• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402061308746
  • خبرنگار : 50214

مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق یزد خبر داد

رکوردزنی بزرگترین نیروگاه استان در مرداد ماه/انجام ناممکن‌ترین تعمیرات نیروگاهی در سیکل ترکیبی

رکوردزنی بزرگترین نیروگاه استان در مرداد ماه/انجام ناممکن‌ترین تعمیرات نیروگاهی در سیکل ترکیبی

ایسنا/یزد مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق یزد از تحقق شعار سال با روشد تولید در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد و رکورد زنی این نیروگاه در مرداد ماه امسال، گفت: این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه دولتی در استان یزد ۴۰ درصد نیاز برقی استان را تامین می‌کند.

«سید محمد حسن جمال‌الدینی» امروز دوشنبه سیزدهم شهریور ماه در نشست با خبرنگاران در محل نیروگاه سیکل ترکیبی یزد با اشاره به وضعیت تولید برق در استان یزد، تصریح کرد: ظرفیت نامی تولید برق در استان حدود ۲۶۰۰ مگاوات و ظرفیت عملی آن ۲۱۰۰ مگاوات است که توسط این نیروگاه و سه نیروگاه خصوصی در استان تولید می‌شود.

وی با بیان این که ۳.۵ درصد برق کشور توسط نیروگاه های استان تولید می شود، خاطرنشان کرد: پیک امسال برق استان ۲۱۰۰ مگاوات بوده که این میزان تقریباً با تولید منصوبه استان برابری می‌کرد.

جمال‌الدینی در ادامه ظرفیت اسمی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد با هشت مولد نیروگاهی را  ۱۰۰۴ مگاوات خواند و گفت: این نیروگاه از سال ۱۳۷۸ آغاز فعالیت کرده و شرکت مدیریت تولید برق یزد به عنوان بهره بردار آن نیز از همان زمان شروع به کار کرده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت ارتقای بهره برداری و راندمان این نیروگاه به همت متخصصان داخلی، گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی یزد هم اکنون ۴۰  درصد برق استان و ۱.۵ درصد برق کشور را برای تامین انرژی ۵۰۰ هزار خانوار تامین می‌کند.

مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق استان اذعان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در این نیروگاه حدود ۹ میلیون مگاوات ساعت برق تولید شده که البته با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، تولید برق پارسال نیروگاه نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۸ درصد افزایش داشته و در ابتدای پنج ماهه امسال نیز در مقایسه با پارسال ۲۳.۶ درصد افزایش تولید را رقم زده است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به موضوع «رشد تولید» که در شعار امسال نیز به آن اشاره شده است، ‌گفت: خوشبختانه این رشد تولید را در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد شاهدیم به طوری که حتی در مردادماه امسال شاهد رکوردزنی نیروگاه با تولید حدود ۵۷۰ هزار مگاوات ساعت برق پس از شش سال بودیم.

جمال الدینی در رابطه با برنامه‎های توسعه‌ای این نیروگاه، گفت: معمولاً توسعه نیروگاه‌ها با توجه به زیرساختها و نیازهای مناطق براساس روند توسعه صورت می‌گیرد ولی مطالعات طرح توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی در حال حاضر نیاز به توسعه نیروگاهی را در منطقه نشان نداده است.

وی متذکر شد: در طرح توسعه نیروگاه، یک طرح خورشیدی با ظرفیت ۱۷ مگاوات به عنوان پیش‌گرم‌کن مدنظر است توسط طرح توسعه نیروگاه‌ها در تهران و براساس سیاست‌های شرکت مادر تخصصی دنبال می‌شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به مشکل تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها، گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته خوشبختانه تمام مخازن نیروگاه تکمیل است و مدیریت سال گذشته باعث شد که هیچ نیروگاهی در کشور به ویژه در استان یک ساعت هم برای تامین برق در زمستان خاموش نشود.

وی با بیان این که قطعاً محدودیتها و تحریم‌ها در صنعت برق بی‌تاثیر نیست، گفت: خوشبختانه با همت متخصصان داخلی، تاکنون کمبودی در این رابطه احساس نشده و حتی طی سالیان گذشته نیز شاهد توسعه بیش از پیش صنعت تولید برق هستیم.

جمال الدینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعمیر مولدها و آماده سازی آنها پیش از ایام اوج مصرف تابستان سالجاری را  از نیمه پارسال تا ابتدای امسال با تلاش متخصصان داخلی با صرف ۱۵ هزار و ۸۴۰ ساعت تعمیرات انجام دادیم که البته بخش اعظمی از این تعمیرات صرف یک مولد در بلوک اول سیکل ترکیبی نیروگاه شد و موفق شدیم در اقدامی منحصر بفرد در کشور، تعمیرات ناممکنی را در بخش مولدهای نیروگاهی کشور رقم زده و این مولد را مجدداً وارد مدار بهره‌برداری کنیم.

وی افزود: اقدامات دیگری روی مولدهای دارای عمر بالای ۵۰ سال با نصب سیستم تحریک این مولدها برای اولین بار در کشور توسط دانش‌بنیان‌ها انجام دادیم. همچنین طرح ارتقای تولید(CT۶۰) روی یکی از مولدهای نیروگاه نیز انجام شد که منجر به تولید ۱۴۰ هزار مگاوات ساعت برق از این مولد از ۱۴۰۰ تاکنون شده است.

وی با پیوند خوب مدیریت تولید برق با دانشگاه‌ها جهت رفع موانع تولید در این صنعت، گفت: تنها طی دو سال اخیر موفق به ساخت ۸۰ قطعه نیروگاهی در داخل کشور به کارفرمایی این شرکت شده‌ایم.

مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق استان همچنین از انعقاد ۲۰ قرارداد این شرکت با دانش بنیان‌ها خبر داد و گفت: مدیریت تولید برق یزد مقام نخست حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان را در بین شرکتهای تولید برق کشور به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، در این نشست «وحید صفدرخانی» معاون مهندسی و برنامه ریزی و «خلیل خاکی» معاون تولید شرکت مدیریت تولید بربق یزد نیز به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha