• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402113021421
  • خبرنگار : 50060

معاون استاندار قزوین:

رفتار نامزدهای انتخاباتی نباید منجر به تضعیف «سرمایه اجتماعی» شود

رفتار نامزدهای انتخاباتی نباید منجر به تضعیف «سرمایه اجتماعی» شود

ایسنا/قزوین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: سرمایه اجتماعی که بزرگترین ثروت و دارایی هر جامعه‌ای برای پویایی و بالندگی و توسعه ملی است باید توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در کشور پاس داشته شود بنابراین هیچ نامزد انتخاباتی حق ندارد به نحوی رفتار کند که منجر به تضعیف این سرمایه ارزشمند شود.

عباس کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص لزوم حضور مردم در تعیین سرنوشت کشور اظهار کرد: مردم باید بدانند که رأی آن‌ها بهترین ابزار برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و آینده روشنی است که در افق نورانی و متعالی انقلاب اسلامی ترسیم شده است.

وی ادامه داد: درواقع مردم در این راه تکلیف و رسالت عظیمی بر دوش دارند، بنابراین باید به معیارهای یک نماینده و مسئول در انقلاب اسلامی آگاه باشند و ملاک‌هایی را برای رأی داشته باشند که منجر به تسریع حرکت در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: معیارهای سطحی و پیش پا افتاده که غالباً مبتنی بر منافع فردی و قومیتی و با نیازهای فرعی، زود گذر و جزئی هستند، نمی‌تواند به ما در انتخاب افرادی که کشور و انقلاب را به شکوفایی مورد نظر می‌رسانند کمک کند.

وی افزود: فراموش نکنیم که از ابتدا هم قرار نبود انقلاب اسلامی، یک شب تمام مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تمام مشکلات و بیماری‌ها و عقب ماندگی‌های ساختاری و نهادینه‌شده تاریخی و مدیریتی ما را حل کند؛ بلکه قرار بود به «ما» «استقلال اندیشه»، «خودباوری»، «عدالت خواهی»، «آرمان خواهی» و «عزم و اراده انقلابی» بدهد تا «ما» در مسیری تاریخی، مبتنی بر «آگاهی» کامل به «زمان»، «جامعه»، «جهان» و «خود»، و «آگاهی» کامل به «رسالت انسانی، مکتبی و تاریخی» خود به تدریج وضعیتمان را تغییر دهیم.

معاون استاندار قزوین تصریح کرد: این امر مستلزم تغییر رویکرد مردم در رأی دادن خود از معیارهای زودگذر به معیارهای آرمان‌گرایانه است.  نامزدهای انتخابات مجلس به خصوص نامزدهای انقلابی می‌توانند نقش مهمی در این روشنگری و جهاد تبیین داشته باشند.

وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی که بزرگترین ثروت و دارایی هر جامعه‌ای برای پویایی و بالندگی و توسعه ملی است باید توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در کشور پاس داشته شود و باید از انجام هر عملی که تضعیف این سرمایه اجتماعی را در پی داشته باشد؛ خودداری کرد.

کاظمی گفت: سرمایه اجتماعی معمولاً با چهار واژه «انسجام، مشارکت، اعتماد و ارتباط» شناخته و ارزیابی می‌شود و در نهایت منجر به رضایت عمومی، پویایی، بالندگی و امنیت عمومی خواهد شد و انتخابات بهترین جلوه برای شکوفایی سرمایه اجتماعی و بهترین فرصت برای ارتقای آن است، اما در صورتی که خوب مدیریت نشود ممکن است عکس عمل کرده و موجب تضعیف و حتی تخریب سرمایه اجتماعی شود. بنابراین هیچ نامزد انتخاباتی حق ندارد به نحوی رفتار کند که منجر به تضعیف این سرمایه ارزشمند شود.

لزوم جلوگیری از دوقطبی‌های کاذب در جامعه

وی بیان کرد: در جریان انتخابات باید از تبلیغات و سخنان و رفتارهایی که ایجادکننده یا تشدیدکننده دوقطبی‌های کاذب در جامعه باشد خودداری کرد. اتحاد و انسجام اجتماعی بزرگترین سرمایه‌ای است که هر کشوری در اختیار دارد و هیچکس حق ندارد موجب تفرقه، تشتت، انشقاق، تنش و نفرت پراکنی شود و سرمایه اجتماعی را تضعیف کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین اظهار کرد: القای شکاف اجتماعی بین باحجاب و بی‌حجاب، مذهبی و غیر مذهبی، بسیجی و غیربسیجی، جوانان و غیرجوانان، حاکمیت و مردم، اصناف خاص و دولت، کارگر و دولت، بالاشهری و پایین شهری، این شهر و آن شهر، شهری و روستایی، نیروهای امنیتی و انتظامی با مردم، روحانی و غیرروحانی، از جمله مصادیق دوقطبی‌های کاذبی هستند که معمولاً توسط فضای رسانه‌ای معاند به آن دامن زده می‌شود و نامزدهای انتخابات نباید وارد این دام دشمن شوند و یا همسو با این جریان ضد ملی قرار گیرند.

وی ادامه داد: از مظاهر و مصادیق خطرناک ایجاد دوقطبی‌های کاذب، دامن زدن به اختلافات قومیتی، القای تبعیض‌های قومیتی و ترجیح منافع قومی و محلی به منافع و مسائل ملی و برتری دادن هویت قومیتی بر هویت ملی است که به شدت باید از آن پرهیز شود و نامزدها به هیچ عنوان نباید به پروپاگانداهای ساختگی و جعلی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی در فتنه‌های گذشته به خصوص فتنه ۱۴۰۱ نزدیک شوند.

کاظمی با بیان اینکه اجتناب از وعده‌های دروغین بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: وعده‌های دروغ در ابتدا شاید برای برخی افراد سطحی‌ و جذاب باشد و بتواند تا حدی جلب رضایت کند اما در دراز مدت، منجر به نابودی پایگاه اجتماعی خواهد شد. مهمتر از آن، با عملی نشدن این وعده‌ها در آینده، موجب یأس مردم از آینده روشن کشور شده و تأثیر بدی بر اعتماد عمومی مردم و تضعیف سرمایه اجتماعی خواهد داشت. وعده به اموری هم که خارج از وعده توان و اختیار یک نماینده است، از مصادیق وعده‌های دروغ محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از جنبه‌های مهمی که در تبلیغات انتخاباتی به عنوان یک وظیفه ملی و انقلابی هر نامزد انتخاباتی باید مستمراً مورد توجه باشد، این است که کاندیداها علاوه بر این که برای جلب آرای عمومی به سمت خود تلاش می‌کنند، باید برای افزایش مشارکت عموم مردم در انتخابات و افزایش شور و نشاط انتخاباتی هم کوشش داشته باشند. امیدوار کردن مردم به تأثیر حتمی یک انتخاب آگاهانه و همینطور مشارکت حداکثری در رفع و یا کاهش مشکلات بسیار اثرگذار خواهد بود.

معاون استاندار قزوین اظهار کرد: ممکن است در نشست‌های عمومی و سخنرانی‌هایی که توسط نامزدها برگزار می‌شود، سؤالات و شبهاتی در خصوص اصل حضور در انتخابات و اثرگذاری آن از جانب مخاطبانشان مطرح شود؛ منافع خود نامزدها اقتضا می‌کند که با مطالعه قبلی، آمادگی پاسخگویی اقناعی به این سؤالات و شبهات مخاطبانشان را داشته باشند و از پاسخ‌های تردیدآمیز و یأس‌آلود خودداری کنند.

انتقاد نامزدها از شرایط منجر به یأس مردم نشود

وی ادامه داد: باید به مردم یادآوری شود فرصتی که ایجاد شده است تا بتوانند در سرنوشت خود تأثیرگذار باشند و در واقع حق انتخاب سرنوشت و انتخاب کارگزاران که به مردم داده شده، مرهون انقلاب اسلامی و رویکرد مردمی این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: معمولاً نامزدها در محتوای تبلیغاتی خود، به نقد وضع موجود و عملکرد مسئولان می‌پردازند که البته طبیعی و پذیرفتنی است اما باید توجه داشت که افراط در این امر، اتکا به داده‌های غلط، نامعتبر، غلو و سیاه‌نمایی، در بسیاری از اوقات مصداق تشویش اذهان عمومی است و موجب ایجاد یأس در مردم و کاهش مشارکت عمومی در امور کشور اعم از انتخابات می‌شود و در نهایت کل کشور و ملت صدمه خواهند دید.

وی تصریح کرد: رویکرد تبلیغاتی و انتقادی نامزدها باید به نحوی باشد که منجر به ایجاد یأس در مردم نشود. البته امید واهی دادن هم مضرات خود را دارد و نباید افراط و تفریط داشت و واقع‌گرایی بهترین حالت است. نقد همراه با راهکار، شیوه سازنده است و قطعاً مورد توجه رأی دهندگان هم قرار خواهد گرفت.

کاظمی گفت: نامزدهایی که قبلاً مسئولیت‌هایی در استان و کشور داشته‌اند موظف به حفظ اسرار دولتی و اطلاعات طبقه‌بندی شده هستند. همین‌طور حفظ اسرار افراد حقیقی و حقوقی، خودداری از ورود خود و اعضای ستاد انتخاباتی به حریم خصوصی دیگران و مواردی از این دست هم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کاندیدا بدانند اگر در تأمین هزینه‌های تبلیغاتی و یا انواع حمایت‌ها خود را وامدار جریان یا اشخاص خاصی کنند، این امر نقطه آغاز فساد در آینده خواهد بود. صاحبان ثروت و قدرت که از کسی حمایت کرده باشند، هرگز در آینده او را رها نخواهند کرد. اگر کاندیداها به خواسته‌های آن‌ها تن دهند، به دام فساد و انحراف افتاده‌اند و اگر در برابر خواسته‌هایشان مقاومت کنند، همانطور که کاندیداها را بالا آورده‌اند به راحتی تخریب خواهند کرد.

معاون استاندار قزوین تصریح کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی که بخش عمده‌ای از جامعه در حال حاضر درگیر آن هستند، اسراف در هزینه‌های تبلیغاتی علاوه‌بر اینکه بر خلاف اصول اخلاقی است، موجب اثر منفی در رأی مردم هم خواهد شد. توجه به اخلاق تبلیغاتی، خود بهترین گواه حقانیت و صلاحیت نامزدها در نزد مردم خواهد بود. مردم توان تشخیص اخلاق از بی‌اخلاقی را دارند و اگر فرد با اخلاق و توانمندی را ببینند حتماً رویکرد مثبتی به او نشان خواهند داد و این نکته حائز اهمیت است که شفافیت مالی در هزینه‌های تبلیغاتی علاوه‌بر الزامات قانونی، خلاقیتی است که می‌تواند نزد مردم جالب توجه باشد.

لزوم توجه به انضباط اجتماعی و نظم شهری در تبلیغات

وی با اشاره به لزوم توجه به انضباط اجتماعی و نظم شهری در تبلیغات، خاطرنشان کرد: تبلیغات از نظر نگرش اسلامی و انقلابی، فرصتی ارزشمند برای افزایش آگاهی و بصیرت عمومی و رشد مردم است تا بتوانند انتخابی آگاهانه مبتنی بر بصیرت و صلاح جامعه را داشته باشند.

کاظمی بیان کرد: استفاده از روش‌های تبلیغاتی به سبک غربی که عمدتاً مبتنی بر ریخت و پاش بسیار برای جلب توجه، استفاده از روش‌های هیجانی و عاطفی به جای روش‌های اندیشه‌ای و آگاهی بخشی، استفاده از جاذبه‌های غیرشرعی مثل جاذبه‌های جنسی، دامن‌زدن به برخی گرایش‌های خاص خلاف موازین و مصالح عمومی مثل بی‌حجابی، سواستفاده از احساسات و هیجانات بیشتر و تجربه کمتر رأی اولی‌ها در تعیین معیارهای رأی دهی، تمرکز بر وعده‌های سطحی به جای توجه به عمق مسایل جامعه، پررنگ‌تر بودن ابزار بازاریابی و تبلیغاتی و روانشناسانه و ترجیح آن بر محتوا، درست در نقطه مقابل نگرش انقلابی و اسلامی قرار دارد و باید از آن پرهیز شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین با بیان اینکه بهتر است کاندیداهای انتخاباتی در تبلیغات خود آدرس شبکه اختصاصی انتخابات را به منظور تقویت فضای رقابتی منصفانه، متوازن و مبتنی بر آگاهی درج کنند، خاطرنشان کرد: کاندیداها باید بر رفتار و عملکرد اعضای اصلی ستاد انتخاباتی خود و حتی بر رفتار هواداران خود نظارت داشته باشند و از رفتارهایی که بر خلاف مصالح عامه، امنیت جامعه، نظم عمومی، ارزش‌های دینی و اجتماعی، امید و اعتماد مردم است جلوگیری کنند.

وی افزود: خودداری از تخریب رقبا، خودداری از توهین و افترا به دیگران اعم از اشخاص حقیقی، حقوقی، مسئولان استانی و ملی، ارکان نظام، قومیت‌ها، اقشار و اصناف بسیار ضروری است و علاوه‌بر بار حقوقی که ایجاد می‌کند، فضای انتخاباتی را ناسالم و امکان یک انتخاب صحیح توسط مردم را مخدوش می‌سازد.

کاظمی تأکید کرد: کاندیداها بدانند ضرورت تمرکز بر برنامه‌های خود ارائه توانمندی‌ها و تجربیات خود، توجه به برخی مشکلات به همراه ارائه راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب اختیاراتی که در آینده خواهند داشت، یک رویه سازنده و مثبت در تبلیغات انتخاباتی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین در پایان گفت: رقابت با عداوت فرق می‌کند و اختلاف نظر به معنای تفرقه و دشمنی نیست و نامزدهای انتخاباتی نباید به نحوی رفتار کنند که تداعی‌کننده عداوت شخصی و جریانی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha