• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403032315525
  • خبرنگار : 71654

انجام اولین جراحی رباتیک جهان از فاصله ۸۰۰۰ کیلومتری

انجام اولین جراحی رباتیک جهان از فاصله ۸۰۰۰ کیلومتری

یک پزشک چینی با استفاده از یک دستگاه منحصربه‌فرد، جراحی پیشگامانه‌ای را انجام داد و امکان عمل فوری بر روی یک بیمار در پکن را از شهر رُم فراهم کرد.

به گزارش ایسنا، پکن بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر با رُم فاصله دارد. طی یک پرواز بدون توقف ۱۱ ساعت طول می‌کشد تا از این خلیج دور عبور کنید. اما در طول دو روز، یک جراح چینی بدون نیاز به جابه‌جایی فیزیکی از آن عبور کرد.

به نقل از آی‌ای، از روز پنجم تا هفتم ماه ژوئن، این پزشک با استفاده از یک دستگاه خاص، یک عمل جراحی مهم انجام داد که به لطف اتصال پر سرعت، او را قادر ساخت تا بلافاصله از رُم بر روی یک بیمار در پکن عمل جراحی انجام دهد.

بر اساس یک مقاله دانشگاهی از دانشگاه اوبودا در مجارستان، اولین ربات‌های جراحی در دهه ۱۹۷۰ ظاهر شدند. ناسا می‌خواست در طول ماموریت‌های راه دور به فضانوردان کمک‌های پزشکی ارائه دهد. اولین محصولات تجاری در اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد بازار شدند. موفق‌ترین سیستم تا سال ۱۹۹۸ داوینچی بوده است.

این فناوری به لطف بودجه سخاوتمندانه بخش خصوصی که حدود پنج میلیارد در سال در آن زمان بود به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. سازمان غذا و داروی آمریکا داوینچی را در سال ۲۰۰۰ تایید کرد.

اولین عمل جراحی تله رباتیک ثبت شده در تاریخ در سال ۲۰۰۱ انجام شد، بنابراین مدتی طول کشید تا روی برخی از چالش‌های مهم کار شود، زیرا مسافت باعث ایجاد چالش‌های فنی می‌شود.

داوینچی خود یک شاهکار فناوری است

داوینچی به جراح اجازه می‌دهد تا میدان عملیات را به صورت سه بعدی ببیند و با سه یا چهار بازوی رباتیک، یک بازوی آندوسکوپ و دو یا سه بازوی ابزاری که دستورات را انجام می‌دهند، کار کند. این سیستم رباتیک مجهز به حسگرهای تله و «فناوری بازخورد هپتیک» داخلی است.

به این معنی که جراح می‌تواند کاری را که انجام می‌دهد احساس کند، زیرا باید به بهترین شکل ممکن در آنجا حضور داشته باشد.

جراح سر، ژانگ ژو(Zhang Xu) می‌گوید که بزرگترین مشکل جراحی از راه دور تأخیر سیگنال است زیرا موفقیت منوط به ارتباط یکپارچه بین دستگاه‌ها است.

به گفته ژانگ، با وجود یک شبکه قوی ۵G، جایی برای تاخیر وجود نداشت، حتی سه ثانیه که اطمینان حاصل می‌شد که جراحی از راه دور به طور یکپارچه انجام می‌شود و احساس می‌کنید که از نظر فیزیکی در آنجا حضور دارید.

اکنون جراحی از راه دور می‌تواند به افراد نیازمند کمک کند.

این گروه که تحت رهبری آکادمی علوم چین و بخش اورولوژی در مرکز پزشکی سوم ارتش آزادی‌بخش خلق(PLA)هستند، ضایعه پروستات یک بیمار سرطانی را برداشتند.

آنها توانستند با به روز رسانی سیستم، خطر خطا را از بین ببرند. این فناوری به روز شده تا حد زیادی به مناطق غیرقابل دسترس در زمان جنگ و بیماری‌های همه گیر کمک کند.

اقدام بعدی آنها ارائه این سیستم جدید و بهبود یافته جراحی از راه دور به ارتش است. آنها ممکن است نتوانند از نظر فیزیکی به آنها دسترسی پیدا کنند، اما می‌توانند دستورالعمل های دقیقی را برای یک ربات ارسال کنند که می‌تواند یک جراحی را بدون مشکل انجام دهد.

به نظر می‌رسد نسخه جدیدی از داوینچی به دست آمده است که جراحی از راه دور را به مرحله بعدی می‌رساند زیرا این فناوری می‌تواند در مواقع ضروری در سراسر جهان به ما خدمت کند. ربات‌ها یک بار دیگر زندگی را نجات می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha