• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032114040
  • خبرنگار : 71628

بازتاب نتایج انتخابات پارلمان اروپا در رسانه‌های غربی؛ ملی‌گراها می‌آیند

بازتاب نتایج انتخابات پارلمان اروپا در رسانه‌های غربی؛ ملی‌گراها می‌آیند

رسانه‌های غربی در گزارش‌هایشان درباره نتایج انتخابات پارلمانی اروپا، پیروزی احزاب راست افراطی در آن را «بی‌سابقه» تلقی کردند.

به گزارش ایسنا، در پی انتخابات پارلمان اروپا و پیروزی راست افراطی که شکستی برای میانه‌روهایی از جمله «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «کارل نهامر» صدراعظم اتریش محسوب می‌شود، این پیروزی در رسانه‌های غربی «بی‌سابقه» عنوان شده است.

روزنامه واشنگتن پست‌ در این باره نوشت: رای‌دهندگان، میانه‌روهای حاکم بر اروپا را تنبیه کرده و حمایت «بی‌سابقه‌ای» از احزاب راست افراطی به عمل آوردند.

این روزنامه همچنین اشاره کرد: احزاب راست با به دست آوردن اکثر کرسی‌های پارلمان قدرت‌های دیرپا را در اتحادیه اروپا به لرزه درآوردند که به ویژه، شکستی حقارت‌بار برای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور بود؛ او مجلس ملی را منحل کرده و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام در ۳۰ ژوئن در این کشور شد.

واشنگتن‌پست اشاره کرد: پررنگ‌تر شدن حضور احزاب ملی‌گرا و پوپولیست در اروپا کار پارلمان را تا پنج سال آتی، برای تصویب لوایح در زمینه مسائلی از جمله تغییرات آب‌وهوایی و سیاست‌های کشاورزی دشوار خواهد ساخت.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در این باره نوشت: رای‌دهندگان در اتحادیه اروپا جایگاه قوی‌تری را نصیب رهبران ضد مهاجرت و احزاب ملی‌گرا کردند که رهبران آلمان و فرانسه را به چالش کشیده و در نظامی سیاسی آن آشوب به‌پا کرد.

بازتاب نتایج انتخابات پارلمان اروپا در رسانه‌های غربی؛ ملی‌گراها می‌آیند
رای‌گیری برای انتخابات پارلمان اروپا در هلند، ۶ ژوئن ۲۰۲۴

طبق گزارش این روزنامه، «نتایج رای‌گیری‌ها نشان داد که حمایت از احزاب راست در اروپا هنوز به اوج خود نرسیده است. این انتخابات شکاف‌های واقعی در عملکرد دولت‌های فرانسه و آلمان را آشکار کرد.»

در بخش دیگری از این گزارش، از عصبانیت‌ها در اروپا از سیاست‌های دوران پاندمی کرونا و تورم ایجادشده در آن دوران و به عنوان یکی از پیامدهای جنگ اوکراین که باعث شد اروپا از انرژی ارزان روسیه روی‌گردان شود، به عنوانی عوامل کمک‌کننده به قدرت گرفتن احزاب راست در پارلمان اروپا اشاره شده است.

روزنامه فایننشال تایمز نیز با اشاره به شکست وارد آمده به احزاب میانه‌رو در این انتخابات نوشت: نتایج حاصل‌شده ضربه‌ محکمی به جایگاه رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان در داخل کشور وارد آورد که انتظار می‌رود پارلمان اروپا را به سمت‌ مواضع ضد مهاجرت و ضد محیط زیستی سوق ‌دهد.

در گزارش روزنامه گاردین در این باره مطرح شد: قانون‌گذاری در اتحادیه اروپا پس از این تصویر پیچیده‌ای که پس از انتخابات پارلمانی ارائه شده، دشوارتر خواهد شد.

گاردین نوشت: همان طور که انتظار می‌رفت، احزاب پوپولیست راست‌گرا در بسیاری از کشورها بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند اما در برخی دیگر از احزاب راست میانه حمایت شد و احزاب جناح چپ در برخی دیگر، به طرز تعجب‌آوری به پیروزی رسیدند.

بازتاب نتایج انتخابات پارلمان اروپا در رسانه‌های غربی؛ ملی‌گراها می‌آیند
ابراز خوشحالی رهبران و اعضای حزب «آلترناتیو برای آلمان» در پی اعلام نتایج انتخابات، ۸ ژوئن ۲۰۲۴

با توجه به درخواست ماکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور و فرمان او برای منحل کردن پارلمان، گاردین نوشت: «اگر جناح راست فرانسه پس از انتخابات جدید به پیروزی قطعی برسد، سیاست‌های داخلی فرانسه، تقریبا، از کنترل رئیس‌جمهور این کشور خارج خواهد شد.»

روزنامه فرانسوی فیگارو نیز در بخشی از گزارشی اشاره کرد که «ماکرون با منحل کردن مجلس ملی سلاح هسته‌ای قانون‌گذاری را فعال کرده و جامعه سیاسی و کل کشور را دچار احساس عدم قطعیت کرد.»

نشریه پالتیکو نیز با اشاره به این که رای‌دهندگان پس از تلاش‌های بروکسل برای امضای «توافق سبز»، این بار به سرغ نمایندگانی با ذهنیت‌ ضد محیط زیستی رفته‌اند، نوشت: در مجموع، احزاب راست به طور نظری، نماینده دومین بلوک بزرگ سیاسی در پارلمان خواهند بود که متشکل از کشورهای فرانسه، ایتالیا و بعد آلمان است. این سه‌کشور، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشورهای این اتحادیه متشکل از ۲۷ کشور هستند.

پالتیکو نوشت: با توجه به گستردگی پیروزی احزاب راست افراطی علیه ماکرون، شوم‌ترین نشانه هشدارآمیز این انتخابات برای فرانسه است. حالا دیگر، تمامی توجه‌ها معطوف به این خواهد بود که آیا پوپولیست‌های فرانسه می‌توانند در انتخابات پارلمانی قریب‌الوقوع در فرانسه و تا انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۰۲۷ به پیشرفت خود ادامه دهند که در صورت پیروزی «مارین لوپن» رهبر راست‌گرایان در آن، اتحادیه اروپا با خطر برپا شدن غوغا و نابسامانی در آن مواجه خواهد شد.

بازتاب نتایج انتخابات پارلمان اروپا در رسانه‌های غربی؛ ملی‌گراها می‌آیند
اعتراضات علیه احزاب راست در پاریس، ۸ ژوئن ۲۰۲۴

خبرگزاری رویترز درباره تغییرات ایجادشده در مواضع قدرت در پی این انتخابات در پارلمان اروپا نوشت: این متمایل شدن به راست در پارلمان اروپا ممکن است تصویب لوایح جدید مورد نیاز برای پاسخ دادن به چالش‌های امنیتی، تاثیر تغییرات آب‌وهوایی یا رقابت‌های صنعتی از سوی چین و آمریکا دشوارتر خواهد شد.

رویترز در ادامه نوشت: اگرچه، این که دقیقا احزاب ملی‌گرا تا چه اندازه نفوذ داشته باشند، به توان آن‌ها برای غلبه بر اختلافاتشان و همکاری بستگی دارد. آن‌ها در حال حاضر به دو گروه مختلف تقسیم می‌شوند و برخی احزاب و قانون‌گذاران مستقل از این گروه‌ها فعالیت می‌کند.

روزنامه فرانسوی لوموند با تیتر «انتخابات ۲۰۲۴ اروپا: پارلمان اروپا به راست متمایل می‌شود»، نوشت: ملی‌گراها و تمامیت‌خواه‌ها قرار است بیش از یک-چهارم کرسی‌های پارلمان را در دست بگیرند و محافظه‌کاران نیز در حال پیش‌روی هستند. در جناح چپ، در حالی که سوسیال دموکرات‌ها توانستند دوام بیاورند، حمایت از سبزها، به‌ویژه در فرانسه و آلمان، افت شدیدی پیدا کرد.

روزنامه آلمانی بیلد نیز در گزارشی با اشاره به جزئیاتی درباره نتایج این انتخابات برای احزاب مختلف، نوشت که اتحادیه اروپا با پیروزی گسترده احزاب راست افراطی در پارلمان اروپا، مجبور خواهد شد که در آینده، مباحثات سختی درباره گسترش اتحادیه اروپا با آن داشته باشد. پوپولست‌های جناح راستی اروپا هرکاری که بتوانند، چه از طریق دولت‌های خود و چه در پارلمان، برای کارشکنی در اقداماتی انجام خواهند داد که برای گسترش اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha