• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403032617217
  • منبع : بازار

چرا کولر باد گرم می‌زند

چرا کولر باد گرم می‌زند

خروج باد گرم کولر با توجه به اینکه از مدل‌های آبی یا گازی استفاده می‌کنید دلایل متفاوتی دارد که باید برای فهمیدن علت اصلی تمامی بخش‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

به گزارش ایسنا به نقل از تکنولایف، کولعلت باد گرم کولر چیست؟ معمولا در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط آب‌وهوایی اغلب افراد از کولرهای آبی و گازی برای خنک‌کردن محیط مورد نظر خود استفاده می‌کنند که امکان دارد به‌دلایل مختلفی باد آن‌ها گرم شود.

اگر باد کولر شما به‌طور ناگهانی گرم شد و عملکرد آن بعداز چند دقیقه به حالت عادی برنگشت بهترین کار این است که آن را خاموش کنید و به‌دنبال یافتن دلیل اصلی این مشکل باشید که در ادامه به مهم‌ترین موارد می‌پردازیم.

دلایل باد گرم کولر آبی

کولر آبی از قطعات و بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود تا قابلیت انتقال هوایی خنک و مطبوع به محیط مورد نظر شما را داشته باشد که بروز اختلال در هرکدام از آن‌ها عاملی برای باد گرم کولر است.

درصورت مشاهده این مشکل، بهتر است قبل‌از اینکه به سراغ یک تعمیرکار بروید به‌خوبی با دلایل مربوط به گرم‌شدن ناگهانی باد کولر آبی آشنا شوید، چراکه برخی از آن‌ها را می‌توان خیلی راحت و بدون نیاز به حضور تکنسین‌ها رفع کرد.

خراب‌شدن پمپ آب کولر

چرا کولر باد گرم می‌زند

وظیفه اصلی پمپ این است که آب ورودی به کف کولر را به سمت پوشال‌ها انتقال دهد تا مرطوب شوند و امکان خنک‌کردن هوای خروجی را فراهم کنند که در هنگام خراب‌شدن این قطعه احتمال دارد شاهد خروج باد گرم کولر باشید.

برای بررسی این مشکل باید یکی از دریچه‌های کولر را بردارید و عملکرد پمپ را مشاهده کنید، درصورتی‌که سوخته باشد نیازمند تعویض است و باید از یک سرویس‌کار بخواهید این کار را انجام دهد.

عدم توجه به تناسب مساحت فضا با ظرفیت کولر آبی در هنگام خرید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در زمان استفاده از کولرهای آبی در نظر بگیرید، توان و ظرفیت خروجی وسیله است که امکان خنک‌کنندگی محیط‌هایی با متراژ مشخص را فراهم می‌کند.

با این حساب یکی دیگر از دلایل باد گرم کولر این است که شما کانال‌کشی زیادی انجام داده‌اید و این وسیله قابلیت خنک‌کردن تمامی مساحت مورد نظر را ندارد، ازاین‌رو در زمان خرید کولر آبی باید ظرفیت را براساس موارد زیر انتخاب کنید:

  • کولرهایی با توان ۱۹۰۰ برای مکانی با مساحت بین ۱۰ تا ۱۵ مترمربع مناسب هستند.
  • قدرت ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ برای کولر آبی در فضایی با مساحت ۱۵ تا ۴۰ مترمربع پاسخگو است.
  • در مکانی با مساحت ۴۰ تا ۶۰ مترمربع از کولرهای آبی ۳۵۰۰ استفاده کنید.
  • برای فضاهایی با مساحت ۶۵ تا ۱۵۰ مترمربع نیز کولرهای ۵۵۰۰ یا ۷۰۰۰ مناسب هستند.

رسوب‌گیری بیش از حد پوشال‌ها

چنانچه برای مدت‌زمان زیادی پوشال‌های کولر آبی تعویض نشوند معمولا رسوب زیادی روی آن‌ها باقی می‌ماند که در این وضعیت امکان گردش هوا درون کولر وجود ندارد و شما باد گرمی را احساس می‌کنید.

اگر در زمان بررسی پوشال‌ها متوجه شوید که بخش قابل توجهی از آن‌ها خشک هستند و به‌خوبی آب را جذب نمی‌کنند بهتر است چندین پوشال جدید بخرید و بار دیگر باد کولر را امتحان کنید.

علاوه‌بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد، دلایل دیگری همچون مسدود شدن لوله‌های آبریز، افزایش بیش از حد دمای بیرون، نبود جریان هوا در داخل خانه و کاهش رطوبت نیز در گرم‌شدن باد کولر آبی دخیل هستند.

عوامل موثر در باد گرم کولر گازی چیست؟

در بسیاری از مناطقی که رطوبت هوا بیشتر است و امکان استفاده از کولرهای آبی وجود ندارد، معمولا مدل‌های گازی طرفداران زیادی دارند که از ۲ بخش پنل داخلی و موتور تشکیل می‌شوند.

زمانی که متوجه خروج باد گرم از پنل داخلی کولر گازی می‌شوید باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که معمولا به‌دلیل خرابی و اختلال فنی در قطعات کولر گازی به‌وجود می‌آیند و شامل موارد زیر هستند.

سرویس‌نکردن پنل خارجی کولرهای گازی

کولرهای گازی از سری وسایل برقی مهمی به‌شمار می‌روند که به‌صورت دوره‌ای نیازمند سرویس و نگهداری مناسب هستند تا اختلالی در عملکرد آن‌ها ایجاد نشود و قابلیت پرتاب هوای خنک را داشته باشند.

عدم توجه به سرویس به‌موقع کولر باعث می‌شود تا متوجه وجود اختلال‌های جزئی مانند ورود گردوغبار به پنل خارجی نشوید که این مسئله بعداز مدتی کاهش عملکرد کولر را به‌دنبال دارد.

مسدودشدن فیلترهای پنل داخلی کولرهای گازی

یکی دیگر از رایج‌ترین عوامل موثر بر خروج باد گرم کولر این است که معمولا فیلترهای قرارگرفته روی پنل داخلی در اثر آلودگی‌های محیطی مسدود می‌شوند و در این حالت جریان هوا ضعیف‌تر خواهد شد.

اگر گرفتگی فیلتر در کولرهای گازی تا مدت‌زمان زیادی ادامه پیدا کند این احتمال وجود دارد که کویل‌های خنک‌کننده نیز برفک بزنند و با بستن جریان خروجی هوا، شما باد گرمی را احساس کنید.

خرابی کمپروسور کولرهای گازی

خروج باد گرم کولر گازی دلیل دیگری نیز دارد که مربوط به خراب‌شدن کمپرسور است که یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در این وسیله به‌شمار می‌رود. کمپرسور درصورت بروز آسیب نیاز به تعمیر یا تعویض دارد که بررسی آن باید توسط یک فرد متخصص انجام شود.

کاهش مقدار گاز در کولر

گاز موجود در کولرها طی فرایندی با تبدیل‌شدن به مایع، موجب خنک‌شدن هوای محیط می‌شود و یکی از مهم‌ترین وظایف را در عملکرد مناسب دستگاه دارد که درصورت پایین‌تربودن مقدار این ماده از حد معینی، معمولا باد کولر گرم می‌شود.

اختلال در عملکرد فن کولرهای گازی

فن از دیگر قطعات اصلی در دستگاه محسوب می‌شود که با چرخش خود هوا را به فضای مورد نظر انتقال می‌دهد که درصورت خرابی یا سوختن آن باید منتظر خروج باد گرم کولر گازی باشید.

معمولا نوسان‌های متوالی برق مهم‌ترین دلیل برای سوختن فن کولر است، پس بعداز خرید کولرهای گازی باید در زمان نصب و راه‌اندازی از محافظ برق استفاده کنید که حتی با انتخاب بهترین کولر گازی نیز انجام این فرایند ضروری است.

خراب‌شدن ترموستات کولر گازی

چرا کولر باد گرم می‌زند

وظیفه اصلی ترموستات در کولرهای گازی این است که با توجه به دمای محیط دستوراتی را صادر می‌کند که باعث خاموش یا روشن‌شدن دستگاه می‌شود تا به این صورت دمای هوا را تنظیم کند.

به‌طور معمول عملکرد ترموستات را می‌توان به‌صورت دستی با استفاده از ریموت کنترل یا به‌شکل خودکار تنظیم کرد که بروز هرگونه اختلال در کار این قطعه، عاملی برای باد گرم کولر خواهد بود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha