• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403070806625
  • خبرنگار : 50604

«شبدر برسیم» راهکار موثر برای تامین علوفه دام و تقویت خاک

«شبدر برسیم» راهکار موثر برای تامین علوفه دام و تقویت خاک

ایسنا/گلستان کشاورزان بندرگزی این روزها با کشت شبدر برسیم به روش مستقیم علاوه بر تقویت خاک اراضی کشاورزی خود علوفه مورد نیاز دام خود را تامین می‌کنند.

‍ تقویت و حاصلخیزی خاک، افزایش مواد آلی خاک کشاورزی، افزایش ازت خاک، کاهش مصرف کودهای ازته، افزایش میزان محصول برنج، کاهش آفت ساقه خوار برنج، عدم نیاز به هزینه و نیروی انسانی زیاد، عدم نیاز به آبیاری، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد کشاورزی، جلوگیری از بیکاری فصلی روستائیان، تولید علوفه با ارزش غذایی برابر یونجه، افزایش تولید دامی، استفاده بهینه از اراضی شالیکاری، عدم نیاز به عملیات تهیه زمین و افزایش تولید از جمله فواید و مزایای کشت شبدر برسیم در زمین‌های شالیزاری است.

این گیاه از انواع علوفه مرغوب است که می‌توان آن را به صورت چرای مستقیم، تهیه علوفه سبز یا خشک، سیلو، کشت مخلوط و تهیه مراتع غنی و اصلاح خاک در دام مورد استفاده قرار گیرد.

«شبدر برسیم» راهکار موثر برای تامین علوفه دام و تقویت خاک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندرگز در گفت‌وگو با خبرنگاران از کشت شبدر برسیم در اراضی شالیزاری شهرستان بندرگز خبر داد و گفت: عملیات کاشت شبدر برسیم در سطح شهرستان با اتمام برداشت برنج و پس از آخرین بارانهای تابستانه و شروع بارانهای پاییزه و با رسیدن رطوبت خاک به ظرفیت زراعی مطلوب صورت می‌گیرد.

 سیدرضا علوی ادامه داد: گیاه شبدر به راحتی با مدیریت صحیح در اراضی شالیزاری بدون هیچ گونه عملیات خاک ورزی قبل از برداشت در مرحله رسیدن فیزیولوژی و بعد از برداشت برنج قابل کشت است.

وی اضافه کرد: در کشت پاییزه چنانچه هدف تولید علوفه باشد میزان بذر مصرفی ۲۵_۲۰ کیلوگرم در هکتار در نظر گرفته می‌شود.

«شبدر برسیم» راهکار موثر برای تامین علوفه دام و تقویت خاک

علوی بیان کرد: این گیاه بدلیل داشتن غده‌های تثبیت کننده ازت که در ریشه آن وجوددارد، نقش مهمی در حاصلخیزی خاک داشته و سبب تثبیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندرگز رعایت تناوب زراعی، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز را از مزایای کشت این علوفه در اراضی شالیزاری برشمرد و تصریح کرد: شبدر برسیم به علت رشد سریع، تعداد چین برداری بالا و تولید علوفه تازه با کمیت و کیفیت بسیار مناسب، حاصلخیزی خاک و کود سبز بسیار مورد توجه است.

انتهای  پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha