• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403071008323
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۰مهر؛ واکنش سیدحسن به اظهارات نتانیاهو/عیادت سردار سلامی از مجروحین حوادث اخیر لبنان

اخبار سیاسی ۱۰مهر؛ واکنش سیدحسن به اظهارات نتانیاهو/عیادت سردار سلامی از مجروحین حوادث اخیر لبنان

«حوادث تروریستی سیستان و بلوچستان»،‌ «سفر عارف به ایروان» و «شهادت سیدحسن نصرالله» از موضوعات مهم خبری دهم مهر ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ رئیس جمهور صبح امروز در چهاردهمین همایش ملی نخبگان شرکت کرد و در بخشی از اظهاراتش با تعریف روندی که در دوران تحصیل خود طی کرده است، خاطرنشان کرد که درس خواندم که مشکل مردم را حل کنم و این درد مردم بود که مرا به سیاست کشاند.

مسعود پزشکیان با بیان این‌که «ما ایرانی هستیم و برای کشور خود باید راه چاره پیدا کنیم»، ادامه داد: قرار نیست دیگران برای ما راه پیدا کنند. اگر کسانی که می‌دانند، اراده کنند، راه پیدا می‌شود. اگر راه پیدا نشد، راه می‌سازیم تا مردم را از این شرایط خارج کنیم.  آدم‌هایی می‌توانند ما را نجات دهند که این وضعیت را نمی‌پذیرند. هنر این نیست کشور را رها کنیم هنر این است که بمانیم و مشکلات کشور را حل کنیم.

به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین هم پزشکیان در پیامی به شی جین پینگ ،‌رئیس جمهوری خلق چین با بیان اینکه دو کشور با تکیه بر ریشه‌های ارزشی و فرهنگی مشترک از جمله احترام متقابل، برابری و نوع‌دوستی، فصل جدیدی از روابط جامع راهبردی برای تعمیق مناسبات در تمامی زمینه‌ها را آغاز نموده‌اند، تصریح کرد: اکنون که دوستی سنتی دو ملت در آزمون زمانه سربلند بوده و به روابط عمیق، پایدار و راهبردی مبدل شده است، تمایل خود را برای تشریک مساعی با جناب‌عالی برای توسعه روابط همه جانبه ایران و چین اعلام می‌دارم.

رئیس‌ دولت چهاردهم قرار است چهارشنبه-۱۱مهر نیز به منظور دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، در رأس هیئت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی عازم قطر شود.

پزشکیان همچنین پس از اطلاع از وقوع سیلاب در منطقه جیرفت استان کرمان بلافاصله در تماسی تلفنی با وزیر کشور جویای آخرین وضعیت منطقه و آسیب‌دیدگان این سانحه شد.

****

امروز معاون اول رییس جمهور به منظور شرکت در نشست روسای دولتهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا عازم ایروان پایتخت ارمنستان شد.

محمدرضا عارف  پیش از عزیمت به ارمنستان در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: راهبرد اصلی سیاست خارجی دولت چهاردهم ارتقای همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه است.

معاون اول رئیس جمهور پس از ورود به ایروان در این نشست شرکت و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد مشارکت خود با کشورهای عضو را در سطح دو جانبه و چند جانبه به شکلی نظام مند گسترش بخشد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: جمهوری اسلامی ایران از دو دهه پیش و به فراخور تحولات در عرصه فناوری تلاش نموده است تا حکمرانی دیجیتال را در سطوح مختلف به عنوان یکی از دستور کارهای خود بگنجاند و از همین رو، تجارب فراوانی را در سطح ملی کسب نموده است.

عارف همچنین خبرداد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به کشورهای عضو اتحادیه در خصوص ایجاد مراکز لجستیک تجاری در پس کرانه بنادر شمالی و جنوبی تسهیلات ویژه اعطاء نماید.

****

در پی ٣ حادثه تروریستی مقابل مدرسه‌ای در بخش بنت شهرستان نیکشهر، تیراندازی به سمت خودروهای هنگ مرزی جکیگور و به سمت ماموران سیستان و بلوچستان،‌ وزیر کشور به معاون امنیتی، انتظامی و استاندار سیستان و بلوچستان دستور داد این حوادث به سرعت بررسی و نتیجه آن گزارش شود.

در همین ارتباط روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با صدور بیانیه ای جزییاتی درباره حادثه تروریستی شهرستان نیکشهر اعلام کرد.

بر اساس این بیانیه،‌ صبح امروز رئیس شورای شهر بنت شهرستان نیکشهر بنام یوسف شیرانی که همراه تنی چند از مردم در جشن عاطفه ها در مدرسه دخترانه محدثه روستای شیخان شرکت کرده بود، در حین خروج از مدرسه مورد حمله تروریستی و تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرارگرفت و به همراه سه نفر دیگر بنام های ستوان‌سوم پاسدار پرویز کدخدایی فرمانده حوزه عشایری شهر بنت، نجیب بلوچی دانشجوی اهل سنت پردیس دانشگاه آزاد اسلامی بنت و سرباز وظیفه سید جواد ساداتی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

لازم به ذکر است که در حادثه تیراندازی، تروریست‌ها در مقابل مدرسه‌ای در نیکشهر که جشن عاطفه‌ها در آن برگزار شده بود، سه نفر از جمله دو سرباز و عضو شورای شهر شهید و یک‌نفر مجروح ، در حادثه حمله به خودروهای هنگ مرزی جکیگور نیز دو مرزبان شهید و همچنین در حادثه تیراندازی به سمت ماموران در محور جکیگور راسک ٢ تن مجروح شدند.

سخنگوی دولت هم به دنبال شهادت تعدادی از شهروندان در بنت نیکشهر و خاش پیامی صادر کرد و ضمن تاکید بر این که بی‌شک، خون این عزیزان پایمال نخواهدشد و دستگاه‌های مربوطه با قاطعیت و جدیت، عاملان این جنایت را به دست عدالت خواهند سپرد، خاطرنشان کرد:  دشمنان تروریست و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و تعدادی از مردم عزیز و سربازان خدوم این مملکت را به شهادت رساندند.

****

در ادامه حضور چهره های سیاسی  در دفتر حزب‌الله در تهران برای عرض تسلیت شهادت  سید حسن نصرالله،‌ حجت الاسلام والمسلمین «سید حسن خمینی» امروز در حاشیه حضورش در دفتر حزب‌الله در تهران با اشاره به پیام روز گذشته بنیامین نتانیاهو خطاب به مردم ایران، گفت: او فکر کرده ما شنگول ومنگول هستیم و او گرک پشت در است. این اتفاق نمی افتد و تاریخ ما پر از شناخت از آنها است. مردم ایران ممکن است تحت پذیرش هر صحبتی قرار بگیرند جز پذیرش صحبتهای نتانیاهو.

امروز همچنین غلامعلی حداد عادل، سعید جلیلی و مصطفی پورمحمدی و... در دفتر حزب‌الله و حماس در تهران برای عرض تسلیت در پی شهادت سید حسن نصرالله حضور یافتند و دفتر یادبود دبیرکل و فرماندهان شهید مقاومت حزب‌الله را امضاء کردند.

سردار سلامی هم با حضور در یکی از بیمارستان‌های مشهد مقدس از مجروحین حوادث اخیر لبنان تفقد و دلجویی کرد.

فرمانده سپاه در پاسخ به سوال یکی از رزمندگان حزب الله در بیمارستان که پرسید، شما در چنین شرایطی که مشغله‌های فراوان دارید چگونه فرصت کردید که به دیدار ما بیایید و ما را اینگونه شرمنده کنید؟ گفت: ما هیچگاه شما را فراموش نمی‌کنیم و مهم‌ترین مشغله ما شما عزیزان هستید.

****

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش این کمیسیون در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز با حضور دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) و رئیس کل بانک مرکزی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی به ارائه آماری در خصوص تاثیرگذار بودن سیاست‌های ارزی بانک مرکزی پرداخت و عنوان کرد: آمار موجود نشان می‌دهد که سیاست ارزی توانسته است تورم تولید کننده را کنترل کند و کاهش دهد.

پس از بررسی های مربوط به این گزارش، محمدباقر قالیباف هم با تاکید بر لزوم اصلاح و تنظیم عرضه و تقاضا در بازار ارز گفت که ما چند نرخی بودن ارز بر مبنای چهار یا پنج نرخ را قبول نداریم.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به موضوع خودرو گفت: بیش از هشت میلیارد دلار ارز در حوزه ساخت خودرو می‌دهیم. این جدا از بخشی است که به صورت قاچاق به داخل کشور می‌آید که باعث خارج شدن ارز از کشور هم می‌شود.

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه) دهم مهر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha