• چهارشنبه / ۵ دی ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403100503835
  • خبرنگار : 71404

هنرمند طناز رادیو چطور از مخاطبانش دل می برد؟

منوچهر آذری: فقط من حریف بداهه‌پردازی‌های منوچهر نوذری می‌شدم

منوچهر آذری: فقط من حریف بداهه‌پردازی‌های منوچهر نوذری می‌شدم

منوچهر آذری که به طنازی معروف است از حضورش در این سال ها در رادیو می گوید. آذری که به گفته خودش در این سال ها با عشق در کارش مانده است برنامه «صبح جمعه با شما» را برای خودش ماندگارتر می داند.

به گزارش ایسنا، منوچهر آذری، پیشکسوت رادیو از چهره‌های ماندگار عرصه صداست که یک ایران برای دهه‌ها، صبح آدینه را با شیرین‌زبانی‌ها و شورونشاطی سپری کرده است که او با خود به برنامه «صبح جمعه با شما» می‌آورد.

این هنرمند خستگی‌ناپذیر که همیشه حرف دلش را بی‌تعارف می‌زند، در هشتمین دهه از عمر پربارش، همچنان عاشق فعالیت در رادیو است و هنوز در شبکه‌های صدای جمهوری اسلامی ایران برنامه اجرا می‌کند. آذری گرچه از عرصه تصویر دل خوشی ندارد، در فیلم و سریال‌های پرمخاطبی مانند «هزار دستان»، «کلاه قرمزی»، «آشپزباشی» و... نقش‌آفرینی کرده است.

این هنرمند پیشکسوت در گفت و گویی با روابط عمومی صداوسیما از راز محبوبیت برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» می گوید و نگران کنار گذاشته شدن برخی پیشکسوتان بازیگری از فیلم‌ها و سریال‌های جدید است.

گفت وگوی کامل منوچهر آذری را در ادامه می خوانید:

آذری ابتدا در واکنش به اینکه رادیو طی سال‌ها برنامه‌های سرگرم‌کننده و خانوادگی متنوعی تولید کرده اما همچنان «صبح جمعه با شما» برای همه مخاطبان جایگاه دیگری دارد. فکر می‌کنید رمز موفقیت و ماندگاری این برنامه رادیویی چه بوده است؟ اظهار کرد: ما ۱۴ نفر بودیم که اوایل انقلاب اسلامی‌ به استخدام صداوسیما درآمدیم. آن زمان هنرپیشه‌ها را استخدام نمی‌کردند، اما ما با فعالیت پررنگ و عاشقانه استخدام شدیم و تمام این سال‌ها به‌صورت مستمر در رادیو حضور داشتیم تا اینکه بالاخره بازنشسته شدیم. با وجود حضور در فیلم و سریال‌های گوناگون و اجرای برنامه‌های مختلف در رادیو، اما در ذهن مخاطبان، بیشتر به‌واسطه برنامه «صبح جمعه با شما» شناخته ‌شده‌ایم. حتماً ماندگاری این برنامه دلایلی دارد؛ به‌نظرم، یکی از دلایل موفقیت «صبح جمعه با شما» این بود که گروه نویسندگان قَدَری داشت.

او ادامه داد: تولید یک برنامه جذاب در رادیو خوراک می‌خواهد. خوراک رادیو مانند تلویزیون، تصاویر نیست که به‌واسطه رنگ‌ولعاب و نمایش تصاویر گوناگون موجب جذب مخاطب شود. بلکه خوراک رادیو، متن نویسندگان است. ازاین‌رو، یکی از اصلی‌ترین عناصر هر برنامه رادیویی، نویسنده آن است. انواع داستان‌ها، مصاحبه‌ها، لطیفه‌ها و نمایشنامه‌های کمدی، خانوادگی، طنز، انتقادی و… می‌تواند یک برنامه رادیویی را شنیدنی کند و «صبح جمعه با شما» تلفیقی از تمام این موارد بود. در «صبح جمعه با شما» تعداد زیادی نویسنده مستعد و باهوش داشتیم که هرکدام با هزاران ایده به رادیو می‌آمدند.

از بس جنب و جوش داشتم، می‌گفتند: «آذری، بس کن!»

منوچهر آذری: فقط من حریف بداهه‌پردازی‌های منوچهر نوذری می‌شدم

این هنرمند یادآور شد: حسین‌هاشمی، احمد شیشه‌گران، سعید توکل، جمشید مقدم، صادق عبداللهی و…؛ همه این افراد با هم برای «صبح جمعه با شما» نویسندگی می‌کردند. با همکاری جمعی حدوداً ۱۰نفره از نویسندگان بسته‌هایی تهیه می‌شد که هم مطالب طنز داشت، هم انتقادی و هم خانوادگی. مخاطب به‌دلیل همین ویژگی‌ها برنامه را می‌پسندید. حضور تماشاچی در استودیوی شماره هشت که محل تولید برنامه بود، به ما انرژی مضاعفی می‌داد. حتی گروهی نوازنده هم به‌صورت زنده در استودیو حاضر می‌شدند و ما را همراهی می‌کردند. شنونده‌ها همراه با صدای خنده حضار در استودیو، در خانه‌های خودشان می‌خندیدند و احساس می‌کردند آن‌ها هم کنار ما در رادیو حضور دارند. هر برنامه‌ای چنین ظرفیتی ندارد و ایجاد این نوع جذابیت‌های شنیداری، رابطه شنوندگان با برنامه را قوی‌تر کرده بود. بزرگانی مانند منوچهر نوذری، پریچهر بهروان، علیرضا جاویدنیا، بیوک میرزایی، رضا عبدی و… به‌واسطه «صبح جمعه با شما» بیش‌ازپیش ماندگار شدند و برخی امروز از دنیا رفته‌اند.

آذری گفت: از همکاران واحد دوبله نیز همراهانی داشتیم، ازجمله شوکت حجت، شهلا ناظریان، حسین عرفانی، پرویز ربیعی، اصغر افضلی و… . هرکدام از این هنرمندان صاحب‌نام، کوهی از دهه‌ها تجربه بودند و اگر هریک از آن‌ها کوچک‌ترین خلاقیتی به خرج می‌داد، طبیعی بود که خروجی «صبح جمعه با شما» تااین‌حد موفق و همه‌پسند بشود. آن زمان همه ما جوان و پر از شوق بودیم. کسی از سر اجبار سر کار نمی‌آمد، بلکه همه می‌خواستند در خلاقیت از هم جلو بزنند و حریف یکدیگر بودند.

او یادآوری کرد: خاطرم است هرگاه تماشاچی در استودیو حضور داشت، آن‌قدر از انرژی مثبت آن‌ها سرشار می‌شدم که خودم هم باورم نمی‌شد این‌همه شوروهیجان در من از کجا آمده است. دیگران می‌گفتند: «آذری، بس کن!» آخر، بااینکه ساعت‌ها جنب‌وجوش داشتیم و دیالوگ می‌گفتیم، اصلاً خستگی را متوجه نمی‌شدم. تهیه‌کننده ما، سعید توکل هم می‌دانست که چه عشق و علاقه‌ای بین تمام اعضای گروه «صبح جمعه با شما» وجود دارد و همه ما را برای رسیدن به بهترین شکل اجرا همراهی می‌کرد.

فقط من حریف بداهه‌پردازی‌های منوچهر نوذری می‌شدم

منوچهر آذری: فقط من حریف بداهه‌پردازی‌های منوچهر نوذری می‌شدم
آذری در مراسم ترحیم منوچهر نوذری در مسجد بلال /عکاس: سامان اقوامی ایسنا

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد گروه «صبح جمعه با شما»، بداهه‌پردازی در اجرای بخش‌های نمایشی و روایت‌های طنزآمیز بود. باتوجه‌به اینکه بداهه‌گویی حتماً نیاز به مهارت، تسلط و توانایی هنرمند دارد؛ منوچهر آذری درباره این تجربه هم توضیح داد: بداهه‌پردازی واقعاً کار هرکسی نیست. هنرمندانی که به‌صورت بداهه شوخی و طنزهایی را رقم می‌زنند، قطعاً بر محتوا و سلیقه مخاطب تسلط دارند. جز استعداد ذاتی، این توانایی از سال‌ها تجربه، عشق و علاقه به کار سرچشمه می‌گیرد و درواقع، هنرمند پرورش‌یافته و مسلط به کار می‌تواند چنین خلاقیت‌های درلحظه‌ای داشته باشد. یکی از هنرمندان رادیو که در بداهه‌گویی در «صبح جمعه با شما» سنگ تمام می‌گذاشت، زنده‌یاد منوچهر نوذری بود.

وی ادامه داد: بین همکاران فقط من حریف بداهه‌پردازی‌های او می‌شدم. اگر نوذری یک شوخی بداهه‌ای را در نمایش‌ها مطرح می‌کرد، من هم شوخی او را ادامه می‌دادم و طنز و شوخی‌ها اوج می‌گرفت و آنجا بود که شنونده ما واقعاً لذت می‌برد. چنین اتفاقی حقیقتاً در هیچ برنامه رادیویی دیگری صورت نمی‌گرفت. بخشی از بداهه‌گویی‌ها به‌واسطه وجود تماشاگر در استودیو شکل می‌گرفت. تماشاچی‌ها هم اهل دل بودند و گروه را در بخش‌های مختلفی مانند آوازخوانی و … همراهی می‌کردند و با خنده‌هایشان تمام فضای استودیو گرم می‌شد. اصولاً کسانی که برای شرکت در برنامه «صبح جمعه با شما» به استودیوی رادیو می‌آمدند، به این فضاها علاقه داشتند و عموما تماشاچی‌های ما ذاتاً انسان‌های بشاش، شوخ و طنازی بودند. گاهی این تماشاچی‌ها بودند که با بیان جمله‌ای کوتاه در لحظه، به بداهه‌پردازی‌های ما کمک می‌کردند و ناخودآگاه ایده می‌دادند.

منوچهر آذری: فقط من حریف بداهه‌پردازی‌های منوچهر نوذری می‌شدم
منوچهر آذری و رضا عبدی در پشت صحنه جمعه ایرانی

هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم که گاهی یک گونی نامه از شنونده ها داشتیم

این هنرمند قدیمی در بخشی دیگر در واکنش به این دیدگاه که رادیو یکی از رسانه‌های شنیداری است که می‌تواند در آشنایی مخاطبان با ادبیات داستانی و کمک به افزایش سرانه مطالعه با تولید برنامه‌هایی مانند «راه شب» مؤثر واقع شود. درباره اینکه برخی از همکاران شما ازجمله افرادی بودند که در این برنامه حضور داشتند. نظرتان درخصوص تولید برنامه‌های ادبی و قصه‌محور در رادیو چیست؟ خاطرنشان کرد: بااینکه من تجربه حضور در «راه شب» را نداشتم فکر می‌کنم این برنامه هم یکی از ماندگارترین و خاطره انگیزترین تولیدات صدای جمهوری اسلامی ایران است. در موفقیت «راه شب» هم عوامل مشخصی وجود داشت. هیچ برنامه‌ای در رادیو و تلویزیون بی‌دلیل مطرح نمی‌شود و مورد استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرد. به‌نظرم، «راه شب» با خلاقیتی که به خرج داده بود، سعی کرد خلق مخاطب برای رادیو داشته باشد؛ یعنی به‌جای اینکه تنها به شنوندگانی فکر کند که در طول روز به رادیو گوش می‌کنند، ایده‌ای به میان آورد و برای افرادی تولید محتوا کرد که در مشاغل خاصی با ساعات کاری متفاوت فعالیت می‌کنند. مثلاً از اصلی‌ترین مخاطبان «راه شب» و قصه‌هایش، رانندگان ماشین‌های سنگین در جاده‌ها بودند.

او در تکمیل همین صحبتش بیان کرد: اگر آن زمان به تماس‌های تلفنی مخاطبان این برنامه گوش می‌دادید، متوجه می‌شدید که طیف شنوندگان این برنامه بسیار جالب بوده است. گاهی پرستاران، آتش‌نشانان، راننده‌ها و… با برنامه تماس می‌گرفتند و از سختی شغل‌شان و سرگرم شدن با برنامه‌های رادیو در شب‌های طولانی می‌گفتند. رانندگان در دل جاده‌ها به قصه‌هایی که از رادیو پخش می‌شد، گوش می‌دادند و سختی راه طولانی برایشان کمتر می‌شد. «راه شب» شنوندگان را نه‌تنها با آثار ادبی آشنا می‌کرد، بلکه موجب آشنایی مخاطبان با اسامی‌بسیاری از نویسندگان مهم دنیا می‌شد. اینکه تماشاگران تااین‌حد با یک برنامه ارتباط برقرار کنند، واقعاً کار کوچکی نیست و نشان می‌دهد که رادیو هنوز مخاطب دارد و انسان‌ها همچنان علاقه‌ دارند داستان و روایت‌های شنیداری را دنبال کنند.

آذری گفت: از سوی دیگر با تولید یک برنامه استاندارد با محتوای غنی، می‌توان هر قشری را مخاطب برنامه‌های آموزنده کرد. من به‌کلی معتقدم در کار ما علاقه و اشتیاق حرف اول را می‌زند و هر اثری که با این رویکرد ساخته می‌شود، به دل شنوندگان می‌نشیند. نگاه مدیران و فضای بازی که برای هنرمندان ایجاد می‌کنند نیز در تداوم تولید آثار پرمخاطب اثرگذار است. رادیو رسانه محبوب مردم بوده و هست. هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم که گاهی یک گونی نامه داشتیم و شنوندگان در نوشته‌هایشان ما را با ابراز مهر و لطف سخاوتمندانه خودشان شرمنده می‌کردند.

بعد از درگذشت فرهنگ مهرپرور دیگر کار کودک نکردم

این هنرمند طناز رادیو در پاسخ به اینکه یکی دیگر از بخش‌های موفق کارنامه کاری شما، حضور در تولیدات تلویزیونی و سینمایی برای گروه سنی کودک و نوجوان است. چطور شد که وارد این دست آثار نمایشی شدید؟ توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین دلایل ورود من به این آثار، همکار فقیدم، فرهنگ مهرپرور بود که متأسفانه ناغافل از دنیا رفت. زنده‌یاد مهرپرور یکی از رفقای صمیمی و همپای من بود. اصلاً اگر در آثار کودک و نوجوان هم حضور پیدا کردم، به‌شوق همراهی با مهرپرور بود. در سایر فعالیت‌های مربوط به بزرگ‌سالان هم با مهرپرور همکاری داشتم و نه‌تنها در رادیو و برنامه «صبح جمعه با شما»، بلکه در سایر برنامه‌هایی که دعوت می‌شدیم نیز همراه هم بودیم. امروز حتی برنامه‌های صحنه‌ای هم کم شده و دیگر کسی برای برگزاری چنین رویدادهایی از هنرمندان رادیو دعوت نمی‌کند، درحالی‌که این نوع تولیدات نه‌تنها برای بزرگ‌سالان که برای کودکان و نوجوانان هم جالب است.

منوچهر آذری: فقط من حریف بداهه‌پردازی‌های منوچهر نوذری می‌شدم
عکس منتشرشده توسط سید محمدعلی ابطحی مدیر وقت رادیو در دهه 60 / در توضیح عکس نوشده شده: این عکس صبح جمعه با شماست که وسط حیاط رادیو درآن سالها گرفتیم.
از چپ: احمد شیشه گران (نویسنده و سردبیر برنامه) منوچهر آذری (بازیگر طناز رادیو) مرحوم فرهنگ مهرپرور (بازیگر که در چهاردهم شهریور ۱۳۷۳ از دنیا رفت و مردمی که با اجرایش خندیده بودند برایش گریه ها کردند.) سعید توکل (تهیه کننده برنامه) سید محمدعلی ابطحی (مدیر رادیو) بودم. سعید اربابان غفوری (منشی گروه)

وی افزود: آن زمان با مهرپرور تعداد زیادی برنامه‌های صحنه‌ای مناسبی هم اجرا کرده بودیم. من اگر کار کودک انجام می‌دادم، از سر اشتیاق به همکاری با مهرپرور بود؛ ولی بعداز درگذشت او، طبیعتاً حتی اگر پیشنهاد کار کودک داشتم هم نمی‌پذیرفتم، چراکه دیگر تمایلی برای این نوع کارها بدون وجود مهرپرور نداشتم.

آذری سپس در توضیح این دیدگاه با اینکه شما از ستارگان و پیش‌کسوتان رادیو هستید؛ تجربه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی و سینمایی را هم دارید. با این توصیف، می‌توان گفت مدت‌هاست در تولیدات تصویری حضور پررنگی ندارید و بیشتر نقش‌آفرینی‌های شما در دنیای تصویر مربوط به سال‌های قبل است. علت این کم‌کاری چیست؟ اینگونه اظهار کرد: گاهی وقت‌ها کسی فکر نمی‌کند ما حتی چطور زندگی می‌کنیم. مخارج معیشت یک انسان از کجا تأمین می‌شود؟ طبیعتاً از شغلش. هنر من بازیگری جلوی دوربین و اجرا پشت میکروفن رادیو است. مدتی است که با عباس محبی در رادیو فرهنگ، برنامه «این روستا برنده است» را به‌صورت زنده اجرا می‌کنیم که پنجشنبه‌ها روی آنتن می‌رود. اگر ما تمایل یا توانایی انجام کار نداشتیم، آیا در سن بالا حاضر بودیم در رادیو، آن‌هم به‌ صورت زنده روی آنتن برویم؟

این هنرمند در صحبت پایانی اش گفت: واقعیت این است که امروز در تولیدات تصویری، هرکسی آدم‌های خودش را دارد و فکر می‌کنم نمی‌خواهند ما کار کنیم. این درحالی است که من همچنان هم به تولیدات تلویزیونی و سینمایی، هم به اجراهای رادیویی علاقه‌مندم و بااینکه تا امروز با چهره‌های صاحب‌نامی در سینمای کشور کار کرده‌ام؛ به‌نوعی، ما را کنار گذاشته‌اند. به همین دلیل، فکر می‌کنم بیان این مشکلات تکراری شده است. وقتی در بازار مسگرها مدام می‌کوبند، آیا دیگر کسی صدای ما را می‌شنود؟! من که بعید می‌دانم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha