• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403022921211
  • خبرنگار : 30057

«سرمایه‌گذاری» چالش بزرگ پزشکی بازساختی پس از ۲۰ سال فعالیت و کسب رتبه ۱۳

«سرمایه‌گذاری» چالش بزرگ پزشکی بازساختی پس از ۲۰ سال فعالیت و کسب رتبه ۱۳

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: ما بیش از ۲۰سال است که در حوزه پزشکی بازساختی، دانش تولید می‌کنیم و موفق به کسب رتبه ۱۳ در زمینه تولید علم در پزشکی بازساختی شدیم. اما سرمایه‌گذاری در حوزه پزشکی بازساختی یکی از چالش‌های اصلی ما است.

به گزارش ایسنا، سمپوزیوم استپ در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث با موضوع «پزشکی آینده؛ بررسی چالش‌های پیرامون درمان با فناوری‌های نوین پزشکی» برگزار شد. 

دکتر ناصر اقدمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در خصوص بازار پزشکی آینده در این پنل، افزود: در دوران کرونا کمی کارهای تحقیقاتی راکد ماند و در حال حاضر که دو سال از کرونا خارج شدیم، نتوانستیم در کشور کارهای خوبی در خصوص پزشکی بازساختی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰ و الان ۱۱۰ محصول تایید شده داریم، افزود: در حوزه سل تراپی در حال حاضر به جایی رسیده که مطالبه مردم و ملت‌ها است و در ایران علیرغم فعالیت‌هایی که انجام شده، فقط یک محصول توانسته موافقت نهایی خود را در زمینه سلول درمانی دریافت کند.

اقدمی با اشاره به وضعیت زیر ساخت‌ها و  نیروی متخصص، تاکید کرد: اگر در حوزه توسعه سلول درمانی حرکتی نکنیم، موضوع سلول درمانی فقط یک خاطره در کشور می‌شود.

لزوم هم افزایی

دکتر احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی نیز در خصوص نقش سیاست‌گذاری در پزشکی آینده سخن گفت و یادآور شد: دهه ۶۰ مساله پزشکی ما جراحی‌های نوین بود و اکثر سفرهای پزشکی به خارج برای دریافت این نوع خدمات بوده است و الان با تلاش پزشکان بیمارستان‌های خوبی در زمینه چشم، قلب و غیره داریم.

وی با تاکید بر اینکه پزشکی آینده ما درگیر بیماری‌های صعب‌العلاج است، ادامه داد: امروزه مساله سالخوردگی و کهنسالی به عنوان مطالبه جدی مطرح است و فرسودگی بافت و اندام از دیگر مطالبات جدی پزشکی آینده است و ما باید در این زمینه‌ها متمرکز  شویم.

عرفانیان یادآور شد: ما بیش از ۲۰ سال است که در حوزه پزشکی بازساختی، دانش تولید می‌کنیم و موفق به کسب رتبه ۱۳ در زمینه تولید علم در پزشکی بازساختی شدیم. اما سرمایه‌گذاری در حوزه پزشکی بازساختی یکی از چالش‌های اصلی ما است و نیاز است از سوی  سازمان غذا و دارو راه‌ها و آیین‌نامه‌هایی برای سهولت در سرمایه‌گذاری ارائه شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی با تاکید بر لزوم به هم‌رسانی بیمارستان‌ها، معاونت درمان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: ستاد زیست فناوری و بنیاد ملی علم سال‌ها است که در حوزه حمایت از فناوری و پژوهش کار می‌کنند، اما امسال ما سعی کردیم بودجه‌های خودمان را در جهت ثبت و حمایت پروژه‌ها و ثبت پرونده فنی هدایت کنیم.

وی افزود: شرکت‌های ما باید در حوزه پزشکی بازساختی و پزشکی آینده در مسیر بازی باشند و نمی‌توانیم در این مسیر سازمان غذا و دارو را دور بزنیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha