• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403031610564
  • خبرنگار : 71415

واشنگتن پست: غرب انتظار این حد از خشم شرق آسیا را نداشت

واشنگتن پست: غرب انتظار این حد از خشم شرق آسیا را نداشت
تظاهرات اندونزیایی‌ها در حمایت از فلسطین مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا

ابراز همبستگی‌های گسترده اخیر از سوی کشورهای شرق آسیا با مردم غزه و خشم آنها از ریاکاری جهان، مقام‌های غرب را غافلگیر کرده و آنها احتمالا آماده مواجهه با این وضعیت نبوده‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تحلیلی به قلم «ایشان تَرور»، ستون نویس این روزنامه درباره همبستگی فراگیر کشورهای شرق آسیایی با مردم غزه نوشته است: «هنگامی که رئیس جمهور منتخب اندونزی چند روز پیش در یک مجمع امنیت منطقه‌ای مهم به روی صحنه رفت ظاهرا موضوع تنگه مالاکا برای او خیلی مهم نبود. پرابوو سوبیانتو، (وزیر دفاع و رئیس جمهور منتخب اندونزی) در ۱۵ دقیقه اول سخنرانی خود، تقریبا به طور کامل درباره جنگ غزه حرف زد و به خاطر حوادث تاثربرانگیز و تراژدی‌های صورت گرفته علیه فلسطینی‌ها در جریان عملیات اسرائیل علیه حماس اظهار تاسف کرد.»

رئیس جمهور منتخب اندونزی در جریان سخنرانی خود خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس موسوم به «گفتگوی شانگری-لا» در سنگاپور، به خاطر فاجعه انسانی به وقوع پیوسته در غزه خواستار تحقیقات و پاسخگو ساختن مجریان این فاجعه شد و تاکید کرد کشور او به عنوان پر جمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان آماده کمک به حفاظت از صلح در غرب آسیا است.

به نوشته نویسنده واشنگتن‌پست، سوبیانتو تنها مقام حاضر در این اجلاس سالانه در سنگاپور نبود که توجه عموم را به بحران در نوار غزه جلب کرد بلکه موضوع جنگ رژیم صهیونیستی علیه این باریکه این اجلاس را تحت‌الشعاع قرار داد. رهبران، دیپلمات‌ها و تحلیلگران سراسر جهان که در این اجلاس گرد هم آمدند تاکید کردند که روند نگران‌کننده این جنگ بر نگرانی‌های ژئوپلتیکی دیگر حوزه آسیا سایه انداخته است.

«محمد خالد نوردین»، وزیر دفاع مالزی با محکوم کردن نسل‌کشی که توسط رژیم صهیونیستی در غزه اجرا می‌شود از سازمان‌دهندگان اجلاس شامل اندیشکده انگلیسی موسوم به «انستیتوی بین‌المللی مطالعات راهبردی»  خواست یک نماینده فلسطینی را به اجلاس سال آینده دعوت کنند.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه آرمان فلسطین یک موضوع بسیار مهم در کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر اندونزی و مالزی است، تصریح می‌کند که این کشورها نیز در جمع بسیاری از کشورهای خارج از بلوک غرب در جهان قرار دارند که منزجر از مشاهده جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه که به شهادت بیش از ۳۶۰۰۰ فلسطینی و تخریب بیشتر نقاط نوار غزه انجامیده، شده‌اند.

 «ایشان تَرور» تصریح کرده نخستین عامل خشم آنها مشاهده مصائب غیرنظامیان فلسطینی و دومین دلیل نیز مشاهده همدستی دولت‌های غربی، به ویژه ایالات متحده آمریکا در این عملیات خونین و ظالمانه رژیم صهیونیستی بوده است.

تحلیلگر واشنگتن پست می‌نویسد، کشورهای آسیایی از ریاکاری غرب در قبال جنگ غزه و مشاهده اینکه آنها در جبهه‌های دیگر سخنرانی‌های متفاوتی را ایراد می‌کنند، خشمگین هستند.

مقام‌های چینی حاضر در سنگاپور نیز سریعا موضوع مسامحه آمریکا در قبال جنایات رژیم صهیونیستی را پیش کشیدند.

به نوشته واشنگتن پست، «امیل الحکیم»، یک کارشناس حوزه غرب آسیا در اندیشکده «انستیتوی بین‌المللی مطالعات راهبردی» تاکید کرد در اجلاس اخیر شانگری-لا در سنگاپور اختلاف میان بسیاری از مقام‌های کشورهای آسیایی و همتایان غربی آنها بر سر مساله غزه واضح بود و مقام‌های غربی انتظار این حجم از واکنش منفی به فجایع رخ داده در غزه و ریاکاری کشورهایشان در قبال این جنگ در بین آسیایی‌ها را نداشتند. این کارشناس معتقد است که حالا جنگ غزه برای غرب به مثابه یک «نقطه ضعف» است.

او خطاب به «ایشان تَرور»، ستون نویس واشنگتن پست گفت: «این حقیقت قابل کتمان نیست که غربی‌ها حالا در تلاش برای جلب حمایت از دیدگاه‌های معیاری خود درباره نظم قانون محور به مشکل برخورده‌اند.»

«خوزه راموس هورتا»، رئیس جمهور تیمور شرقی در مصاحبه‌ای در حاشیه این اجلاس بمباران غزه و بیمارستانها و دانشگاه‌هایش، تخلیه این منطقه از مردمش و بحران‌های انسانی ناشی از عملیات‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه این باریکه را محکوم کرد.

راموس هورتا به تحلیلگر گاردین گفت: «بسیاری از کشورهای غربی هنوز شرف، اخلاق و شجاعت را در اعتراض کردن به اسرائیل و نتانیاهو، نخست وزیر آن پیدا نکرده‌اند و من از این موضوع عمیقاً شوکه و منزجر هستم.»

«ایشان تَرور» می‌نویسد که این رهبر تیمور شرقی خودش را به عنوان «دوست ناراضی» واشنگتن توصیف کرده و معتقد است که جنگ غزه «‌واقعا اعتبار آمریکا را در صحنه جهانی تضعیف می‌کند.»

در ادامه این مطالب آمده است: «برخی مقام‌های غربی حاضر در این اجلاس مستقیما به وجود تنش اذعان کردند. جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت این برای دولت‌های غربی مهم است که از "اتهام استاندارد دوگانه" اجتناب کنند. او به مقایسه بین محکومیت‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها علیه روسیه به خاطر جنگ اوکراین و اینکه آنها تخریب غزه توسط اسرائیل را محکوم نکردند اشاره داشت. او از کشورها خواست از تحقیقات بالقوه دیوان بین‌المللی کیفری درباره نتانیاهو از بابت جنایات جنگی حمایت کرده و اسرائیل را برای پایبند کردن آن به احکام صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در راستای حفاظت از جان فلسطینی‌ها تحت فشار قرار دهند.»

«ریچادر مارلز»، معاون نخست وزیر استرالیا نیز خواستار تبعیت رژیم صهیونیستی از دستورات الزام آور دیوان بین‌المللی دادگستری شده و تاکید کرد: «اگر قرار باشد نظم قانون محور در هر جایی اجرا شود باید آن را نسبت به همه جا اعمال کنید.»

«سوزانا جسپ»، مدیر اجرایی ارشد بنیاد آسیا-نیوزیلند اظهار کرد: «اتفاقی که افتاده این است که آمریکا باعث شده کشورهای کوچک سخت‌تر و سخت‌تر بتوانند سیاست‌ها و مواضع آن را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کنند. از یک طرف آنها از معتبر بودن نظم قانون محور داد سخن سر می‌دهند و از طرف دیگر کشورهای سراسر  شرق آسیا تناقض را در غزه و حمایت‌های آمریکا از اقدامات اسرائیل می‌بینند.»

«شاریمان لاکمن»، یک کارشناس امنیت آسیا در انستیتوی مطالعات بین‌المللی و راهبردی در کوالالامپور مالزی اظهار کرد، این که آمریکا درباره محق بودن به اصلاح نظم قانون محور خود داد سخن سر می‌دهد، آن هم درست در زمانی که بسیاری در منطقه شاهد خدمت آمریکا به منافع خودش هستند، «اعصاب مردم را به هم می‌ریزد.»

او ادامه می‌دهد: «اینکه آفریقای جنوبی، اسرائیل را به دیوان بین‌المللی دادگستری می‌کشاند تعهد به نظم قانون محور نیست؟ پس چرا ایالات متحده آمریکا این دیوان را محکوم می‌کند؟»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha