• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403032113746
  • منبع : مطبوعات

بداخلاقی انتخاباتی؛ خسارت ملی

بداخلاقی انتخاباتی؛ خسارت ملی

گذشت چهار دهه از انقلاب و برگزاری انتخابات متعدد در مقاطع گوناگون، تجارب خوبی را برای نظام جمهوری اسلامی فراهم آورده تا زمینه‌ شکل‌گیری فضای مناسب برای استقبال از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم شود.

به گزارش ایسنا، ‌مسعود رضایی؛ کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی در جام جم نوشت: یکی از پدیده‌های مذموم در این عرصه رقابت، رواج بداخلاقی از سوی نامزدها و هواداران آنها نسبت به سایر رقبای انتخاباتی است.‌ در برخی‌ موارد شاهد بودیم که نامزدهای انتخاباتی به جای آن‌که برنامه‌ها، توانمندی‌ها و آینده‌نگری منطقی و قابل اجرای خود را با مخاطبان در میان بگذارند، به عیب‌جویی، طعنه‌زدن و توهین نسبت به رقبای خود روی می‌آورند.

طبیعی است که در چنین شرایطی متاسفانه جامعه نه فقط نفعی نمی‌برد بلکه دچار خسارت‌های فراوان می‌شود و حتی در فضای بداخلاقی و شکل‌گیری دوقطبی‌های شدید و آتشین، احتمال وقوع حوادث اجتماعی ناگوار و بروز رفتارهای نامناسب از سوی هواداران کاندیداها وجود دارد و البته نتیجه آن چیزی جز ضرر و زیان برای کل مردم و کشور نیست و این طور نیست که فقط یک طیف و جریان از آن متضرر شود بلکه این خسارت، متوجه کل جامعه است.

از همین رو بود که رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان بر رعایت اخلاق در عرصه انتخابات تاکید کردند، چون اخلاق‌مداری در این حوزه در راستای منافع ملی است.‌ در کنار این توصیه باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که ما به عنوان افراد مسلمان باید اخلاق اسلامی را تحت هر شرایطی رعایت کرده و از تهمت زدن، افترا بستن و توهین کردن به دیگران و برانگیختن احساسات منفی نسبت به رقبای انتخاباتی پرهیزکنیم. نکته دیگر این‌که انتخابات، عرصه‌ای برای رشد اجتماعی است و هرکدام از نامزدها اگر در فرصت تبلیغات از توانمندی‌های خود بگویند، حتما این اطلاع‌رسانی باعث ارتقای سطح آگاهی جامعه و تحکیم ثبات اجتماعی خواهد شد و البته باید توجه داشت که اگر نامزدها نسبت به رقبای خود نقدی هم دارند، می‌توانند آن را با یک بیان منطقی، محترمانه و مستدل مطرح کنند و این شیوه انتقاد کردن هم باعث بالا رفتن سطح آگاهی جامعه خواهد شد، اما اگر بنا باشد با سیاه‌نمایی سایر نامزدها از میدان به‌در شوند، حتما این رفتار باعث استحکام مردم‌سالاری و تقویت فرهنگ سیاسی نخواهد شد.‌

در کنار رعایت اخلاق‌مداری در فضای رقابت، موضوع برخورد با بداخلاقی‌های سیاسی هم مهم است. در قانون انتخابات موارد تخلف تا حدی روشن است و البته برخی‌ موارد هم جنبه جرم عمومی دارد و حتی مشخص است که در فضای غیرازانتخاباتی هم، اگر کسی به دیگران افترا ببندد، این مسأله قابل پیگرد قضایی است. مسلما در عرصه انتخابات این موضع باید به صورت جدی‌تری از سوی دستگاه قضایی، مدعی‌العموم و دادستان مورد رصد قرار گیرد و اقدامات قانونی در برابر آن انجام شود. این یک کار ضروری است و در جای خود همین برخوردهای قضایی هم می‌تواند موجب کنترل برخی‌ رفتارهای غیراخلاقی از سوی نامزدها و هواداران آنها شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha