• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۵۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402032214398
  • خبرنگار : 71474

روایت اقتصاد ایران در ۲۲ خرداد

افق اقتصاد ایران به وقت آمریکای لاتین

افق اقتصاد ایران به وقت آمریکای لاتین
بدرقه رییس جمهور پیش از سفر به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا

در ادامه هفته‌های پرکار دیپلماسی اقتصاد ایران، این بار رییس جمهوری راهی آمریکای لاتین شده تا در کنار مذاکرات سیاسی، مسیری جدید برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و کشورهای منطقه نیز باز شود.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه رییس جمهوری در سفرهای اخیر خود به کشورهای منطقه و شرق آسیا، مسیری تازه در تبادلات اقتصادی باز کرد، این بار سفری به مقصد آمریکای لاتین در نظر گرفته شده تا همکاری‌ها در این بخش نیز افزایش پیدا کند.

شرکای روز: کشورهای آمریکای لاتین

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت می‌گوید که صادرات غیر نفتی ایران به ونزوئلا  در سال قبل با رشد ۴۱۶ درصدی به ۱۱۸ میلیون و ۱۰۲ هزار دلار رسید و امیدواریم ورود کالاهای ایرانی به نیکاراگوئه با سفر رییس جمهوری آغاز شود.

همچنین وزیر نفت در رأس هیئتی به‌منظور تقویت همکاری‌های انرژی با سه کشور منطقه آمریکای لاتین به همراه رئیس جمهور تهران را به مقصد کاراکاس، پایتخت کشور ونزوئلا ترک کرد.

در خبری دیگر، رویای چند ده ساله ایران در استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کمتر از شش ماه محقق شد و اکنون با سفر مجدد رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین می‌توان انتظار اتفاقات بهتری را نیز داشت.

بلوکه شده روز: ۱۰۰ میلیارد دلار

امروز چند مقام اقتصادی دولت از طرح‌هایی که برای کاهش تورم وجود دارد رونمایی کردند. رئیس کل بانک مرکزی گفت: : بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده در کشورهای مختلف داریم که بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده، بنابراین باید دست به اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای آزادسازی آن بزنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی تورم، ناترازی بودجه‌ای دولت است، گفت: ۱۹ برنامه و تدبیر را برای کنترل تورم به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کردیم.

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه مطالبه جدی از شبکه بانکی تامین مالی زنجیره‌ای است، گفت: امسال سرمایه بانک‌های دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

کاهشی روز: شاخص کل بورس

شاخص کل بورس امروز با ۶۲ هزار و ۸۰۵ واحد کاهش تا رقم دو میلیون و ۱۴۵ هزار واحد نزول کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با کاهشی ۱۸ هزار و ۸۸۹ واحدی در رقم ۷۲۹ هزار و ۷۴۶ واحد ایستاد.

همچنین مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه شرط پرداخت زودتر سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد. محمد باغستانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش مهلت شرکت‌ها برای پرداخت سود از هشت ماه به چهار ماه اظهار کرد: اگر ناشران مهلت چهار ماهه را رعایت کنند و سود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند، سود سهام عدالت نسبت به سال‌های قبل زودتر به حساب مشمولان واریز خواهد شد. البته این موضوع ساز و کار خاص خود را دارد و کاهش مهلت هشت ماهه باید تصویب شود و جزئی از اساسنامه شرکت‌ها باشد.

در خبری دیگر شب گذشته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که با توجه به مذاکرات صورت گرفته با یکی از خودروسازان، عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا پس از وقفه چند ماهه مجدداً قابل اجراست. بر این اساس، ۲۹ خرداد ماه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید رنگ از سوی بهمن موتور در تالار خودروی بورس کالا عرضه می‌شود که میزان پیش پرداخت ثبت سفارش خرید، ۱۰۰ درصد قیمت پایه اعلام شده است. بهمن موتور قیمت پایه دیگنیتی پرستیژ را یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان اعلام کرده است و موعد تحویل این خودرو نیز ۱۲ شهریورماه خواهد بود.

ارزان شده روز: گوشی موبایل

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران از کاهش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در بازار موبایل به دلیل کاهش قیمت ارز خبر داد.

در حالی که صنعت خودرو در مسیر درستی پیش می‌آمد و تولید رونق خوبی گرفته بود، دیگر خبری از خودروهای ناقص نبود، پس از پنج سال بالاخره درهای کشور برای واردات خودرو باز شد، قرعه‌کشی به نوبت‌دهی تبدیل شد و سایر اقدامات متنوعی که در نهایت در سایه همه این‌ موارد اکنون ثمره داده و بازار خودرو آرام گرفته و قیمت‌ها روند کاهشی طی می‌کنند، امید است که تلاش‌های وزارت صمت دولت سیزدهم برای سرپا کردن این صنعت، بی‌تاثیر نشود.

بیکاری نیز کاهشی شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کاهشی شدن نرخ بیکاری در دولت سیزدهم از حذف مواد ۱۵ و ۱۶ در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha