• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403023122985
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی مطرح کرد

فرصت ارائه راهکار حل مسائل در نخستین گفتاورد ملی نخبگان

فرصت ارائه راهکار حل مسائل در نخستین گفتاورد ملی نخبگان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی جزئیات برگزاری طرح گفتاورد ملی نخبگان را تشریح کرد.

عبدالکریم سجادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برای اولین بار گفتاورد ملی نخبگان در سال جاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: شعار اصلی این طرح «نخبگان؛ حکمرانی دانش‌بنیان» است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در این طرح کشور به ۸ پهنه تقسیم می‌شود که پهنه شرق کشور شامل استان‌های سمنان و خراسان‌ رضوی، جنوبی و شمالی است. هدف این گفتاورد تعامل مدیران، نخبگان و مردم است.

وی افزود: از عموم مردم از جمله محققین، پژوهشگران، مهندسین، دانشجویان و اساتید طی فراخوانی برای حضور در این طرح دعوت به عمل آورده شده است. افراد می‌توانند در ۵ حوزه اقتصادی (مالی، پولی و ارزی)، مدیریت منابع طبیعی، امنیت غذایی، سلامت و بیمه و علوم انسانی (حکمرانی و سیاست) مسئله طرح و راهکار ارائه کنند. در این مرحله فقط طرح پرسش و پاسخ به مسئله در دستور کار قرار دارد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی ادامه داد: در هر پهنه افراد به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. افراد تا اواخر خردادماه فرصت دارند که طرح‌های خود را در سایت بنیاد ملی نخبگان به نشانی bmn.ir ثبت و بارگذاری کنند. پس از داوری اولیه، طرح‌های منتخب در قالب نمایشگاه برای صاحب‌نظران، ذی‌نفعان و علاقه‌مندان به نمایش گذاشته می‌شود؛ این نمایشگاه در تیرماه امسال برگزار می‌گردد.

سجادی با بیان اینکه هفته گذشته افتتاحیه طرح در خراسان جنوبی برگزار شد، عنوان کرد: این گفتاورد در راستای شعار سال یعنی مشارکت بیشتر مردم پایه‌ریزی شده و در حال اجراست. در مرحله اول، افراد مسئله و راهکار خود برای آن را در سایت بنیاد نخبگان در قالب یک طرح به اسم خودشان ثبت می‌کنند و مالکیت معنوی و حقوق اخلاقی اثر برایشان حفظ می‌شود. در مرحله یک‌چهارم نهایی، از هر پهنه در هر ۵ حوزه پیشنهادی، ۸ طرح انتخاب می‌شود. در مجموع ۴۰ ایده در هر پهنه منتخب مرحله اول هستند. جایزه طرح‌های برگزیده در مرحله یک‌چهارم نهایی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی اضافه کرد: پس از داوری، ۴ گروه از هر حوزه انتخاب می‌شوند و به مرحله نیمه‌نهایی راه می‌یابند. جوایز درنظر گرفته‌شده برای برندگان نیمه‌نهایی، ارائه گواهینامه معتبر از سمت بنیاد نخبگان، عضویت در خانه نخبگان و اهداء مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است. اعضای خانه نخبگان می‌توانند از برنامه‌های حمایتی بنیاد بهره‌مند شوند. برندگان در نیمه‌نهایی به چهاردهمین همایش بنیاد نخبگان نیز دعوت می‌شوند. سالانه این همایش با حضور مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و جمعی از نخبگان برگزار می‌گردد. در نهایت ۴۰ ایده در کشور در ۵ موضوع مختلف انتخاب می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی ادامه داد: در هر حوزه دو طرح در مرحله نهایی با یکدیگر رقابت می‌کنند. درمجموع ۱۰ طرح در تمام بخش‌ها به مرحله آخر راه می‌یابند. جوایزی که به برندگان این مرحله تعلق می‌گیرد شامل اهدای سیمرغ زرین، تندیس برگزیدگی، یک میلیارد تومان جایزه نقدی و  یک میلیارد تومان کمک‌هزینه اجرای طرح است. گروه برنده در مرحله نهایی می‌تواند در کارگروه‌های ستاد راهبری دولت عضو شوند. همچنین برگزیدگان می‌توانند در همایش بنیاد نخبگان در خصوص طرح پیشنهادی خود، در حضور مقام معظم رهبری صحبت کنند. 

سجادی اظهار کرد: از دو روز گذشته در هر پهنه فراخوان دانشگاهی انجام شده‌ و شرکت در این گفتاورد برای عموم افراد جامعه آزاد است و شرایط ویژه‌ای برای طرح سوال و حل مسئله در دستور کار لحاظ نشده ‌است. هدف اصلی این گفت‌آورد مشارکت‌ فعال مردمی برای پیشرفت کشور است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha