به گزارش ایسنا، اخیرا بیمه مرکزی، آخرین آمار را از میزان ثبت شکایات از شرکتهای بیمهای در سال ۱۴۰۳ منتشر کرد. آمار شکایات صنعت بیمه توسط بیمهگذاران و ذی نفعان بیمهنامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشتهها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه، منتشر میشود که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکتهای بیمهای مشخص شده است.
بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایتهای در حال رسیدگی، تفکیک شده است.
با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکتهای بیمه به صورت ماهانه تغییر میکند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکتهای مختلف، متفاوت با ماههای دیگر خواهد بود. گذشته از این، نباید در بررسی آمار شکایات بیمهای سهم شرکتها را از سبد بیمه نادیده گرفت؛ برای مثال طبیعی است که تعداد شکایات از شرکتی که سهمی ۲۰ درصدی از کل صنعت بیمه را در اختیار دارد، نسبت به شرکتهایی که سهم کمتری دارند، بیشتر باشد؛ چراکه جامعه آماری و بیمه شدگان این شرکتهای به مراتب بالاتر و بیشتر از جامعه آماری بیمه شدگان شرکتهای کوچکتر بیمه است.
بنابراین در تحلیل و بررسی آمارهای شکایات از شرکتهای بیمهای، نباید از توجه به رابطه میان سهم شرکت از صنعت بیمه با میزان شکایات صورت گرفته غافل مانند؛ چراکه در غیر این صورت، نمیتوان بررسی مناسبی میان دادههای آمار انجام داد.
شکایات از شرکتها در سال گذشته چه قدر بود؟
براساس دادههای این جداول آماری، در سال گذشته (۱۴۰۳) در مجموع ۱۰ هزار و ۸۹۰ شکایت از شرکتهای بیمهای ثبت شده که از این میزان به ۹۷۷۶ شکایت رسیدگی شد و به ۱۱۱۴ شکایت نیز رسیدگی نشده و یا در حال رسیدگی است.
در این میان از میزان ۹۷۷۶ شکایت رسیدگی شده در سال ۱۴۰۳ تعداد ۶۰۱۶ شکایت وارد بوده و ۳۷۶۰ شکایت از شرکتها ناوارد اعلام شده است.
بر این اساس در قیاس با تعداد کل شکایات ثبت شده در سال گذشته به ۸۹.۷ درصد از شکایات رسیدگی شده و به ۱۰.۲ درصد از کل این شکایات رسیدگی نشده است و در میان شکایات رسیدگی شده، ۶۱ درصد از این شکایات وارد بوده و ۳۸.۴ درصد نیز ناوارد بوده است.
شکایات از کدام شرکتها بیشتر بود؟
در سال ۱۴۰۳، سه شرکت بیمهای دانا، ایران و آرمان در جایگاه اول تا سوم بیشترین میزان شکایات بیمهای قرار گرفتند. ۲۲۴۳ شکایت در بیمه دانا ثبت شد که به ۱۹۲۴ فقره از آن رسیدگی شد و ۳۱۹ فقره دیگر در حال رسیدگی است و از این میان ۱۶۱۶ شکایت وارد بوده و ۳۰۸ شکایت نیز ناوراد اعلام شده است.
در جایگاه دوم بیمه ایران قرار دارد که ۱۲۶۳ شکایت از این شرکت ثبت شده که به ۱۲۱۰ فقره از آن رسیدگی شد و ۵۳ فقره در حال رسیدگی است و از این تعداد ۴۹۶ فقره شکایات وارد بوده و ۷۱۴ فقره نیر ناوارد اعلام شده است.
بیمه آرمان در جایگاه بعدی قرار دارد که در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۰۷۵ شکایات از ان شرکت ثبت شد که به ۹۵۲ فقره از آنها رسیدگی شد و ۱۲۳ فقره دیگر در حال رسیدگی است. با این حال ۷۸۵ فقره شکایت وارد بوده و ۱۶۷ فقره دیگر آن نیز ناوارد اعلام شده است.
سهم این شرکتها در صنعت بیمه چه قدر است؟
براساس آخرین آمار بیمه مرکزی از عملکرد صنعت بیمه کشور در سال ۱۴۰۳، سه شرکت فوق که بیشتری آمار شکایات بیمهای را به خود اختصاص دادند؛ سهمی ۳۳ درصدی از کل بازار بیمه کشور را به خود اختصاص داده که در این میان بیمه ایران سهمی ۲۳ درصدی، بیمه دانا سهمی ۹.۱ درصدی و بیمه آرمان تنها سهمی ۰.۴۹ درصدی را به خود اختصاص دادهاند.
بنابراین اگر سهم شرکتها از صنعت بیمه را با نسبت و میزان شکایات صورت گرفته از این شرکتها مقایسه کنیم و در پایان سهم شرکت از بازار بیمه بیشتر از سهم آن از میزان شکایات صورت گرفته باشد، عملکرد آن شرکت مطلوب بوده است.
سهم ۴۳ درصدی بیمه شخص ثالث از کل شکایات
مطابق این آمارها، شکایات مرتبط با رشته بیمه شخص ثالث با ۴۷۵۸ فقره شکایت در صدر جدول شکایات است و دو رشته درمان با ۲۵۴۰ و بدنه اتومبیل با ۱۸۰۴ به ترتیب در ردههای بعدی، بیشترین آمار را به خود اختصاص دادهاند که بیانگر سهم ۴۳.۶ درصدی بیمه شخص ثالث، ۲۳.۳ درصدی بیمه درمان و ۱۶.۵ درصدی بیمه بدنه اتومبیل است.
انتهای پیام
نظرات