• شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۶:۳۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402023018713
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

مدیر بازارچه های مرزی استان؛

برنامه ریزی دولت برای تجارت مرزنشینان ‏سیستان و بلوچستان

برنامه ریزی دولت برای تجارت مرزنشینان ‏سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: بازارچه‌های خرده‌فروشی برای تأمین معاش مرزنشینان راه‌اندازی شده و مرزنشینان ‏می‌توانند هر هفته تا سقف ۴۰۰ دلار بدون تشریفات گمرکی اقدام به تجارت کنند.

مبین علی میر در گفت وگو با ایسنا- در این رایطه افزود: کالاهای وارداتی شامل ۱۲۰ قلم کالا از پاکستان و دربرگیرنده میوه‌های گرمسیری، برنج و البسه است، همچنین مرزنشینان می‌توانند کالاهایی را از استان صادر کنند که این ظرفیت برای مرزنشینان در شعاع ۵۰ کیلومتری است.‏

وی تاکیدکرد: ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت.

میر گفت: کراچی مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان است که نزدیک‌ترین و هموارترین راه دسترسی به آن از طریق مرز ریمدان و پیشین خواهد بود.

وی یکی از اهداف احداث بازارچه‌های مرزی را تسهیل روند مبادلات تجاری ۲ کشور و جلوگیری از قاچاق کالا عنوان کرد و افزود: با افتتاح این بازارچه روزانه بیش‌از ۱۰۰ کامیون کالاهای خود را به کشور پاکستان صادر خواهند کرد.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین با فعالیت این بازارچه زمینه اشتغال بیش‌از یک‌ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تبادلات مرزی مرزنشینان در ‏قالب بازارچه‌های مرزی منجر به ایجاد اشتغال، جلوگیری از قاچاق کالا و افزایش تجارت و ‏داد و ستد با کشورهای همجوار می‌شود، بیان کرد: بازارچه‌های مرزی تاثیر ‏چشمگیری بر معیشت مردم دارد.‏

میر بازارچه‌های مرزی را دروازه معرفی کالاهای ایرانی دانست و افزود: بازارچه‌های مرزی ‏سیستان و بلوچستان در زمینه صادرات و واردات از فعال‌ترین بازارچه‌های کشور محسوب ‏می‌شوند.

وی گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با کشورهای آسیای میانه و دسترسی به آب‌های ‏آزاد جهانی به عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی کشورهای حوزه آسیای میانه با جهان شناخته ‏می‌شود که بهره‌گیری از این مزیت می‌تواند آن را به سکوی اقتصادی منطقه تبدیل کند‎.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha