• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402121612082
  • خبرنگار : 71983

آیا مصاحبه تلویزیونی فصل‌الخطاب درباره تولید است؟

سبک جدید موضع‌گیری در کشور/ قطعه‌ساز، خودروساز و متقاضی همچنان سردرگم!

سبک جدید موضع‌گیری در کشور/ قطعه‌ساز، خودروساز و متقاضی همچنان سردرگم!

سازمان استاندارد به‌عنوان متولی اصلی و تصمیم‌گیرنده درباره تولید محصولات و تایید استاندارد آن‌ها، حاضر نیست تکلیف تولید خودرو پارس را به‌صورت رسمی اعلام کند و رییس این سازمان اظهارات خود در مصاحبه صدا و سیما را فصل‌الخطاب دانسته است!

به گزارش ایسنا، رفت و برگشت سازمان استاندارد با ایران‌خودرو درباره خودرو پرحاشیه وارد مرحله جدیدی شده و به نظر می‌رسد سازمان استاندارد به عنوان متولی اصلی و تصمیم گیرنده درباره تولید محصولات و تایید استاندارد آن‌ها، حاضر نیست با قبول مسئولیت در این باره، تکلیف تولید خودرو پارس را به صورت رسمی اعلام کند و رییس این سازمان برخلاف اصول سازمانی و اداری، اظهارات خود در مصاحبه صدا و سیما را فصل‌الخطاب دانسته است.

طبق نامه‌ای که پیش از این در رسانه‌ها منتشر شد، ایران خودرو از سازمان استاندارد خواسته تا با توجه به این که پارس امکان دریافت استانداردهای ۸۵ گانه را ندارد، عطف به مصاحبه تلویزیونی اسلام‌پناه مبنی بر تولید این خودرو تا فروردین ماه سال آینده، این تصمیم را به صورت مکتوب ابلاغ کند تا تولید محصول نیز براساس آن و هماهنگی با شبکه تامین برنامه‌ریزی شود.

این مصاحبه تلویزیونی که ادامه تولید پارس را مشروط به تایید تست در مراکز آزمون بین المللی کرده از سوی این خودروساز «از نظر فنی و عملیاتی فاقد شفافیت لازم» اعلام شده است.

واضح است هیچ واحد تولیدی با اظهارات رسانه‌ای و بدون ابلاغ کتبی مجوز، نمی‌تواند اقدام به سفارش قطعه، تغییر برنامه تولید و فراخوان متقاضیان محصول پارس کند و تصمیم‌گیری در این سطح نیازمند ابلاغیه رسمی، شفاف و مکتوب مبنی بر صدور مجوز تولید و شماره‌گذاری محصول از سوی سازمان استاندارد است، آن هم محصولی که عمر آن به پایان رسیده و برنامه توقف آن در دستور کار بوده است.

از سوی دیگر، پلتفرم محصول پارس ایران خودرو فاقد شرایط دریافت استانداردهای ۸۵ گانه است و ایران خودرو نیز پیش از این عدم توانایی این محصول در دریافت استاندارد را به صورت رسمی اعلام کرده است و آخرین مجوز کتبی سازمان استاندارد خطاب به پلیس راهور برای شماره گذاری محصول نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ است؛ برخلاف اظهارات اسلام‌پناه در مصاحبه تلویزیونی، این خودرو قادر به دریافت استاندارد نیست که تمدید مجوز تولید آن در انتظار نتایج آزمون‌های بین‌المللی باشد!

از سوی دیگر برنامه خطوط تولید خودرو براساس مجوزهای تولید و شماره‌گذاری طرح‌ریزی می‌شود و طبق فراخوان‌هایی که خودروساز انجام داده، بخشی از متقاضیان پارس محصول سفارشی خود را به سورن پلاس تبدیل کرده‌اند که به طور حتم برنامه تولید نیز براساس تولید سورن تنظیم شده است و تصمیم یک باره به ادامه تولید پارس می‌تواند شبکه تامین قطعه و خطوط تولید را در کنار متقاضیان دچار چالش‌هایی کند که یک‌شبه قابل رفع و بازگشت به شرایط قبل نیست.

به هر روی، در این میان مشتریان سردرگم همچنان میان ایران خودرو و سازمان استاندارد پاسکاری می‌شوند و این سردرگمی می‌تواند با ابلاغیه رسمی از سوی سازمان استاندارد پایان یابد و خودروساز و مشتریان تکلیف خود را بدانند.

سازمان استاندارد نیز به طور حتم می داند که اعمال استاندارد ۸۵ گانه در محصول پارس نیازمند اجرای پروژه و سرمایه گذاری در شبکه تامین است که این امر یک شبه اتفاق نمی افتد و نیازمند دست کم ۱۸ ماه زمان است.

ضمن این که با اعمال این تغییرات، قطعا خودرو دیگر با قیمت قبل عرضه نمی‌شود و جذابیت خود در بازار را از دست می‌دهد.

حال چرا این سازمان از طریق رسانه‌ها، در حال فشار آوردن به تولیدکننده و سرگردان کردن مشتریان است؟

موضوعی که می تواند با ابلاغیه رسمی پایان پذیرد و تمامی طرف های دعوا تکلیف خود را بدانند. ابلاغیه از سوی سازمانی که متولی موضوع استاندارد است و در این زمینه مسوولیت ایمنی و جان شهروندان بر عهده اوست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۶ ۲۰:۰۳

واقعا این همه بازی با روح و روان ۱۰۰ هزار متقاضی پارس برای اثبات چیه؟ چطور پراید وانت و نیسان آبی با وجود پلت فرم های قدیمی شان استاندارد هستند ولی پارس استاندارد نیست از طرف دیگه پس چرا اجازه ثبت نام داده شد اگر استاندارد نبود این وسط وزارت صمت هم باید پاسخگو باشد که برای آرام کردن بازار باعث ایجاد این بساط نامه نگاری و پاسکاری ها شده