به گزارش ایسنا، مهدی ولیپور با اشاره به راهاندازی سامانه امدادیار در سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر گفت: سامانه امدادیار با هدف مدیریت امور امدادگران حدود یک سال و نیم است که در سازمان امدادونجات به مرحله عملیاتی درآمده است.
وی با بیان اینکه شروع به کار این سامانه از چهار سال قبل بوده است، گفت: همان زمان با شروع فعالیت این سامانه از استانها درخواست شد تا مشخصات تمامی امدادگران خود را در این سامانه وارد کنند. امدادگران هم میتوانند در این سامانه خوداظهاری کرده و اطلاعات شخصی خود را وارد کنند تا بعد از تایید شعبه محل خدمت، اطلاعات در سامانه بارگذاری شود.
ثبت نام حدود ۶۵ هزار امدادگر در سامانه امدادیار
وی ادامه داد: بنابراین اطلاعات سامانه هر لحظه در حال تغییر است، اما امروز، ۶۴ هزار و ۷۶۹ امدادگر در سامانه ثبتنام کردهاند که ۴۴ هزار و ۴۶۹ نفر از آنها یعنی حدود ۶۸ درصد از این افراد امدادگر مرد و ۲۰ هزار و ۳۰۰ نفر از آنان نیز از امدادگران زن هستند. یعنی حدود ۳۲ درصد از آنان را امدادگران زن تشکیل میدهند.
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در ادامه با توضیح این که آمار روزانه در حال تغییر و افزایشی است، افزود: در این سامانه حتی میتوان امدادگران فعال و غیرفعال در شش ماه گذشته را مشاهده کرد؛ به عنوان مثال، ۳۸ هزار و ۳۹۷ امدادگر ما در شش ماه گذشته به صورت مستمر با سازمان امدادونجات همکاری داشتند. حال این که در شش ماه گذشته، ۲۶ هزار و ۳۷۲ امدادگر که امدادگر سازمان امدادونجات هم هستند در عملیات امدادی حضور نداشتند. بسته به نیاز سازمانها و وقوع حادثهای، آمار امدادگران فعال و غیرفعال نیز تغییر میکند.
ولیپور افزود: فراوانی استانها از نظر امدادگران هم متفاوت است، به عنوان مثال با کمک این سامانه متوجه میشویم که استان تهران، اصفهان، فارس و خراسان رضوی به ترتیب در رتبه بالاترین تعداد امدادگران قرار دارند و مرکز مستقل کیش هم کمترین تعداد امدادگر را داراست.
وی با اشاره به این که امکان مدیریت امدادگران در زمان بحران با این سامانه اتفاق میافتد، گفت: با کمک این سامانه است که نیاز امدادگران به آموزشهای تکمیلی، دریافت مدارک آموزشی و تخصصی، احساس میشود. به طوری که ما حالا میدانیم، ۱۷۶ هزار و ۲۵۲ برگ مدرک آموزشی برای آموزشهای تخصصی و همگانی امدادگران شامل آموزشهای همگانی، پایهای، پیشرفته، تخصصی و مربیگری صادر شده است و درصورت نیاز، بسته به نیاز و تخصص امدادگر، میتوان دورههای بازآموزی تعریف کرد.
بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، وی با اشاره به این که با کمک این سامانه سازمان امداد و نجات و جمعیت هلالاحمر توانسته است مسئله بیمه امدادگران را به نتیجه برساند، افزود: امدادگران، میتوانند با کمک این سامانه، در راستای ارتقا و پیشرفت سطح امدادی خود در حوزه امدادی فعالیت کنند چراکه تمامی فعالیتهای آنها، تعداد شیفتهای کاری، تعداد روزهای بیمهای، تعداد کلاسهای آموزشی، وضعیت سلامت آنها و درنتیجه رتبهبندی آنها با کمک این سامانه، قابل مشاهده و برنامهریزی است.
انتهای پیام
نظرات