• دوشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1404022921019
  • خبرنگار : 71974

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران مطرح کرد

نیاز به حمایت بیشتر از مراکز افکارسنجی از سوی دانشگاه

نیاز به حمایت بیشتر از مراکز افکارسنجی از سوی دانشگاه

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به حمایت‌های کم از سوی دانشگاه‌ها از مراکز افکارسنجی نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه نظرسنجی‌ها و پیمایش‌ها وجهه کاربردی به علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی دادند؛ اما مراکز دانشگاهی حمایت کمی را از این مراکز به عمل می‌آورند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم شیرعلی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، در سخنانی به مناسبت ۲۴ سالگی تأسیس این مرکز، در نشست «تبارشناسی پیمایش‌های اجتماعی و تحقیقات افکار عمومی در ایران» که در مرکز افکار سنجی(ایسپا) برگزار شد، به بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه پیمایش‌های اجتماعی و نظرسنجی‌های عمومی پرداخت. وی ضمن اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این زمینه، بر لزوم اصلاحات و بهبود در این عرصه تأکید کرد.

کارکردهای کلیدی پیمایش‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه پیمایش‌های اجتماعی باید دو کارکرد اصلی داشته باشند، گفت: اولین کارکرد این پیمایش‌ها به نهاد علم بر می‌گردد و پیمایش‌های اجتماعی باید به شناخت ارزش‌ها، نگرش‌ها و ترجیحات شهروندان کمک کنند و مرزهای دانشی و روشی را گسترش دهد. دومین کارکرد آن‌ها به نهاد قدرت یا سیاست مربوط است، ارائه کمک به نهاد سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کشور است تا این تحقیقات به ارتقاء نظام حکمرانی و مدیریت بهتر جامعه کمک کند.

چالش‌های موجود در پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها

رئیس ایسپا با اشاره به مسائل موجود در فرایند اجرای پیمایش‌های اجتماعی و تحقیقات افکار عمومی، به هشت چالش اساسی اشاره کرد که مانع از تحقق این دو کارکرد می‌شوند. در این راستا، وی برخی از مسائل و چالش‌های مهم را به شرح زیر توضیح داد: علیرغم سابقه بیش از نیم قرن در حوزه پیمایش‌های اجتماعی و نظرسنجی، متون علمی و تجربی در این زمینه بسیار اندک است. تعداد کتب و متون علمی تالیفی یا ترجمه در این حوزه بسیار ناچیز است و عمده تحقیقات موجود قدیمی و در بسیاری موارد، با چالش‌های مفهومی و نظری مواجه هستند. حتی تجربیات و گزارش‌های مراکز افکارسنجی و نظرسنجی منتشر نشده باقی مانده‌اند.

نیاز به تحول و نوآوری در مراکز افکارسنجی

وی ادامه داد: مراکز افکارسنجی نیاز به تحول، نوزایی و نوآوری دارند. تحول در این حوزه نیاز است چون افکار عمومی سیال است و درحال تغییر. نیاز است سنجش افکار عمومی با کمترین هزینه و زمان با بالاترین دقت و کمترین خطا اجرا شود. بنابراین منظور از تحول و به روزرسانی هم در ساحت روشی و فنی مدنظر است و هم در بخش نظری و تحلیلی. اما این تحول و نوزایی از کجا شروع می‌شود؟ میدان نظرسنجی و اجرای پیمایش بسیاری از مسائل و چالش‌ها را مطرح می‌کند. مراکز نظرسنجی باید دائما شرایط میدان را رصد کنند و مسائل به وجود آمده را بشنانسد و برای حل آن‌ها راه‌کار داشته باشند.

کمبود ارتباط مؤثر با مراکز بین‌المللی تحقیقات افکار عمومی

شیرعلی در خصوص ارتباط مراکز افکارسنجی با مجامع بین‌المللی، اظهار داشت: حلقه ارتباطی مراکز افکارسنجی با مراکز و مجامع علمی و دانشگاهی در داخل و خصوصا در خارج مطلوب نیست. عضویت مراکز نظرسنجی در مجامع علمی و پژوهشی بین‌المللی که با نظرسنجی و تحقیقات افکار عمومی سر و کار دارند اصلا قابل قبول نیست. عمده ارتباطات محدود به مطالب و محتوایی است که این مراکز و موسسات در فضای مجازی منتشر می کنند. ما باید از تجارب موفق مراکز دیگر ایده‌ها و روش های جدیدی که آن‌ها استفاده می‌کنند مطلع شویم و این اطلاع از طریق ارتباط و تعاملات دوسویه و موثر امکان پذیر است

انحصار در اجرای پیمایش‌ها و داده‌های نظرسنجی

وی به موضوع انحصار در اجرای پیمایش‌ها و محرمانه بودن داده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در کشور، تمایل زیادی برای انحصاری کردن اجرای پیمایش‌ها و محرمانه کردن داده‌های نظرسنجی وجود دارد. حتی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی تلاش می‌کنند خودشان تحقیقات را طراحی و اجرا کنند و داده‌ها را نیز خودشان استفاده کنند. این امر باعث می‌شود که داده‌ها به‌طور عمومی منتشر نشوند و تحلیل‌های لازم انجام نگیرد. انحصاری‌سازی پیمایش‌ها و داده‌ها، امکان گفت‌وگو درباره نتایج پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها را مختل می‌کند، درحالی که افکار عمومی خود نتیجه گفت‌وگوی آزاد است و نظرسنجی ابزار انعکاس آن.

شیرعلی ادامه داد: میدان تحقیقات افکار عمومی باید آزاد و مستقل باشد و میدان سیاست و قدرت نباید در میدان تحقیقات دست‌اندازی کند و دخالت نماید. مسئولیت حاکمیت باید حمایت از مراکز افکارسنجی باشد که ریشه در دانشگاه‌ها و نهادهای علمی دارند، نه اینکه خودشان انحصار را در اجرای پیمایش‌ها و انتشار داده‌ها به‌دست بگیرند.

نیاز به حمایت بیشتر از مراکز افکارسنجی از سوی دانشگاه

وی به حمایت‌های کم از سوی دانشگاه‌ها از مراکز افکارسنجی نیز اشاره کرد و افزود: علیرغم اینکه نظرسنجی‌ها و پیمایش‌ها وجهه کاربردی به علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی دادند، اما مراکز دانشگاهی حمایت کمی را از این مراکز به عمل می‌آورند. در بسیاری از مواقع، پژوهشگران و مراکز علمی همکاری‌هایی دارند اما حمایتی از سوی دانشگاه‌ها در این زمینه صورت نمی‌گیرد. دانشگاه‌ها بیشتر بر آموزش متمرکز شده‌اند و این خلاء در تحقیقات افکار عمومی احساس می‌شود. باید دانشگاه هم کارکرد و نقش آموزشی خود را ایفا کند و هم به فکر تربیت نیروهای متخصص در حوزه تحقیقات و توسعه این حوزه باشد.

ضرورت تداوم و تکرار منطقی پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها

وی در ادامه تأکید کرد که پیمایش‌های اجتماعی و نظرسنجی‌ها باید به‌صورت منظم و در فواصل زمانی مشخص تکرار شوند. برای رصد تحولات ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه، داده‌ها باید به‌طور مرتب تولید و تحلیل شوند. متاسفانه در کشور، این اصل مهم نادیده گرفته شده است و بسیاری از پیمایش‌ها تنها در مواقع خاص و موسمی طراحی و اجرا می‌شوند. نگاه مقطعی و موسمی به پیمایش و نظرسنجی باعث می‌شود روند تغییرات اجتماعی به‌طور دقیق رصد نشود.

حضور مستمر و موثر ایسپا در بزنگاه‌ها

رئیس ایسپا با بیان اینکه مراکز افکارسنجی باید همیشه و در بزنگاه‌های و اتفاقات سیاسی باید حضور موثر و به موقع داشته باشند و افکار عمومی را رصد کنند افزود: ایسپا همواره طی ربع قرن حضور خود در عرصه تحقیقات اجتماعی و نظرسنجی به مثابه سیستم عصبی تلاش کرده در تمامی رویدادها و اتفاقات مهم و سیاسی کشور از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری، اعتراضات سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱، وقایع و اتفاقات سال ۱۴۰۳ و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و تحولات منطقه‌ای حساسیت داشته و نقش خود را در رصد وضعیت افکار عمومی و تحولات ایفا کند.

انتشار منظم داده‌ها و تحلیل‌ آن‌ها

وی در خصوص اهمیت انتشار داده‌ها و تحلیل‌های مربوطه تأکید کرد: پیمایش‌های اجتماعی تنها به سنجش داده‌ها محدود نمی‌شوند. انباشت و تحلیل داده‌ها، به‌همراه انتشار نتایج، پازل نظرسنجی‌ها را تکمیل می‌کنند. اگر داده‌ها منتشر نشوند آن هم به صورت تام و تمام و نه ناقص یا گزینشی، امکان گفتگوی علمی و تحلیل نتایج وجود ندارد و چرخه تحقیقات افکار عمومی و نظرسنجی دچار نقص و اختلال  می‌شود.

پیمایش‌های ملی و محدودیت‌های آن

وی به محدودیت‌های پیمایش‌های ملی اشاره کرد و گفت: پیمایش‌های ملی هرچند که مفید هستند و عینیت اجتماعی و دانش را تقویت می‌کنند، اما بسیاری از واقعیت‌ها و مسائل گروه‌های مختلف را نادیده می‌گیرند. در این نوع پیمایش‌ها، صدای صنوف و گروه‌های اجتماعی خاصی مانند کارگران، سالمندان، معلمان، زنان و افراد روستایی، قومیت‌ها و ... کمتر شنیده می‌شوند و به مسائل و مشکلات آن‌ها توجه کمتری می‌شود. بنابراین، باید در کنار پیمایش‌های ملی، به پیمایش‌های موردی و منطقه‌ای نیز توجه کنیم.

نگاه انتقادی به وضعیت موجود

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به تحقیقات افکار عمومی، اظهار داشت: هدف از طرح این مسائل انتقادی، ناامید کردن نیست، بلکه می‌خواهیم که موضوع پیمایش و تحقیقات افکار عمومی مسئله‌مند شود. به نظرم این مسیر در حال رشد و توسعه است و باید به‌طور مستمر به آن توجه شود.» شیرعلی گفت: روشنفکر و سیاست‌مداری موفق و برنده است که ارتباط مستقیم با میدان تحقیقات افکار عمومی و مردم و جامعه داشته باشد، زیرا common sense در بین مردم و در جامعه پیدا می‌شود؛ این جامعه است که خوب و بد را با وجدان جمعی تشخیص می‌دهد و متخصصین و سیاست‌مداران ناگزیرند به جامعه توجه کنند و به آن برگردند.

وی اظهار داشت: امیدوارم مسئولین به نتایج نظرسنجی‌ها و پیمایش‌ها توجه کنند و با جامعه و وجدان جمعی بیشتر همنوایی کنند. در گذشته، مسئله اعتقاد به صحت و اعتبار و کارکرد نظرسنجی‌ها از سوی سیاست‌مداران مطرح بود، اما اکنون اعتقاد کم و بیش وجود دارد. مشکل اصلی در تفسیر و تحلیل نتایج نظرسنجی‌ها است، زیرا بسیاری از نتایج به‌درستی تحلیل نمی‌شوند و گاهی وضعیت افکار عمومی به جنگ روایت‌ها و رسانه‌ها تقلیل می‌یابند، در حالی که این نتایج عقبه اجتماعی دارند و در تحلیل نتایج باید به جامعه رجوع کرد و به‌طور جدی به آن‌ها پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha