چهره‌ای متفاوت از ایران با استفاده از امکانات دیجیتالی و دوربین‌های واقعیت مجازی VR و دعوت از کسب‌وکارهای  نوین و دانش‌بنیان‌ها و اینفلوئنسرهای فرانسوی و ایرانی، پخش زنده جاذبه‌های تاریخی و تولید محتوایی بکر و به شدت زیبا، سخن گفته بود.

او حتی از جانمایی مناسب غرفه‌ ایران در نمایشگاه فرانسه حرف زده و گفته بود: برخلاف سال‌های گذشته که ایران در مکان خوبی از نمایشگاه قرار نداشت، امسال (۲۰۲۲) پاویون ایران در کنار دهکده اینفلوئنسرها و در مسیر خوبی قرار گرفته است.

تصویری که از ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد
غرفه ایران در نخستین روز نمایشگاه گردشگری فرانسه

اما روایت و وصف آژانس‌داران ایرانی از وضعیت غرفه ایران در تاپ‌رزای فرانسه، متفاوت از این اظهارات است. مصطفی شفیعی شکیب، عضو هیأت مدیران جامعه تورگردانان که تا پیش از کرونا بیشترین تور و گردشگر را از بازار فرانسه داشت و به عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه حضور داشت، به ایسنا می‌گوید: در نخستین روز برپایی نمایشگاه کسی از برگزارکنندگان غرفه ایران حضور نداشت. طبیعتا کسی هم پاسخگوی بازدیدکنندگان نبود. در غرفه برای حدود پنج شش شرکت استند نصب شده بود اما از بین آن‌ها فقط یک آژانس گردشگری حضور داشت که آن‌ هم در روز نخست غایب و غرفه ایران کاملا خالی بود. من و مدیر یک آژانس دیگر که به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه شرکت کرده بودیم تصمیم گرفتیم در غرفه ایران بمانیم و پاسخگوی بازدیدکنندگان باشیم.

او ادامه می‌دهد: برخلاف حرف‌هایی که زده بودند، هیچ عنصر جذابی از ایران به نمایش گذاشته نشده بود. بروشورهای تبلیغاتی یا توری از ایران برای عرضه نداشتیم. من برنامه تورهای خود را اضافه کردم تا حداقل محصولی برای عرضه داشته باشیم. البته یکی از شرکت‌کننده‌ها فیروزه و نقل و نبات آورده بود که انگار قصد فروش داشت و بعد هم که دید این نمایشگاه محل فروش چنین محصولاتی نیست، آن‌ها را جمع کرد. جز این، ندیدیم محصول مرتبط با گردشگری یا نمایشگاه در غرفه داشته باشیم.

شفیعی می‌گوید: مسأله مهم دیگر این بود که در کتابچه اصلی نمایشگاه فرانسه، هیچ نامی از ایران نبود. شرکت خصوصی که برگزارکننده پاویون و غرفه ایران بود، نام خود را به جای ایران در این کتابچه ثبت کرده بود، ‌در نتیجه پیدا کردن غرفه ایران در نمایشگاه بسیار دشوار بود. روال این است که غرفه را به نام کشور ثبت کنند و در زیرمجموعه آن، اسامی شرکت‌کنندگان و برگزارکننده غرفه ذکر شود. البته بر سردر غرفه نام ایران با حروف بزرگ مشاهده می‌شد.

تصویری که از ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد

اعظم ایوبیان، تورگردان دیگری که به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه فرانسه حضور داشته و تصاویری از وضعیت غرفه ایران در اختیار ایسنا قرار داده است، همین مسائل را می‌گوید و می‌افزاید: غرفه ایران از ابتدایی‌ترین امکانات و تجهیزات محروم بود، من سه روز در این غرفه ایستادم و تا روز پایان برگزاری نمایشگاه، هیچ مسؤولی از کشور ایران مراجعه نکرد. مجریان و برگزارکنندگان غرفه را هم از روز دوم ملاقات کردیم. یک شرکت گردشگری هم حضور داشت که می‌گفت به نام این نمایشگاه برای ۱۵ نفر ویزا گرفته است! معلوم نبود این شرکت اصلا برای چه به نمایشگاه گردشگری فرانسه آمده است، برای ویزافروشی یا جذب گردشگر؟! حتی به زبان خارجی مسلط نبودند، نمی‌توانستند با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنند و در نخستین حضور نیز با پوشش نامتعارف در غرفه ایران حاضر شدند.

تصویری که از ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد
غرفه ایران در دومین روز از نمایشگاه گردشگری فرانسه

این تورگردان ادامه می‌دهد: در غرفه‌ای که تا روز سوم از هر نوع موسیقی و پذیرایی محروم بود، به یک‌باره در روز سوم که بازدیدهای تخصصی تمام شد و وقت بازدیدهای عمومی رسید، سوهان و گز پخش کردند. معلوم نبود هدف و برنامه غرفه‌دار اصلا چه بود؟!

این عضو جامعه تورگردانان ایران اضافه می‌کند: طراحی غرفه بسیار غیرحرفه‌ای بود، درحالی‌که چند قدم آن‌طرفِ ما، غرفه مراکش با طراحی زیبا و اجرای موسیقی و پذیرایی نظر بازدیدکنندگان زیادی را جلب می‌کرد. ما نیاز داشتیم در اوضاع کنونی، باشکوه‌تر و پرسروصداتر از همیشه در چنین نمایشگاهی حاضر شویم.

ایوبیان به جانمایی غرفه ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: شنیده بودم مسؤولان و مجریان غرفه از موقعیت و جانمایی امسال تعریف کرده بودند اما باید بگویم بدترین موقعیت را داشتیم. غرفه ایران نزدیک انبارها و سرویس‌های بهداشتی و در همسایگی کشورهای افریقایی بود، درحالی‌که ایران باید در زون خاورمیانه قرار گیرد. آن‌هایی که ایران را می‌شناسند در منطقه خاورمیانه و یا آسیا دنبال کشور ما می‌گردند، نه در آفریقا و کنار اتیوپی و سنگال و مراکش. پیدا کردن غرفه ایران که حتی اسمی از آن در کتابچه نمایشگاه آورده نشده بود، به قدری سخت بود که بعضی‌ها می‌گفتند شانسی ایران را پیدا کرده‌اند.

این تورگردان در پایان می‌گوید: کشورهایی مثل عربستان و امارات بسیار قوی و چشمگیر در نمایشگاه امسال شرکت کرده بودند. بسیاری از آژانس‌های اروپایی هم ظاهرا به شکل توصیه‌شده‌ای دنبال تورهای عربستان بودند. در چنین شرایطی، ایران واقعا احتیاج داشت به شکلی متفاوت و قوی ظاهر شود که به چشم آید، اما متاسفانه تصویری بسیار ضعیف از آن به نمایش گذاشته شد.

تصویری که از ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد

ایسنا آمادگی دارد پاسخ یا توضیح احتمالی مسؤولان را در این زمینه منتشر کند و پیگیر دریافت و انتشار آن خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۳:۴۵

متاسفانه خیلی وقت هست که شاهد فرصت سوزی در حوزه بازاریابی بین المللی گردشگری ایران هستیم. خصوصا در شرایط فعلی که کشور نیاز به همدلی و حضور یکپارچه و قوی در این آوردگاههای بین المللی است این فرصتها یکی پس از دیگری از دست میرود و هیچکس پاسخگو نیست. شاید اگر از نقاط ضعف و نمایش سراسر انتقادی ایران در اکسپوی دبی به راحتی عبور نمیکردیم امروز شاهد این حضور اسف بار نبودیم!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۱ ۱۴:۰۵

خجالت آوره