• یکشنبه / ۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402100301429
  • خبرنگار : 50233

محبوب‌ترین نام‌ها برای دختران و پسران متولدشده در سمنان

محبوب‌ترین نام‌ها برای دختران و پسران متولدشده در سمنان

ایسنا/سمنان مدیرکل ثبت احوال استان سمنان گفت: نام‌های محبوب خانواده‌ها متاثر از وقایع، مسائل فرهنگی، اجتماعی و آثار هنری، سینمایی و تلویزیونی می‌تواند تغییر ‌کند.

عباس قندالی امروز (یکشنبه، سوم دی ماه) در اولین روز از هفته ثبت احوال درباره پربسامدترین نام‌های پسران و دختران امسال در استان سمنان، اظهار کرد: امیرعلی، علی، امیرحسین، آریا، ابوالفضل، شاهان، محمد، آیهان، کیان و حسین به ترتیب بیشترین فراوانی را در نامگذاری نوزادان متولدشده از ابتدای سال تا کنون در استان سمنان داشتند. همچنین فاطمه، پناه، دلوین، زهرا، فاطمه‌زهرا، نورا، رستا، هانا و آوا نیز به ترتیب بیشترین فراوانی را در ۹ ماه امسال در نامگذاران دختران در استان سمنان داشتند.

او به نقش فیلم‌ها و سریال‌ها در فراوانی نامگذاری‌ها پرداخت و توضیح داد: در دوره‌ای که سریال مختارنامه پخش می‌شد، نام کیان که از شخصیت‌های ایرانی این سریال بود به سرعت به یکی از نام‌های با فراوانی بالا در کشور تبدیل شد و با وجود گذشت سال‌ها، امسال نیز در استان در رتبه نهم نام‌های با فراوانی بالا در استان قرار دارد یا در اوایل انقلاب متاثر از انقلاب اسلامی، روح‌الله به یکی از نام‌های با فراوانی بالا تبدیل شد.

وی از تلاش این سازمان برای ارائه خدمات غیرحضوری خبر داد و افزود: اکنون ۵۰ درصد فرآیندهای کاری مربوط به تغییر نام از طریق سامانه و بدون نیاز به مراجعه حضوری قابل انجام است.

قندالی بیان کرد: آن خانواده‌هایی که نامی را برای نوزاد خود انتخاب می‌کنند که در لیست نام‌های ثبت احوال نیست، می‌توانند از طریق سامانه، نام پیشنهادی خود را ثبت و درخواست افزودن آن به لیست نام‌ها را بدهند. این نام بعد از سیر مراحل، در کمیته بررسی نام‌ها بررسی و اگر شرایط لازم را داشته باشد، به لیست نام‌ها افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال چابک‌سازی سازمان‌هاست، اظهار کرد: بسیاری از امور مربوط به این اداره به دفاتر پیشخوان برون‌سپاری شده است. اکنون ۲۰ دفتر پیشخوان در استان، خدمات مرتبط با سازمان ثبت احوال را به شهروندان ارائه می‌دهند.

او از راه‌اندازی سامانه سهیم به‌عنوان دیگر خدمت غیرحضوری سازمان ثبت احوال نام برد و گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به این سامانه، آدرس خانه خود را رایگان به‌روزرسانی کنند.

وی از صدور الکترونیکی گواهی‌های تولد و مرگ به‌عنوان دیگر برنامه‌های سازمان نام برد و افزود: با راه‌اندازی این سامانه، بیمارستان‌ها به‌صورت الکترونیکی گواهی تولد را صادر می‌کنند و خانواده‌ها به ارائه حضوری و دستی گواهی نیاز نخواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha