• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072921932
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

پوکی استخوان؛ بیماری نامرئی

پوکی استخوان؛ بیماری نامرئی

ایسنا/کرمانشاه معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: آمارها نشان می‌دهد در سراسر جهان، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در سن بیش از ۵۰ سالگی دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شوند.

دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان با بیان اینکه پوکی استخوان یک بیماری نامرئی است و تا زمانی که یک استخوان نشکند، علائمی از خود بروز نمی‌دهد، افزود: در فرد مبتلا به این بیماری، سقوط ساده از ارتفاع کم، چرخش ناگهانی، خم و راست‌شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می‌تواند باعث شکستگی استخوان شود.

شکیبا با بیان اینکه پوکی استخوان باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف شده و به راحتی دچار شکستگی شوند، عنوان کرد: شکستگی لگن یکی از شایع ترین شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان می‌باشد و می‌تواند منجر به درد کمر، بی تحرکی، کاهش قد و قوز پشتی شود.

به گفته شکیبا،۴۰ درصد افرادی که دچار شکستگی لگن می‌شوند، طی یکسال اول بعد از شکستگی قادر نیستند به تنهایی راه بروند.

 شکیبا در ادامه عنوان کرد: مصرف غذاهای تقویت کننده استخوان همانند منابع کلسیم(پنیر، ماست و شیر)، پروتئین (گوشت، آجیل، ماهی و حبوبات)، ویتامین‌ها و مواد مغذی (ویتامین D، k، زینک و منیزیم) می‌توانند برای داشتن استخوان‌های سالم به ما کمک کنند.

وی همچنین ورزش منظم به صورت حداقل هفته‌ای چهار بار و هر بار به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ را در تقویت ماهیچه‌ها و استخوانها بسیار موثر دانست. 

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه، شکیبا با بیان اینکه اجتناب از مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی یکی از عوامل موثر در سلامت استخوانها است، اظهار کرد: همچنین توجه به  عوامل خطر فردی ایجاد کننده پوکی استخوان مانند کاهش قد بیش از چهار سانتیمتر، سابقه ژنتیکی، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، روماتیسم، دیابت و یائسگی زودرس(قبل از ۴۵ سالگی) می تواند در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و عوارض آن موثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha