وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش قم که امروز پنجم خرداد انجام شد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، عدالت آموزشی به معنای ایجاد فرصتهای بیشتر برای یادگیری دانشآموزانی است که استعداد و انگیزه بیشتری دارند؛ حتی اگر در مناطق محروم و دورافتاده زندگی میکنند.
الهام یاوری گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود، آموزش متناسب با تواناییهای علمی و انگیزه یادگیری دانشآموزان را مصداق عدالت آموزشی دانستهاند؛ این دیدگاه پیش از این نیز در بیانات ایشان مطرح شده بود؛ رهبر انقلاب تأکید داشتند بیعدالتی آموزشی یعنی اینکه فردی به دلیل وضعیت اقتصادی یا محل سکونتش از تحصیل با کیفیت محروم بماند.
وی اضافه کرد: اگرچه ایجاد امکانات برابر در تمام مدارس کشور یک آرمان ارزشمند است، اما با توجه به محدودیت منابع، باید با استفاده صحیح از ظرفیتها، به کودکان مستعدی که در خانوادههای کمبرخوردار زندگی میکنند، فرصت رشد داد؛ مدارس سمپاد به دنبال آن هستند که فرصتهای برابر را برای تمام استعدادهای کشور فراهم کنند.
یاوری گفت: راه درست این نیست که فقط فرزندان متمولین به آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند؛ بلکه باید با شناسایی صحیح، حتی کودکان مستعد در مناطق محروم را تحت پوشش قرار دهیم. در حال حاضر تنها میتوانیم حدود سه هزار دانشآموز از سراسر کشور را تحت پوشش قرار دهیم؛ این محدودیت به دلیل امکانات موجود است.
وی با بیان اینکه برنامههای حمایتی برای دانشآموزان خارج از مدارس سمپاد در حال گسترش است، گفت: برنامههای «همیار سمپاد» به گونهای طراحی شدهاند که دانشآموزان و معلمان سمپاد به سایر مدارس خدمات علمی، آموزشی و انگیزشی ارائه میدهند.
معاون وزیر آموزشوپرورش همچنین از وجود برنامههای «فراگیر سمپاد» خبر داد که در آن، دانشآموزان مستعد از مدارس مختلف میتوانند در کنار سمپادیها در فعالیتهای علمی و فرهنگی شرکت کنند و افزود: لیست این برنامهها در سایت sampad.gov.ir قابل مشاهده است و ما از مدارس مناطق مختلف میخواهیم برای معرفی دانشآموزان مستعد خود به این برنامهها، همکاری لازم را داشته باشند.
وی با تأکید بر لزوم تعامل بیشتر مدارس سمپاد با سایر مدارس کشور، بیان کرد: تجربیات موفق آموزشی در مدارس سمپاد باید بصورت ساده و کمهزینه در اختیار سایر مدارس قرار گیرد؛ ما نمایشگاههایی در مدارس برگزار میکنیم که مدیران مدارس دیگر از آن بازدید و الگوبرداری کنند. کاهش فاصله میان مدارس سمپاد و سایر مدارس کشور، هدف جدی ماست؛ چراکه آینده کشور را همه دانشآموزان باهم خواهند ساخت.
رئیس سازمان سمپاد درباره فراهم کردن خوابگاه برای دانشآموزان مستعد مناطق دورافتاده، گفت: ما نسبت به جداسازی دانشآموزان دوره اول متوسطه از خانوادههایشان دغدغه تربیتی داریم؛ همچنین بهدلیل کمبود منابع، فعلا امکان ساخت خوابگاه در ابعاد گسترده را نداریم.
وی درباره موضوع نیروی انسانی مدارس سمپاد نیز گفت: تخصیص معلم به مدارس سمپاد باید با نگاه ویژهتری انجام شود؛ چرا که اثرگذاری مثبت یا منفی این دانشآموزان در آینده کشور بسیار زیاد است. در برخی موارد دیده شده که معلم تخصصی سمپاد را بهدلیل تکمیل ساعت، به مدارس دیگر با رشتههای نامرتبط میفرستند؛ این کار اتلاف منابع است و باید اصلاح شود.
یاوری در ادامه سخنان خود به برگزاری کنگره قرآن در مدارس سمپاد اشاره کرد و گفت: اصرار ما به برگزاری این کنگره در استانها به دلیل تأثیرگذاری بالا بر فضای مدارس است. وقتی دانشآموزان شاهد استنتاج، مباحثه و کار با مفاهیم قرآنی در قالب برنامههای علمی هستند، هویت قرآنی در مدارس تقویت میشود.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آموزشوپرورش استان قم، وی در پایان از مدیران و معلمان استان قم قدردانی کرد و گفت: با پیشینه و ظرفیت بالای علمی و فرهنگی استان قم، اطمینان داریم که این استان میتواند الگویی برای سایر مناطق کشور در اجرای عدالت آموزشی و فعالیتهای فرهنگی و قرآنی باشد.
در ادامه، سید مصطفی حسینیفاضل سرپرست اداره کل آموزش و پرورش قم اظهار کرد: سیامین دوره کنگره ملی قرآن دانشآموزان سمپاد، با رویکردی جدید و در قالب چهارمین دوره از این کنگره در ساختار جدید، شهریورماه امسال به میزبانی استان قم برگزار خواهد شد. دانشآموزان سمپاد استان قم در سالهای گذشته توانستهاند رتبههای برتر قرآنی کسب کنند و امیدواریم امسال نیز عملکردی درخشان داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توسعه هنرستانهای سمپاد، گفت: اکنون در دبیرستان دکتر شهریاری ناحیه ۲ قم یک رشته فنی با عنوان شبکه به صورت ضمیمه فعال است، اما با توجه به ظرفیت علمی دانشآموزان و برنامه هفتم توسعه که بر افزایش سهم آموزشهای فنی و حرفهای تاکید دارد، نیازمند تاسیس هنرستانهای مستقل استعدادهای درخشان در رشتههای فنی و مهارتی هستیم.
حسینی فاضل تصریح کرد: اگر حمایت لازم از سوی سازمان در زمینه تجهیز و صدور مجوز انجام گیرد، آموزش و پرورش قم آمادگی دارد با استفاده از ظرفیت خیرین و هنرستانهای موجود، مدارس فنی ویژه دانشآموزان سمپاد را راهاندازی کند.
وی همچنین به اهمیت تجهیز آزمایشگاههای مدارس استعداد درخشان در رشتههای علوم پایه اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۵ نفر از دانشآموزان مدارس سمپاد قم موفق به کسب مدالهای المپیاد شدند و این موفقیتها در صورت تقویت امکانات آزمایشگاهی میتواند بیشتر شود. نگاه ما به مدارس استعداد درخشان باید متناسب با انتظارات از این دانشآموزان باشد؛ در همین راستا، انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش در شیوهنامه ساماندهی نیروی انسانی، توجه ویژهای به این مدارس داشته باشد.
۲ هزار ۲۳۸ دانشآموز سمپاد در قم تحصیل میکنند
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش قم با اشاره به تعداد دانشآموزان سمپاد این استان، گفت: در حال حاضر دو هزار و ۲۳۸ دانشآموز در هشت واحد آموزشی (دخترانه و پسرانه) مشغول به تحصیل هستند و همکاران پرتلاش در اداره استعداد های درخشان آموزش و پرورش قم با جدیت امور این مدارس را دنبال میکنند.
وی در پایان از رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور خواست تا حمایتهای لازم برای ارتقای زیرساختهای آموزشی مدارس استعداد درخشان در استان قم را در دستور کار سازمان قرار دهد.
انتهای پیام
نظرات