• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403032113735
  • خبرنگار : 71516

پس از استعفای گانتس و آیزنکوت چه بر سر کابینه نتانیاهو می‌آید؟

پس از استعفای گانتس و آیزنکوت چه بر سر کابینه نتانیاهو می‌آید؟

استعفای رسمی ۲ عضو کابینه جنگ هشت ماه پس از جنگ ویرانگر علیه نوار غزه یک زلزله سیاسی را در محافل رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است به ویژه اینکه تنها چند ساعت بعد از اعلام آزادی چهار تن از اسرای این رژیم از نوار غزه صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، استعفای «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی چندین سوال را به وجود می‌آورد از جمله اینکه ساختار کابینه «بنیامین نتانیاهو» بعد از استعفای گانتس چگونه خواهد بود؟ آیا «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» و «گدعون ساعر» رئیس حزب «امید نو» به کابینه جنگ خواهند پیوست؟ سناریوهای پیش‌بینی شده چه خواهد بود؟

روزنامه «یسرائیل هیوم» این سوالات و سناریوهای احتمالی را مطرح کرد که از جمله آن ابقای کابینه جنگ است.

سناریوی اول: ابقای کابینه

این روزنامه نوشت: این سناریو واقعی‌تر به نظر می‌رسد و احتمالا به زودی اتفاق بیفتد. استعفای گانتس با هدف تبدیل وی به اپوزیسیون مرکزی نیست بلکه با هدف تحقق پیشرفت در انتخابات و سرنگونی کابینه است.

با استعفای گانتس قدرت اپوزیسیون و همچنین جنبش‌های اعتراضی و تظاهرات علیه دولت در تل‌آویو افزایش خواهد یافت اما به نظر می‌رسد که هدف سرنگونی کابینه همچنان دور از دسترس است و نتانیاهو برای ادامه فعالیت ائتلاف دولتی تلاش خواهد کرد.

سناریوی دوم: ساعر و لیبرمن وارد کابینه می‌شوند

این روزنامه در ادامه نوشت: این سناریو قوی نیست اما شکی نیست که نتانیاهو این سناریو را ترجیح می‌دهد. خروج گانتس از کابینه احتمالا اخبار خوبی را برای ائتلاف راست داشته باشد و تفکرات جدید و متفاوتی را در کابینه جنگ ایجاد کند.

با اینکه سرنگونی کابینه یک منفعت مشترک برای ساعر، لیبرمن و گانتس نیست اما توافقی بین طرف‌ها برای روش اداره جنگ وجود ندارد. علاوه بر این کسی که در هرگونه تلاشی برای اضافه کردن اعضای جدید به کابینه جنگ کارشکنی می‌کرد، گانتس بود. در عین حال به نظر می‌رسد که زمان برای لیبرمن و ساعر تمام شده است و آنها ترجیح می‌دهند که خارج از کابینه باشند.

سناریوی سوم: سرنگونی کابینه

با اینکه کناره‌گیری اردوگاه رسمی باعث می‌شود که ائتلاف با اکثریت پارلمانی قوی و منسجم باقی بماند و به دولت اجازه ادامه فعالیت خود را بدهد اما ممکن است اتفاق دیگری مثل قانون خدمت در ارتش یا مساله دیگری اوضاع را متزلزل کند و منجر به انحلال کابینه شود.

بر اساس گزارش این روزنامه هرچند که هیچ کدام از اعضای کابینه انحلال آن را به نفع خود نمی‌دانند اما این اتفاق ممکن است بیفتد و حتی این اتفاق احتمالا به دنبال افزایش اعتراضات رخ بدهد.

یکشنبه شب بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در اعتراض به سیاست نتانیاهو در جنگ غزه، رسما از سمت خود استعفا کرد.

بنی گانتس با تاکید بر اینکه نتانیاهو را مانع پیروزی در این جنگ می‌داند، اعلام کرد: «ما از این کابینه خارج می‌شویم زیرا نتانیاهو مانع دستیابی به پیروزی واقعی می‌شود.»

آیزنکوت هم ضمن اعلام استعفای خود، گفت کابینه‌ای که نتانیاهو رهبری می‌کرد، «تصمیم‌های مهم برای رسیدن به اهداف ما نمی‌گرفت.»

او خطاب به نتانیاهو گفت: «ما مشاهده کردیم تصمیم‌هایی که اتخاذ کردی، لزوما در جهت منافع اسرائیل نبود.»

بنیامین نتانیاهو نیز در اولین واکنش خود به استعفای بنی گانتس گفت: «ما تا پیروزی و تحقق تمامی اهداف جنگ و در راس آن آزادی همه اسرا و نابودی حماس به راه خود ادامه می‌دهیم.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تصریح کرد: «اکنون زمان مناسبی برای استعفا نبود بلکه زمان وحدت بود.»

بنیامین نتانیاهو افزود: «ما تا پیروزی و تحقق تمامی اهداف جنگ و در راس آن آزادی همه اسرا و نابودی حماس به راه خود ادامه می‌دهیم.»

نتانیاهو ادعا کرد: «در برای ورود هر حزبی که به کابینه جنگ برای کمک به پیروزی در جنگ و تضمین سلامت و امنیت اسرائیلی‌ها کمک می‌کند، باز است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha