• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070906778
  • خبرنگار : 71443

حزب راستگرای پوپولیست اتریش برنده انتخابات پارلمانی شد

حزب راستگرای پوپولیست اتریش برنده انتخابات پارلمانی شد

حزب راست افراطی «آزادی» در اتریش با کسب اکثریت آرا برنده انتخابات پارلمانی در این کشور شد، اما هیچ حزبی حاضر به ائتلاف با آن‌ نیست.

به گزارش ایسنا، وزارت کشور اتریش با انتشار نتایج آرای انتخابات روز یک‌شنبه پارلمانی این کشور اعلام کرد «حزب آزادی اتریش» (FPO) ۲۸.۹ درصد آرا را از آن خود کرده است و پس از آن، «حزب مردم اتریش» به رهبری «کارل نهامر» صدراعظم محافظه‌کار این کشور ۲۶.۳ درصد و «حزب سوسیال دموکرات» نیز ۲۱ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

این اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم است که یک حزب راست افراطی پس از افزایش نگرانی‌ها در مورد مهاجرت، تورم، جنگ اوکراین و سایر مسائل از محافظه‌کاران حاکم در اتریش پیشی گرفته و توانست در پارلمان به پیروزی دست یابد.

نتایج این انتخابات نشان می‌دهد که کرسی‌های شورای ملی اتریش در پنج سال آینده چگونه توزیع می‌شود، چه گزینه‌های ائتلافی ممکن است، اتفاق بیفتد و آیا صدراعظم نهامر در سمت خود باقی می‌ماند یا خیر.

گفته می‌شود «هربرت کیکل» وزیر کشور سابق اتریش به دنبال کسب جایگاه صدراعظمی است اما برای رسیدن به این خواسته خود می‌بایست با دیگر احزاب ائتلاف کند تا بتواند اکثریت پارلمانی را تشکیل دهد. با این حال، رقبای او گفته‌اند که در دولت با هربرت کیکل کار نخواهند کرد.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، طبق نتایج انتخابات روز گذشته در اتریش، حزب آزادی ۵۸ کرسی را در پارلمان در دست خواهد داشت، حزب مردم ۵۲ کرسی و سوسیال دموکرات‌ها هم ۴۱ کرسی را خواهند داشت.

حتی اگر حزب راست پوپولیست «آزادی‌ اتریش» به قوی‌ترین جناح پارلمان بدل شود، با توجه به مواضع سیاسی افراطی و جنجالی رهبر این حزب، هربرت کیکل، تضمینی نیست که او بتواند یک شریک ائتلافی برای تشکیل دولت و تعیین صدراعظم بعدی بیابد. علاوه بر این، «الکساندر فان در بلن» رئیس‌جمهور فدرال از حزب سبزها نیز می‌تواند از دادن مأموریت به کیکل برای تشکیل دولت امتناع ورزد.

در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری اتریش می‌توان خواند که رئیس‌جمهور فدرال که به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شود، «بر اساس قانون اساسی از آزادی کامل برخوردار است» و بنابراین مجبور نیست نامزدی را از قوی‌ترین جناح انتخاب کند.

بر اساس آخرین خبرها، دیگر احزاب، همکاری یا ائتلاف با حزب راست پوپولیست برای تشکیل دولت را رد کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که صدراعظم محافظه‌کار کنونی، کارل نهامر، تلاش کند تا برای نخستین بار ائتلاف سه حزبی با سوسیال‌ دموکرات‌ها و لیبرال‌ها را تشکیل دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha