• شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۲۲:۱۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402101611661
  • خبرنگار : 50165

ایران قوی؛ زنجان سربلند/۱۶۳

استاندار زنجان اعلام کرد: سرمایه‌گذاری ۱۱ همت در حوزه کشاورزی استان

استاندار زنجان اعلام کرد: سرمایه‌گذاری ۱۱ همت در حوزه کشاورزی استان

ایسنا/زنجان استاندار زنجان گفت: در دو سال گذشته ۱۱ همت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان انجام شده است.

محسن افشارچی امشب (شنبه ۱۶ دی‌ماه) در جلسه شورای اداری استان زنجان که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان، اظهار کرد: انشالله مصوبات سفر دوم پربرکت خواهد بود. یکی از نفحاتی که به سمت استان وزید، اجلاسیه نماز بود که تلاش بسیار پررنگ برای حیات معنوی استان محسوب می‌شود. اجلاسیه نباید مربوط به یک روز باشد؛ به طوری‌که باید نتایج آن بعدها نیز قابل رویت باشد که خوشبختانه در این راستا ۱۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفتند که ثروت بزرگی است.

وی با اشاره به روند حرکتی استان، افزود: قول‌هایی که در سفر گذشته رئیس‌جمهور به استان داده شد بسیار گره‌گشا است و هیچ‌کس به اندازه استانداران این گره‌گشایی را درک نمی‌کنند.

این مسئول با ارائه آمار مقایسه از سفر پیشین و سفر فعلی رئیس‌جمهور به استان زنجان، ادامه داد: در سفر قبلی، زنجان سومین استان در لیست تورم بود که در حال حاضر در جدول تورم سالانه در رتبه ۲۸ قرار دارد. در سفر قبلی در حوزه مسکن هنوز  فعالیت سایت زنگان شروع نشده بود ولی حال ۹۰۰۰ واحد در حال آماده شدن است؛ همچنین ۱۷۰۰۰ مسکن حمایتی دیگر  نیز در حال ساخت و ساز است.

افشارچی تصریح کرد: در سفر قبل در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان توانی نداشتیم ولی امسال به ۹۳ شرکت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه و به آنها زمین اختصاص داده شده است. همچنین در همین حوزه سکوی ابری هوش مصنوعی افتتاح شد که سبب اتفاق بی‌نظیری در منطقه شمالغرب کشور خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان یادآور شد: در دو سال گذشته بزرگترین پروژه شفافیت در پروژه حکمرانی در زنجان اجرا شد که در این بین نان پروژه‌ای بود که زنجان در آن سربلند بود و این امر در حوزه تولیدات پروتئینی نیز انجام شد. در حوزه صنعت هدف‌گذاری تولید ناخالص ملی ۲.۵ همت بود که از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ به ۱۳.۵ همت سرمایه‌گذاری رسیده و همین میزان سرمایه‌گذاری را در بخش معدن داشتیم که میزان سرمایه‌گذاری این بخش به ۴۵۰ میلیارد هدف‌گذاری شد.

وی عنوان کرد: زنجان یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها را در بخش بیکاری داشته و نرخ مشارکت اقتصادی به بالای ۵۰ درصد رسیده و در شاخص امنیت فضای کسب و کار رتبه ۳ کشور را دارد که نشان از امنیت استان برای سرمایه‌گذاران است؛ همچنین در شش ماهه اول امسال ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در استان ثبت شد.

این مسئول با بیان اینکه در دو سال گذشته ۱۱ همت سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی انجام شده و مشکل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان حل شد، گفت: در رابطه با پسماند روی نیز قرارگاه امام حسن (ع) متولی این امر است و امیدواریم که به‌زودی فرایند انتقال انجام شود.

افشارچی با تاکید بر اینکه آب دغدغه مهم استان است و نیاز است که انرژی بیشتری در این حوزه گذاشته شود، عنوان کرد: امسال سد بلوبین آبگیری شد و امیدواریم سال آینده سد مراش نیز به این مرحله برسد. در راستای حل مشکلات آبی باید در خدابنده فاز مطالعاتی و در زنجان سد بعثت و در طارم سد کلوچ شروع به کار کند تا استان زنجان عقب‌افتادگی کنترل آب سطحی را جبران کند که در این راستا مدول دوم فاضلاب شهری افتتاح شد که بازتخصیص آن به صنایع انجام می‌شود.

وی افزود: در حوزه راه اقداماتی از سمت استان همدان اتفاق افتاده و امید است این مسیر به سرعت ۴ بانده شود. برای محور زنجان به دندی و زنجان بیجار بودجه در نظر گرفته شد. در اوایل قبول مسئولیت در استان، ۲۰ هزار تن گندم در سیلوها داشتیم در حالی که مصرف روزانه ۱۰ هزار تن بود که در همین زمان دولت قیمت خرید گندم را افزایش داد که سبب شد صف فروش گندم ایجاد شود و در حال حاضر ۴۳۰ هزار تن گندم خریداری شده است و همین امر سبب شد که ضریب جینی استان ۲ صدم درصد کاهش داشته است.

استاندار با اشاره به برخی مشکلات استان اظهار کرد: در برخی شهرهای ابهر، خدابنده و خرمدره زمین برای ساخت مسکونی وجود ندارد که پیشنهاد می‌شود برای خاک درجه دو ممنوعیت‌ها برداشته شود. در ارتباط با تورم بخش مسکن بنگاه‌ها ملزم به ثبت اطلاعات معاملاتی شده و داشبورد استانی در نظر گرفته شود تا بتوان اتفاق‌ها را رصد و اقدام کرد؛ چرا که بسیاری مواقع قیمت‌سازی انجام می‌شود.

افشارچی خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت نیاز به کمک بودجه عمومی داریم هم در حوزه آب و هم در حوزه راه که هر دو برای توسعه کشاورزی و شهرستان‌ها نیاز است. یکی از این موارد این است که سد تالوار را زنجان ساخته ولی به حق آبه همدان محقق شده که انتظار می‌رود به زودی ۱۰ میلیون مترمکعب سهم استان در نظر و محقق شود.

در جلسه پیگیری مسایل استان مصوبات بسیار خوبی داشتیم به طور مثال سد مشمپا تعیین تکلیف شد و رئیس‌جمهور دستور به اتمام دو خطه کردن تا پایان سال آینده داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha