• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402101812907
  • خبرنگار : 50046

چرا نام برخی عشایر خراسان شمالی در مرکز آمار تأیید نشده است؟

چرا نام برخی عشایر خراسان شمالی در مرکز آمار تأیید نشده است؟

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: اطلاعات تعدادی از خانواده‌های عشایری این استان در مرکز آمار ایران تأیید نشده است.

محمدرضا روشن‌ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه سرشماری جامعه عشایری در کشور هر ۱۰ سال برگزار می‌شود، اظهار کرد: ۸۶۰۰ خانوار عشایری خراسان شمالی سال ۱۳۹۷ در سامانه مرکز ایران ثبت نام کرده بودند؛ اما نام تعدادی از این افراد در این سامانه به‌عنوان جامعه عشایری تأیید نشده است.

وی با بیان اینکه برای اینکه این افراد به‌عنوان جامعه عشایری در سامانه مرکز آمار ایران تأیید شوند، باید ویژگی‌هایی داشته باشند، افزود: افراد برای اینکه در سامانه مرکز ایران به‌عنوان جامعه عشایری تأیید شوند، باید ساختار قبیله‌ای داشته باشند، کوچ‌رو باشند و قلمروی مرتعی داشته باشند. براساس این ویژگی‌ها ۷۳۴۰ خانوار در این استان شرایط عشایری دارند؛ اما ۴۸۰۲ نفر در سامانه مرکز آمار ایران تایید شده‌اند.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده قرار شد دوباره مرکز آمار ایران پالایش شود و اصلاحات لازم را انجام دهد. سامانه ۱۵ دی ماه امسال دوباره بسته شد و نتایج تا پایان سال اعلام می‌شود.

روشن‌ضمیر درباره اختلاف پیش آمده با مرکز آمار ایران، توضیح داد: تعدادی از خانوارهای عشایری خراسان شمالی در منطقه ییلاقی در روستاهای عشایری نوار مرزی استان ساکن می‌شوند که این روستاها کد روستایی دارند. این در حالی است که این خانوارها کوچ‌رو هستند و مرکز آمار ایران آن‌ها را به‌عنوان عشایر نمی‌شناسد.

وی تاکید کرد: تاکنون اداره کل امور عشایری این استان خدمات را به تمام خانوارهای عشایری، حتی آن‌ها که در سامانه مرکز ایران تأیید نشده‌اند، ارائه کرده است؛ اما اگر در این پالایش حدف شوند دیگر نمی‌توان به آن‌ها خدمت ارائه کرد. اگر این افراد از سامانه مرکز ایران حذف شوند و به‌عنوان جامعه عشایری شناخته نشوند، یک‌جانشینی آن‌ها در روستاها هشت برابر و در حاشیه شهرها ۱۶ برابر هزینه بیشتری خواهد داشت.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی اضافه کرد: اکنون ۳۰ هزار نفر جزو جامعه عشایری خراسان شمالی هستند که ۳۰ درصد تولید گوشت قرمز (هفت هزار تن در سال) و ۲۸ درصد صنایع دستی استان را تولید می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha