• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032416414
  • خبرنگار : 50107

وزیر نیرو:

سد شوریجه تا پایان سال آبگیری خواهد شد

سد شوریجه تا پایان سال آبگیری خواهد شد

ایسنا/خراسان رضوی وزیر نیرو گفت: یکی از پروژه‌های مهم مشهد در حوضه آب سد شوریجه در مرز کشور روی رودخانه کشف‌رود است که با سرعت بسیار خوبی پیش می‌رود و امیدواریم تا پایان سال شاهد آبگیری این سد بسیار مهم باشیم.

علی‌اکبر محرابیان، امروز ۲۴ خردادماه، در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ پروژه طرح «یادگار ابراهیم» خراسان رضوی که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما امروز طرح‌های متعددی در حوزه آب و برق در سطح استان به بهره‌برداری می‌رسانیم. در این دو حوزه در ابتدای شروع کار دولت با معضلات و ناترازی‌های قابل توجهی روبه‌رو بودیم.

وی افزود: در حوزه برق با یک برنامه‌ریزی گسترده در دو محور توسعه ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف اقدامات قابل توجهی انجام شد که حاصل آن افزایش بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور و همچنین شروع عملیات اجرایی ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه دیگر بود که در مجموع از ۳۱ هزار مگاوات نیز فراتر می‌رود.

محرابیان بیان کرد: از ۲۲ هزار مگاوات نیروگاهی که در دست ساخت داریم، بیش از نیمی نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند. در بین نیروگاه‌‎هایی که به بهره‌برداری رسیده، چهار مورد مربوط به استان است که دو نیروگاه در ایام گذشته وارد مدار شد و امروز دو واحد نیروگاهی در تربت حیدریه و سبزوار به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو ادامه داد: مهمترین ویژگی این نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه راشد تربت، سرعت بسیار قابل توجه در مراحل ساخت و نصب بوده که این سرعت باعث شد بتوانیم این نیروگاه‌ها را برای اوج مصرف تابستان استان آماده کنیم که به مدیریت مصرف کمک زیادی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه آب نیز اتفاقات بسیار خوبی در سطح کشور و به ویژه استان داشتیم، عنوان کرد: مشهد و استان دو، سه سال خشکسالی بی‌سابقه را پشت سر گذاشتند و میزان خشکسالی‌ها رکورد زد. اگر همکاران ما در استان به ویژه استاندار و مدیران حوزه آب و آبفای استان و مشهد تلاش‌های مجاهدانه انجام نمی‌دادند، حتما دچار نابسامانی‌های جدی در تامین آب بودیم.

محرابیان اضافه کرد: با پروژه‌های توسعه‌ای و مدیریتی هیچگونه تاثیری ناشی از این خشکسالی‌ها در سطح جامعه شاهد نبودیم. پروژه‌هایی برای بازچرخانی آب، افزایش تامین آب و تصفیه‌خانه‌ها انجام شد. شاید یکی از مهمترین پروژه‌ها این بود که بتوانیم از محل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، آب تصفیه شده بهداشتی با بالاترین کیفیت را به بخش صنعت استان منتقل کنیم و ما به ازای آن بتوانیم از آب منابع زیرزمینی با کیفیت بسیار خوب در بخش شرب استفاده کنیم.

وزیر نیرو گفت: مساله مشهد به تنهایی به این پروژه‌ها وابسته نیست. ما در مشهد دو پروژه بسیار مهم را در دست انجام داریم. اول سد شوریجه در مرز کشور روی رودخانه کشف‌رود است که با سرعت بسیار خوبی پیش می‌رود و امیدواریم تا پایان سال شاهد آبگیری این سد بسیار مهم باشیم. دوم پروژه انتقال آب از کوه‌های شمالی مشهد بوده که پروژه ترکیبی مهمی است. یکی از پروژه‌های امروز انتقال آب سد تبارک به قوچان است که با سرعت بسیار خوبی انجام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha