• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402061308890
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۳ شهریور؛ رونمایی از تفریغ بودجه ۱۴۰۱/آمادگی ایران برای انتقال دستاوردها به آفریقا

اخبار سیاسی ۱۳ شهریور؛ رونمایی از تفریغ بودجه ۱۴۰۱/آمادگی ایران برای انتقال دستاوردها به آفریقا

«گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱»،‌ «دیدارهای رئیسی با وزیر خارجه بورکینافاسو و سفیر ایران در عربستان» و «اخراج اساتید دانشگاه» از موضوعات مهم خبری سیزدهم شهریور ۱۴۰۲، حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، صبح امروز رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در دیوان محاسبات کشور در جریان چگونگی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ قرار گرفت.

بر اساس اعلام دیوان محاسبات، هیات عمومی دیوان محاسبات کشور، برای بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بیش از ۶۰ جلسه رسمی طی ۵ ماه گذشته تشکیل داده که تعداد این جلسات از تعداد کل جلسات ۵ سال گذشته این هیات بیشتر بوده است.

در بخشی از مراسم رونمایی از تفریغ بودجه ۱۴۰۱، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش‌های دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد به راحتی می‌توانیم بر موضوعات مالی کشور مسلط شویم، گفت: ما می‌توانیم کشور را از بلاتکلیفی در حوزه بودجه و مالیات نجات دهیم از این رو دیوان محاسبات باید بتواند به موقع پیغام‌ها و گزارش‌های شفاف، ساده و روان خود را به دست مدیران برساند.

در همین مراسم مجتبی ذوالنوری نائب رئیس مجلس با اشاره به تبعات منفی برخی تصمیمات و مشاوره های غلط به مدیران متخلف، گفت: تصور اینکه نهادهای نظارتی مثل دیوان محاسبات، با نظارت خود، جرأت و جسارت تصمیم گیری از مدیران را سلب می کنند، پنداشت نادرستی است چراکه بعضاً دیده می شود که برخی دست اندرکاران برای اعمال فشار بر مدیران، از ابزار دیوان محاسبات استفاده می کنند و از این رو، نهادهای نظارتی در این فرآیند، بی تقصیرند.

محمدباقر قالیباف همچنین در یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام ضمن تاکید بر اینکه«در جمهوری اسلامی اصل و اساس مردم هستند این انقلاب با اراده مردم شکل گرفت و امام این انقلاب به پشتوانه مردم بود که مسیر تحقق نظام اسلامی را گشود» نوشت: اگر مشکلی برای حل شدن به معجزه نیاز داشته باشد این معجزه در دستان مردم است.

****

یکی از برنامه های امروز رئیس جمهور، دیدار با وزیر خارجه بورکینافاسو بود که در این دیدار ضمن با اشاره به روابط خوب ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عموم کشورهای آفریقایی از ایستادگی و مقاومت کشورهای آفریقایی در مقابل جریان استعمار و تروریسم تمجید کرد و آن را نشانه بیداری، هوشیاری و تشخیص دقیق نیازهای روز از سوی این کشورها دانست.

رئیس جمهور فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بورکینافاسو را در تسهیل و تسریع تبادل ظرفیت‌های متقابل و ارتقای سطح روابط و گسترش همکاری‌ها موثر دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای انتقال تجارب و دستاوردهای خود به کشورهای دوست به‌خصوص در آفریقا اعلام کرد.

همچنین علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در آستانه عزیمت به ریاض با رئیس جمهور دیدار کرد.

وی با تأکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم مناسبات با همسایگان، از ایران و عربستان به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام یاد کرد و خواستار بهره‌برداری از توانمندی‌های موجود برای توسعه مناسبات تهران و ریاض شد.

****

در پایان دومین سال شروع فعالیت دولت سیزدهم، رهبر انقلاب اسلامی هشتم شهریور ۱۴۰۲ در دیدار سید ابراهیم رئیسی و اعضای دولت سیزدهم با «تقدیر و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله کارهای زیربنایی، رشد شاخص‌های کلان اقتصادی و سیاست خارجی»، گفتند: «با وجود کارهای اساسی تحسین‌برانگیز دولت، متأسفانه مسائل معیشتی مانند غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت است؛ لازم است تورم نامطلوب دو رقمی، هرچه ممکن است کاهش یابد و عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد تولید به عنوان شاخص‌های مهم در همه تصمیمات و اقدامات دولت از جمله در برنامه هفتم توسعه، مورد توجه کامل قرار داشته باشد.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال دوم دولت‌های مختلف، علاوه بر حمایت از قوه مجریه، همواره بر موضوع اطلاع‌رسانی درست و به موقع اقدامات صورت‌گرفته تاکید کرده‌اند. اتفاقی که در دوران چهار رئیس قوه مجریه مختلف تکرار شده و البته تمجید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دولت سیزدهم، موضوع جدیدی است که در دولت‌های پیشین رخ نداده است.

برخی گفت و گوها درباره عملکرد دوساله و الویت های سال سوم دولت را نیز می توانید در لینک های زیر بخوانید.

دولت کارنامه موفقی دارد/ کارهای اساسی و زیربنایی انجام شود

بهبود وضعیت معیشتی مردم باید اولویت دولت در سال سوم باشد

سرمایه اجتماعی باید احساس کند در حکمرانی نقش دارد

****

اظهارات اخیر محمدرضا باهنر درباره توصیه به استاندار وقت کرمان برای انتخاب فرماندار،  جوابیه و پاسخ سردار محمد رئوفی نژاد را در پی داشت.

ماجرا از این قرار است که محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیر در بخشی از یک گفت‌وگو با اشاره به اینکه امروز شاهدیم از زمانی که رقابت انتخاباتی آغاز می‌شود، نمایندگان وعده تغییر استاندار و فرماندار می‌دهند در حالی که نماینده حق چنین کاری را ندارد، مدعی شده است: مجلس هفتم که نماینده کرمان بودم، سردار رئوفی استاندار کرمان بود، خبردار شدم که کرمان فرماندار ندارد و سرپرست در فرمانداری است. به استاندار گفتم چرا فرماندار انتخاب نمی‌کنی؟ در پاسخ به مضمون این جمله را گفت که من نذر کردم تو بگویی چه کسی فرماندار شود، هرکس که تو بگویی را فرماندار می‌کنم. جواب دادم آقای رئوفی‌ تا پایان دولت هم صبر کنی امکان ندارد فرماندار معرفی کنم. وظیفه شماست که فرماندار منصوب کنی و وظیفه من است که از او کار بخواهم و حمایتش کنم.

در پاسخ به این اظهارات استاندار وقت کرمان با تاکید بر اینکه مطالب آقای باهنر در مورد بنده کذب محض است به او توصیه کرده، بهتر است از سوژه‌های مناسب و واقعی که کاربردهای تبلیغاتی برای حمایت از افراد مورد نظرش دارد، بهره ببرد و نه با استفاده از مطالب غیرواقع.

****

در پی انتشار اخباری در رسانه های بیگانه در خصوص اخراج برخی از اساتید از دانشگاه ها و انتشار لیست‌های جعلی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون ضوابط برخورد با اساتید متخلف را تعیین کرده است افزود: در همه کشورها ساز وکار قانونی برای جذب، رصد و برخورد نظارتی با تخلفات اساتید پیش بینی شده است منتهی ارزش‌ها در کشورهای مختلف تفاوت‌هایی دارد که آن هم طبیعی است

مهرداد ویس کرمی با بیان اینکه تمرد از قانون قدم اول فروپاشی یک تمدن بشری است که زحمت زیادی برای آن کشیده شده است، خاطرنشان کرد که هیچ کسی فراتر از قانون نیست. همه باید در چارچوب قانون گام بردارند. اگر مواردی وجود دارد که ادعا می شود که با اساتید برخوردی صورت گرفته است باید فارغ از جوسازی های بیرونی در همین سازوکارهایی که به صورت قانونی دیده شده است و راه برای بررسی، اعتراض و تجدیدنظر وجود دارد، پیگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha