• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403070806254
  • خبرنگار : 71454

نامه ائتلاف ناشران برای فلسطین به نمایشگاه کتاب فرانکفورت

اعتراض صریح ۵۰۰ ناشر بین‌المللی درباره جنایت‌های اسرائیل

اعتراض صریح ۵۰۰ ناشر بین‌المللی درباره جنایت‌های اسرائیل

بیش از ۵۰۰ ناشر بین‌المللی خواهان قطع روابط نمایشگاه کتاب فرانکفورت با رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش ایسنا، «ناشران برای فلسطین» یک ائتلاف همبستگی جهانی متشکل از بیش از ۵۰۰ ناشر در ۵۰ کشور در نامه‌ای سرگشاده به نمایشگاه کتاب فرانکفورت (بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری کتاب در جهان که امسال از ۲۵ تا ۲۹ مهر برگزار می‌شود و انتظار می‌رود بیش از ۲۰۰ هزار بازدیدکننده داشته باشد) منتشر کردند و از برگزارکنندگان آن خواستند تا «جنایت اسرائیل علیه نویسنده‌ها، دانشجویان، مدارس، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، آرشیوها و ناشران کتاب در غزه را محکوم کنند».

ائتلاف همبستگی ناشران برای فلسطین (Publishers for Palestine) چهار خواسته اصلی در این نامه بیان کردند:

 ۱) رژیم جنایتکار اسرائیل در غزه را محکوم کند و حقوق بشر مردم فلسطین را تأیید کند؛ ۲) از همکاری با ناشران کتاب اسرائیلی که در این جنایت‌ها شریک هستند، خودداری کند؛ ۳) به حملات به نویسندگان، خبرنگاران و دانشگاهیان فلسطینی اعتراض کند و تأکید کند که این حملات بخشی از یک پروژه جنایتکارانه است که به دنبال محو زندگی و فرهنگ فلسطینی‌ها است؛ ۴) برنامه‌ریزی کند که به‌طور برجسته نویسندگان، ناشران و روایت‌های فلسطینی را نمایش دهد.

این بیانیه به لغو مراسم اهدای جایزه به عدنیه شبلی نویسنده فلسطینی در اکتبر گذشته اشاره کرده و همچنین به تعهد نمایشگاه برای افزایش برنامه‌های اسرائیلی پرداخته است. علاوه بر این، سرکوب همبستگی فلسطینی‌ها توسط دولت آلمان نیز به‌عنوان زمینه‌ساز این درخواست‌ها مطرح شده است.

در اکتبر ۲۰۲۳، مراسم اهدای جایزه به نویسنده فلسطینی عدنیه شبلی که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه‌ریزی شده بود، لغو و به تعویق افتاد. همچنین، این نمایشگاه اعلام کرد که با تمام قدرت در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است.

حدود یک سال بعد و چندین ماه پس از حکم دیوان بین‌المللی عدالت مبنی بر امکان وقوع نسل‌کشی و گزارش سازمان ملل درباره فرآیند «دانش کشی» در غزه، نمایشگاه کتاب فرانکفورت همچنان به استقبال از رژیم ادامه داده و متعهد به افزایش برنامه‌های اسرائیلی برای رویداد ۲۰۲۴ است. این موقعیت با ممنوعیت ۲۰۲۲ نمایشگاه برای روسیه به دلیل حمله آن کشور به اوکراین در تضاد است. ارتباط مستقیم این نمایشگاه با اسرائیل و وابستگی آن به دولت آلمان که به‌طور صریح از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، به‌خوبی مستند شده است.

یکی از اعضای این ائتلاف گفت: «کارکنان حوزه کتاب نقش ویژه‌ای به‌عنوان حاملان کلمات مکتوب دارند زیرا کار ما ایده‌ها و سیاست‌ها را تقویت و مشروعیت می‌بخشید؛ به‌عنوان یک نهاد فرهنگی تأثیرگذار، نمایشگاه کتاب فرانکفورت فرصتی و مسئولیتی برای استفاده از قدرت خود در این حوزه فرهنگی دارد تا به فشار بر اسرائیل در جهت پایان دادن به نسل‌کشی فلسطینی‌ها بپردازد».

ائتلاف نامه ناشران برای فلسطین همچنین به سرکوب همبستگی فلسطینی‌ها توسط دولت آلمان به‌عنوان زمینه‌ساز این درخواست‌ها اشاره دارد. نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کرده امسال تعداد بیشتری از افسران پلیس در سالن‌ها، هم در لباس یونیفورم و هم شخصی حضور خواهند داشت.

اینکه بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان متعهد شده است که روابط خود با بخش فرهنگی اسرائیل را حفظ و حتی تعمیق کند، در زمانی که این رژیم زیرساخت‌های فرهنگی غزه را تخریب کرده است، باید نگرانی واقعی برای همه شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان امسال این رویداد جهانی باشد.

در جولای، وبسایت خبری ماندویس به تناقض نمایشگاه کتاب فرانکفورت در موضع گیری در قبال شرکت اسرائیل اشاره کرد، به‌خصوص با توجه به ممنوعیتی که این نمایشگاه پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بر اساس نقض قوانین بین‌المللی اعمال کرده است.

خبرنامه نمایشگاه کتاب فرانکفورت که در ۲۴ آوریل توزیع شده است، شامل عنوانی با نام «بازار کتاب اوکراین: کتابخانه‌های ویران شده و کتابفروشی‌های جدید» است، با این حال، نمایشگاه کتاب فرانکفورت هیچ اشاره‌ای به غزه نکرده است؛ جایی که نویسندگان، دانشگاهیان، ناشران، کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها و چاپخانه‌ها به شکل وحشیانه‌ای هدف قرار گرفته‌اند.

سازمان ملل همچنین در مورد فرآیند «دانش کُشی» در غزه هشدار داده است، چرا که تمامی دانشگاه‌های غزه ویران شده‌اند. این واقعیت که نمایشگاه کتاب فرانکفورت هنوز ممنوعیت مشابهی بر رژیم صهیونیستی که به غزه و لبنان اعمال کرده، اعلام نکرده و هیچ نشانی از نگرانی نسبت به نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل نشان نداده است، تضاد موجود را به وضوح در معرض دید قرار می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha