• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403032113676
  • خبرنگار : 71516

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به استعفای گانتس و آیزنکوت

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به استعفای گانتس و آیزنکوت

رسانه‌های عبری زبان به استعفای 2 وزیر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، «عمیت سیگل» تحلیلگر امور سیاسی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: بنی گانتس که از کابینه جنگ استعفا کرده است گفت ما هرگز به قبل از هفت اکتبر باز نخواهیم گشت اما خطوط سیاسی کاملا به ماقبل این تاریخ بازگشته است. آنچه امروز اتفاق افتاد یک گام به عقب بود.

«امنون آبروموویچ» تحلیلگر امور سیاسی کانال ۱۲ نیز گفت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی را برای تضمین کرسی و منصب خود به ضرر امنیت اسرائیل ترجیح داد.

رسانه‌های عبری تاکید کردند نتانیاهو می‌خواست از خوشحالی مربوط به آزادی اسرا استفاده سیاسی کند اما این اتفاق نیفتاد.

یکشنبه شب بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در اعتراض به سیاست نتانیاهو در جنگ غزه، رسما از سمت خود استعفا کرد.

بنی گانتس با تاکید بر اینکه نتانیاهو را مانع پیروزی در این جنگ می‌داند، اعلام کرد: «ما از این کابینه خارج می‌شویم زیرا نتانیاهو مانع دستیابی به پیروزی واقعی می‌شود.»

آیزنکوت هم ضمن اعلام استعفای خود، گفت کابینه‌ای که نتانیاهو رهبری می‌کرد، «تصمیم‌های مهم برای رسیدن به اهداف ما نمی‌گرفت.»

او خطاب به نتانیاهو گفت: «ما مشاهده کردیم تصمیم‌هایی که اتخاذ کردی، لزوما در جهت منافع اسرائیل نبود.»

«یائیر گولان» رئیس حزب کارگر رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: گانتس و اردوگاه رسمی مسؤولیت مستقیم وضعیت کنونی اسرائیل را بر عهده دارند.

بنیامین نتانیاهو نیز در اولین واکنش خود به استعفای بنی گانتس گفت: «ما تا پیروزی و تحقق تمامی اهداف جنگ و در راس آن آزادی همه اسرا و نابودی حماس به راه خود ادامه می‌دهیم.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تصریح کرد: «اکنون زمان مناسبی برای استعفا نبود بلکه زمان وحدت بود.»

بنیامین نتانیاهو افزود: «ما تا پیروزی و تحقق تمامی اهداف جنگ و در راس آن آزادی همه اسرا و نابودی حماس به راه خود ادامه می‌دهیم.»

نتانیاهو ادعا کرد: «در برای ورود هر حزبی که به کابینه جنگ برای کمک به پیروزی در جنگ و تضمین سلامت و امنیت اسرائیلی‌ها کمک می‌کند، باز است.»

ایتامار بن گویر نیز در پی استعفای بنی گانتس خواستار پیوستن به کابینه جنگ شد و اظهار داشت: «زمان آن رسیده تا تصمیماتی شجاعانه اتخاذ و بازدارندگی حقیقی ایجاد شود تا امنیت برای ساکنان جنوب و شمال و کل اسرائیل محقق شود.»

«یائیر لاپید» رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی گفت: «تصمیم بنی گانتس و گادی آیزنکوت برای خروج از کابینه شکست خورده جنگ مهم و درست بود.»

لاپید ادامه داد: «زمان آن رسیده تا دولتی باتدبیر که امنیت و گروگان‌ها را بازگرداند و جایگاه بین‌المللی اسرائیل را بازیابد، جایگزین این کابینه تندرو شود.»

«آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» هم گفت: «استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ تصمیم خوبی بود و حتی اگر با تاخیر هم صورت گرفت اما باز از هیچی بهتر بود.»

آویگدور لیبرمن تأکید کرد زمان آن رسیده تا یک ائتلاف صهیونیستی تشکیل شود.

بتسئلیل اسموتریچ هم گفت این استعفا همان چیزی بود که «یحیی السنوار» رئیس حماس در غزه، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و ایران می‌خواستند.

بنی گانتس قصد خود را برای استعفا در صورت تحقق نیافتن خواسته‌هایش درباره جنگ، معامله تبادل اسرا و روز بعد از جنگ اعلام کرده بود.

به گزارش رسانه‌های عبری انتظار می‌رود که نتانیاهو از «گدعون ساعر» رئیس حزب «امید نو» بخواهد تا جای گانتس را در کابینه جنگ بگیرد و اگر وی مخالفت کند احتمالا نتانیاهو انحلال کابینه را بررسی کند.

استعفای گانتس در حالی صورت گرفت که آمریکا فشار زیادی بر وی برای ممانعت از این کارش آورد.

به گفته رسانه‌های عبری واشنگتن بسیار نگران کناره‌گیری گانتس از کابینه بود چرا که آمریکایی‌ها وی را شریک نزدیکی می‌دانند.

در این راستا وبگاه «آکسیوس» آمریکا نوشت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور امروز (دوشنبه) وارد اراضی اشغالی خواهد شد تا با گانتس، نتانیاهو و مسؤولان دیگر اسرائیلی دیدار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha