• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1404030603567
  • خبرنگار : 50037

مشکلات، دغدغه‌ها و مطالبات کامیون‌داران از زبان قائم‌مقام اتحادیه بار کشور

مشکلات، دغدغه‌ها و مطالبات کامیون‌داران از زبان قائم‌مقام اتحادیه بار کشور

ایسنا/همدان طی روزهای اخیر شاهد اعتراض برخی رانندگان ماشین‌های سنگین و کامیون‌داران در استان همدان بودیم. کامیون‌داران می‌گویند که با مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی و صنفی از جمله گرانی سرسام‌آور قطعات، لاستیک و روغن ماشین و نیز افزایش نرخ حق بیمه تامین اجتماعی مواجه هستند و معتقدند که مطالبات و خواسته‌هایشان باید شنیده و رفع شود.

با وجود این‌که استان همدان با ۲۲ هزار و ۸۰۰ راننده ماشین سنگین، به عنوان یکی از مراکز تجاری و کشاورزی، جایگاه ویژه‌ای در صنعت حمل‌ونقل کشور دارد، علاوه‌بر مشکلات یادشده، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای این استان نیز، رانندگان را با چالش عدیده‌ای مواجه کرده است.

با توجه به این‌که رانندگان ستون فقرات نظام حمل‌ونقل جاده‌ای کشور هستند و نقش بی‌بدیلی در تأمین مایحتاج مردم و پایداری زنجیره تأمین کالا دارند، توقف در روند حمل بار مشکلاتی را برای کشور رقم خواهد زد. بنابراین لازم است با اولویت به این مطالبات پاسخ داده شود.

البته در روزهای گذشته طی جلسات برگزار شده توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تصمیماتی برای حل مشکل کامیون‌داران اتخاذ شده که به‌طور قطع اجرایی شدن این موارد، نقش موثری در مرتفع شدن مشکلات سکان‌داران جاده‌های کشور از جمله استان همدان خواهد داشت.

در این راستا ایسنا به بررسی مشکلات، دغدغه‌ها و مطالبات کامیون‌داران استان همدان پرداخته  و از مسئولان متولی این امر نیز این مطالبات را پیگیری کرده است.

راهداری بخشنامه ابعاد و اوزان را اجرا کند

قائم‌مقام اتحادیه بار کشور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکلات کامیون‌داران، با بیان این‌که بارگیری بیش از ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل باری جاده‌ای کشور، باعث نابودی جاده‌های کشور شده است، اظهار کرد: از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخواست داریم که بخشنامه ابعاد و اوزان را اجرا کند چرا که تمام علت خرابی جاده‌ها به علت بارگیری بیش از ظرفیت ماشین‌های سنگین است.

هاتفی با بیان این‌که بارگیری بیش از ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل باری کشور موجب شده کامیون و ماشین سنگینی که باید ۲۲ تُن بارگیری کند، با اجبار صنعت و معدن ۳۰ تُن بارگیری داشته باشد، تصریح کرد: در صورت رعایت بخشنامه ابعاد و اوزان، همخوانی عرضه و تقاضای بار، جلوگیری از استهلاک ماشین‌های سنگین، تضمین امنیت روانی راننده، سالم ماندن جاده‌ها، جلوگیری از مصرف سوخت و استهلاک لاستیک  وجود خواهد داشت.

 مشکلات کامیون‌داران در بخش‌های مختلف

وی با اشاره به عدم اجرای بخشنامه ابعاد و اوزان و بارگیری بیش از حد ماشین‌های سنگین، اظهار کرد: در حال حاضر ماشین سنگین برای بارگیری وجود دارد اما بار وجود ندارد و نیست و عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد.

هاتفی خاطرنشان کرد: رانندگان ماشین‌های سنگین دو بار عوارض جاده‌ای و عوارض سالیانه پرداخت می‌کنند! اگر عوارض سالیانه پرداخت می‌کنیم، پس عوارض جاده‌ای چیست؟ هزینه هر یک از این عوارض بسیار سرسام‌آور شده و با وجود پرداخت این عوارض سنگین، اما همچنان وضعیت جاده‌ها افتضاح بوده و بیداد می‌کند و رانندگان ماشین‌های سنگین در جاده‌ها در هنگام رانندگی اذیت می‌شوند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات مختلف کامیون‌داران از جمله کامیون‌داران استان همدان، تصریح کرد: بیشتر مشکلات کامیون‌داران سطح کشور به صنعت، معدن و تجارت مرتبط است، چراکه نظارتی بر بازار و قیمت‌ها وجود ندارد و این امر موجب گرانی سرسام‌آور قطعات، لاستیک و روغن ماشین و سایر موارد موردنیاز کامیون‌داران شده است و تهیه و خرید این ملزومات دیگر در توان رانندگان نیست.

هاتفی ادامه داد: مشکل دیگر در رابطه با وزارت نفت و بابت سوخت خودروهاست. بسیاری از ماشین‌هایی که کار می‌کنند به آنان سوخت نمی‌دهند و جدول ضرایبی آنان نسبت به مصرفی که در جاده دارند، همخوانی ندارد. به عنوان مثال به یک دستگاه خودروی ماک مربوط به ۵۰ سال پیش، ۱۴۰ لیتر سوخت می‌دهند در حالی‌که مصرف آن ۱۷۰ لیتر است و بر پایه ماشین‌های روز اروپایی به این نوع از ماشین‌های فرسوده در کشور سوخت داده می‌شود.

قائم‌مقام اتحادیه بار کشور، پرداخت کرایه را یکی دیگر از مشکلات موجود کامیون‌داران کشور و استان همدان دانست و افزود: متأسفانه صاحبان کالا هم یک بانک از سرمایه کامیون‌داران و هم یک انبار از رانندگان ماشین‌های سنگین برای خود ساخته‌اند!

وی تصریح کرد: صاحبان بار گاهی یک هفته ماشین را با بار می‌خوابانند در حالی‌که سازمان راهداری، تعرفه پول خواب تعیین کرده است اما صاحبان بار این موضوع را قبول ندارند. در چنین مواردی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید جلوی کار آنان را بگیرد و تعزیرات ورود پیدا کند. ما و سازمان راهداری نمی‌توانیم با صاحب کالا که زیر مجموعه وزرات صنعت است، بجنگیم.

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل‌ونقل کالای شهرستان اسدآباد، امنیت جاده‌ها را یکی دیگر از مشکلات کامیون‌داران کل کشور برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه رانندگان ماشین‌های سنگین نه در جاده‌ها و نه در مرزهای منتهی به سمت کشور عراق، امنیت لازم را ندارند.

وی با بیان این‌که کارگران عراقی شأن و حرمت رانندگان ماشین‌های سنگین ما را می‌شکنند، افزود: کارگران عراقی گاها پول‌های زور از رانندگان ماشین سنگین می‌گیرند و رانندگان ما نیز به ناچار مجبورند که این پول زور را برای این‌که ساعت‌ها در مرزهای کشور، بدون آب و امکانات رفاهی و بهداشتی و فاقد امنیت معطل نمانند، پرداخت کنند.

هاتفی، نرخ بالای حق بیمه‌ی تامین اجتماعی را یکی دیگر از مشکلات کامیون‌داران دانست و یادآور شد: در طول امسال نرخ حق بیمه تامین اجتماعی افزایش داشته است. یعنی نرخ حق بیمه یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی اسفند سال ۱۴۰۳ در فرودین ۱۴۰۴ به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته و در اردیبهشت ۱۴۰۴ نیز با افزایش مجدد، رانندگان ماشین سنگین مبلغ سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که این رانندگان همان رانندگانی هستند که در هر برهه و در هر جا که نیاز بوده، جان و مال خود را برای خدمات‌رسانی مطلوب در طَبَق اخلاص گذاشته‌اند، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات کامیون‌داران سطح کشور این بوده که شرکت نفت قرار بود نرخ گازوئیل را آزاد و سه‌نرخی کند و به راننده ماشین سنگینی که کار می‌کند، سوخت یارانه‌ای بدهد و چون این موضوع را اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی درستی نکرده‌اند، موجب اعتراض رانندگان شده است.

رئیس انجمن کامیون‌داران استان همدان ادامه داد: دو روز گذشته(۴ خرداد ۱۴۰۴) در سازمان راهداری کل کشور با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس جلسه‌ای بوده و به جمع‌بندی‌هایی رسیده‌اند و مقرر شده که تا پایان ماه(خرداد ۱۴۰۴) نظرات کارشناسی احصاء و افزایش کرایه اعمال شود. این، تعهداتی بوده که سازمان راهداری داده است.

هاتفی خاطرنشان کرد: در همین جلسه مقرر شده که پرداخت کرایه رانندگان حداکثر ۴۸ ساعت پس از تخلیه و تحویل بار انجام شود و در غیر این‌صورت خدمات از شرکت صادرکننده بارنامه سلب شده و صاحبان کالایی که اهتمامی نسبت به پرداخت کرایه ندارند، از اعلام بارشان جلوگیری شود.

طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، به نام راننده به کام دلال

هاتفی در ادامه با اشاره به فرسودگی بسیاری از کامیون، تریلر و ماشین‌های سنگین استان همدان و حتی کشور، تصریح کرد: طرحی را به اشتباه به نام نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اجرا کردند که این طرح در واقع به نام راننده و به کام دلال بود!

وی با بیان این‌که در این طرح هیچ‌یک از فرسوده‌سواران ماشین سنگین نتوانستند ماشین کهنه خود را تحویل داده و با یارانه و وام دولتی نسبت به نوسازی ماشین خود اقدام کنند، خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توانم بگویم حتی یک درصد از ماشین‌های سنگین فرسوده‌سوار، ماشین نو نگرفتند چون توان مالی آن را نداشتند.

هاتفی ادامه داد: افرادی که در این رابطه نسبت به نوسازی ماشین خود اقدام کردند، کسانی بودند که ماشین نوی خود را فروختند و با تامین پول بیشتر و فروختن طلا و زمین و فراهم کردن وام و تسهیلات، نسبت به نوسازی اقدام کردند.

قائم‌مقام اتحادیه بار کشور ادامه داد: در حال حاضر یک دستگاه ماشین سنگین پنج‌سال کارکرده‌ی اروپایی حدود ۶ تا هفت میلیارد تومان و یک ماشین سنگین سه سال کارکرده ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان بوده که با چنین قیمت‌های هنگفتی، یک فرسوده‌سوار که ماشین فرسوده‌ی خود را به دو میلیارد تومان بفروشد، کجا می‌تواند یک ماشین به قیمت میانگین هفت تا هشت میلیارد تومانی خریداری کند؟

هاتفی افزود: قوانین گمرکی که دولت بابت عوارض، گمرک و ثبت سفارش وضع می‌کند، بسیار دست و پاگیر است. بنابراین راننده چطور می‌تواند برای ثبت سفارش اقدام کند؟ بر این اساس تعدادی از رانندگان به ناچار پول خود را برای خرید ماشین سنگین به دلالان می‌دهند که در همین راستا تعدادی از رانندگان ماشین‌های سنگین که از طریق دلال برای خرید ماشین سنگین اقدام کرده‌اند، ماشین آنان آمده و به دلایلی در گمرک باقی مانده است! اگر تاجر دارای مشکل است، راننده چه گناهی دارد که ماشین سنگین خریداری شده‌ی وی باید در گمرک بماند؟ برخی هم پول خود را با اعتماد به دلال داده‌اند و معلوم نیست پول آنان چه شده و پولشان از دست رفته است! 

قائم‌مقام اتحادیه بار کشور اظهار کرد: با توجه به این‌که سن فرسودگی ماشین‌های سنگین ۲۵ سال تعیین شده و ماشین‌های سنگین از سال ۸۰ به بعد جزء ماشین‌های فرسوده محسوب می‌شوند، به این ترتیب به‌طور تقریبی بیش‌از ۸۰ درصد ماشین‌های سنگین کشور فرسوده هستند.

بیش‌از ۶۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل باری اسدآباد به نوسازی نیاز دارد

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل‌ونقل کالای شهرستان اسدآباد در ادامه با اشاره به شهرستان اسدآباد، معروف به پایتخت تریلرها، گفت: در حال حاضر شهرستان اسدآباد دارای بیش‌از ۵ تا ۶ هزار دستگاه کامیون، تریلر و ماشین سنگین بوده و در این شهرستان حدود ۶۰۰۰ راننده و کمک‌راننده فعالیت دارند؛ ضمن این‌که در حال حاضر در شهرستان اسدآباد بیش از ۶۰ درصد از ناوگان حمل‌ونقل باری جاده‌ای به نوسازی نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش طی جلسه روسا و نمایندگان تشکل‌های صنفی، حمل‌ونقل شرکت‌ها، رانندگان و کامیون‌داران که به ریاست معاون وزیر و ریاست سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به منظور رسیدگی به مطالبات رانندگان برگزار شد، دارای مصوبات مختلفی بوده است که در صورت اجرایی شدن آنها، مشکلات کامیون‌داران تا حدود بسیاری تعدیل و مرتفع خواهد شد. 

جلسات متعددی برای حل مشکل و خواسته رانندگان برگزار شده است 

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان همدان هم درباره اعتراضات کامیون‌داران به ایسنا، گفت: متاسفانه شاهد عدم همکاری رانندگان در بحث حمل بار هستیم که پیرو همین قضیه، جلسات متعددی در کشور و استان برای حل مشکل و خواسته رانندگان برگزار شده است.

حمید پرورشی‌خرم با بیان این‌که در راستای حل مشکلات رانندگان و صنوف حمل‌ونقل استان، جلساتی برگزار شد که منتج به نتایج خوبی شده است، تصریح کرد: در چهارم خرداد نیز جلسه‌ای در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با حضور ریاست سازمان و صنوف بخش حمل‌و نقل کالا برگزار شد که این جلسه مصوبات خوبی به همراه داشته است.

پرورشی‌خرم بیان کرد: یکی از این مصوبات، بحث پرداخت کرایه رانندگان بوده که در این رابطه مقرر شده پرداخت کرایه رانندگان حداکثر ۴۸ ساعت پس از تخلیه و تحویل بار انجام شود و اگر این اتفاق نیفتد بحث مجوز صدور بارنامه را از شرکت حمل‌ونقل طبق قانون سلب می‌کنیم و آن کالا که اعلام بار شده، دیگر صاحب آن کالا حق اعلام بار ندارد.

وی افزود: مورد دیگری که رانندگان پیگیر آن بودند، بحث نرخ تُن - کیلومتر بوده که سال گذشته در دو مقطع افزایش نرخ تُن - کیلومتر انجام گرفت و امسال نیز طبق دستورات و صورت‌جلسه ترتیب داده شده، قرار بر این است که تا ۲۰ خرداد کار کارشناسی آن با حضور کانون‌های ذی‌ربط برگزار و به مراجع ذی‌ربط ارسال و ابلاغ شود.

پرورشی خرم خاطرنشان کرد: سه‌نرخی شدن نرخ گازوئیل، دیگر موردی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته و قرار شد یک بازنگری در سهم پایه و میزان مصرف ناوگان حمل‌ونقل صورت بگیرد و سپس با هماهنگی تشکل‌های صنفی و پس از حصول اطمینان از تامین سوخت کافی ناوگان، بحث گازوئیل و سوخت موردنیاز رانندگان پیگیری شود.

وی همچنین اظهار کرد: بحث بیمه تامین اجتماعی از دیگر خواسته‌های کامیون‌داران بود که به رانندگان برخی از کارت‌های هوشمند قبل از سال ۹۷، یارانه دولت تعلق می‌گرفت و بعد از آن مشمول حرف و حدیث‌هایی شد.

پرورش خرم ادامه داد: در جلسه دو روز پیش سازمان راهداری کشور، مقرر شده در این رابطه کمیسیون عمران مجلس و دولت ظرف یک‌ماه یک بازنگری داشته باشند ضمن این‌که شرکت‌های حمل‌ونقل برای برخورد با تخلف شرکت‌هایی که کمیسیون اضافی از رانندگان می‌گیرند، جلسه‌ای برگزار کنند که در همین رابطه رانندگان مطمئن باشند که به شدت با این موارد تخلف برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: یک موضوع دیگر که در استان همدان هم مطرح بود، بحث بومی‌گرایی و بهبود توزیع عادلانه بار بوده که طی صحبت و تصمیمی که گرفته شده، از این‌پس نوبت‌دهی در پایانه بار و پایانه کالا به‌صورت مکانیزه و البته با حجم بالایی از اعلام بار صورت خواهد گرفت.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده استان همدان با بیان این‌که یک بخشنامه‌ای با عنوان بخشنامه ۳۰۴۰۱ نیز موضوع بحث بوده که قرار شده مجدد مورد بررسی و تاکید قرار گیرد، اضافه کرد: موضوع اجرای ماده ۳۸ تامین اجتماعی در قراردادهای نفتی و پرداخت مضاعف حق بیمه توسط رانندگان از دیگر مواردی بوده که در جلسه دو روز پیش سازمان راهداری مقرر شده مجدداً مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان این‌که این موارد اشاره‌شده، اهم مشکلات، خواسته‌ها و مطالبات رانندگان کل کشور بوده است، یادآور شد: رانندگان حوزه استان همدان مراجعات متعددی داشتند و در این رابطه جلسات متعددی برگزار کردیم که در نهایت، بیمه تامین اجتماعی و سوخت، مورد درخواست آنان بود و برای این موارد جلساتی در حوزه استانداری برگزار شد و مدیران ذی‌ربط آنان در حضور استاندار قول مساعدت و پیگیری دادند.

پرورشی خرم با اشاره به این‌که طی صحبت‌های تک به تک و گروهی که با رانندگان استان داشته‌ایم، بحث امنیت در جاده‌ها را مطرح می‌کردند که آیا امنیت در جاده‌های سایر استان‌ها داریم یا خیر؟، گفت: طبق جلسات و قول فراجا امنیت رانندگان به‌صورت کامل تامین شده و حتی حاضریم این مسئله را پیگیری کنیم و در چندین مورد نیز پیگیری داشته‌ایم که به صورت کاروانی می‌توانیم اکیپ تشکیل دهیم و نیروی فراجا و امنیتی حمایت می‌کنند که به صورت استان به استان بار تحویل داده شود تا این تابو شکسته شود.

پرورشی‌خرم اضافه کرد: یک سری از این مصوبات و تصمیمات گرفته‌شده، کار یک یا دو روز نیست و مقداری مشمول زمان خواهد بود اما قولی که به رانندگان داده‌ایم مطمئن باشند انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۹:۰۹

باسلام لطفا خواهشا شغل رانندگی رو جزو مشاغل سخت وزیان آور قرار دهید،رانندگان قشر زحمتکش جامعه هستن