در هفتههای اخیر، نارضایتی در میان کامیونداران کشور، بار دیگر توجه افکار عمومی و مسئولان را به چالشهای عمیق این بخش حیاتی از اقتصاد کشور جلب کرده است. از مشکلات تأمین سوخت و افزایش هزینههای بیمه گرفته تا پرداخت نشدن بهموقع کرایهها و کمبود بار، مجموعهای از فشارهای معیشتی و ساختاری، کامیونداران را با مشکلاتی مواجه کرده است. این موضوع منجر به برگزاری جلسات فشرده با مسئولان سازمان راهداری و حملونقل جادهای شد و نتیجه آن توافقی یکماهه برای حل بخشی از مطالبات این قشر زحمتکش، از جمله سوخت، بیمه و بارنامه بود.
اکنون نگاهها به تحقق وعدههای داده شده دوخته شده است تا مشخص شود آیا این توافقها راهحلی پایدار برای چالش مزمن ناوگان حملونقل جادهای کشور خواهد بود یا تنها مُسکن موقتی برای زخمی قدیمی است.
رضا باباییپور، رئیس کانون کامیونداران استان اصفهان با اشاره به مشکلات کامیونداران به ایسنا میگوید: یکی از مسائل فوری و جدی این قشر، تأخیر در پرداخت کرایههاست که دریافت آنها بعضاً بین سه تا چهار ماه زمان میبرد.
وی با توجه به اینکه از دیگر مشکلات، افزایش حق بیمه رانندگان است، میافزاید: سال جاری حق بیمهها حدود یک میلیون تومان و سال گذشته نیز حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته است، در حالیکه پرداخت چنین مبالغی برای رانندگان با توجه به توان مالی محدود آنها دشوار است؛ چراکه حداقل درآمد ماهانه یک راننده حدود ۲۰ میلیون تومان است و این چنین پرداختیها برای آنان مقرون بهصرفه نیست.
رئیس کانون کامیونداران استان اصفهان ادامه میدهد: در این خصوص نامههای متعددی نوشته شده، اما متأسفانه تاکنون هیچگونه اقدامی در جهت افزایش حقوق رانندگان انجام نشده است، درحالیکه رانندهای با حقوق ماهیانه تنها ۲۰ میلیون تومان، در دهک دهم درآمدی جامعه قرار میگیرد و نهتنها از هیچگونه حمایت یا مزایایی بهرهمند نمیشود، بلکه از دریافت یارانهها نیز محروم است.
باباییپور با اشاره به جلسهای که در خصوص کرایهها با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در پی تصویب مصوبهای برگزار شد، بیان میکند: در این جلسه مصوب شد که ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از تخلیه بار، کرایه رانندگان باید پرداخت شود و در صورت پرداخت نشدن آن، شرکت حملونقل موظف به پرداخت و تسویه کرایه است.
وی در خصوص تصمیات اتخاذ شده در سال ۹۷ برای کرایهها ادامه میدهد: در آن سال مصوبهای با عنوان «تن بر کیلومتر» اجرایی شد، که این موضوع به حوزه تنظیم بازار سپرده شده و این حوزه تصمیم گیرنده است که کرایهها ۲۵ الی ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.
رئیس کانون کامیونداران استان اصفهان با اشاره ورود ناوگان کاموینهای وارداتی و مونتاژی که از دیگر چالشهای این حوزه است، اظهار میکند: در حالیکه همچنان کامیونهای فرسوده از چرخه حملونقل کشور خارج نشدهاند، تنها تعداد محدودی ماشینهای اروپایی سه سال کار کرده و مونتاژی از حدود ۱۰ کارخانه مونتاژی کِشَنده وارد کشور شدهاند. این در حالی است که بار برای کامیونهای مونتاژی و وارداتی وجود ندارد و همچنان ماشینی (ماشینهای فرسوده) از رده خارج نمیشود؛ درحالحاضر کامیونهایی با عمر ۵۰ ساله همچنان در حال فعالیت هستند.
باباییپور با تأکید براینکه مسئله اصلی افزایش نرخ کرایه نیست، بلکه کمبود بار است، اظهار میکند: اگر رانندهای بتواند در ماه پنج تا شش سرویس بار حمل کند، نیازی به افزایش کرایه نخواهد داشت. مشکل زمانی بروز میکند که یک راننده ناچار است تا ۱۰ روز برای پیدا کردن بار منتظر بماند. در چنین شرایطی که بار در دسترس نیست، کامیونها متوقف میشوند و این توقف ناگزیر منجر به افزایش کرایه میشود که خود تبعات و مشکلات متعدد دیگری را در پی دارد.
وی با اشاره به هزینههای تعمیرات و قطعات یدکی کامیونها میگوید: حلقه لاستیکی که دو سال پیش با قیمت یارانهای چهار میلیون تومان عرضه میشد، امروز حداقل ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد. تعمیر یک موتور ماشین چینی که سالهای قبل حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان تمام میشد، حالا به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده، آن هم در حالیکه عمر مفید این موتورها تنها سه سال است. این گونه هزینهها موجب ناراحتی و نارضایتی رانندگان شده است.
رئیس کانون کامیونداران استان اصفهان با تأکید بر اینکه هزینههای سنگین تعمیرات یکی دیگر از چالشهای اساسی فعالان این حوزه است، اظهار میکند: رانندگان نه رویکردی سیاسی دارند و نه مطالبهای فراتر از حق خود؛ آنان سرمایه، جان و وقت خود را صرف این شغل کردهاند تا در خدمت جامعه باشند، در کشور و دنیا بهطور تقریبی هیچ شغلی بدون وابستگی به حملونقل قابل تصور نیست.
باباییپور تصریح میکند: از دولت و مسئولان انتظار داریم که به مشکلات رانندگان رسیدگی کنند، چرا که رانندگان قشری زحمتکش و مظلوم هستند. در شرایطی که قیمت یک جفت لاستیک بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و هزینه تعمیر موتور حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان میرسد، تحمل این فشارهای مالی واقعاً از توان بسیاری از رانندگان خارج است. اینگونه چالشها موجب عاصیشدن رانندگان میشود، در حالیکه هیچکدام از آنان حاضر نیستند حتی برای مدت کوتاهی(حتی یک ساعت)، کامیون خود را از کار متوقف کنند.
وی میافزاید: رانندگان درحالحاضر چند روزی است که با این مشکلات دستوپنجه نرم میکنند و حتی بهصورت حضوری نزد بنده مراجعه کردهاند تا از وضعیت دشوار خود بگویند؛ بسیاری از آنان تنها چهار روز تا موعد پرداخت اقساطشان فرصت دارند و در تأمین هزینههای روزمره زندگی خود درمانده شدهاند، درست است که میگویند یک تریلی ۱۸ چرخ دارد، ولی واقعاً در حد یک کارگر صفر برای آنان مزایا لحاظ میشود.
رئیس کانون کامیونداران استان اصفهان در ادامه با اشاره به مصوبات جلسه ۴ خرداد در تهران که با حضور هیئتمدیرههای کشوری کامیونداران، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای و سرپرست معاونت حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای برگزار شد، میافزاید: در این جلسه به پرداخت کرایهها، هزینههای سوخت و بیمه بحث، اعتراضات رانندگان در خصوص مصوبه سال ۹۷ با عنوان «تن بر کیلومتر» اجرایی شد، اما چرا ادامهدار نشد که درحالحاضر با چنین مشکلاتی مواجه نشویم؟ در پاسخ به آن گفتند، بحث تنظیم بازار است و سالی ۲۰ تا ۳۰ به نرخ کرایهها اضافه شد، اما این روند جوابگو نبوده و نیست. قرار بر پیگیری و حل این موارد شده و معاون وزیر نیز وعدههایی در حوزههای چالشی همچون سوخت و غیره دادهاند.
باباییپور با توجه به اهمیت سوخت ادامه میدهد: مصرف سوخت کامیونها بهدقت رصد میشود، اما رانندهای که گاهی ناچار میشود سهمیه خود را بفروشد، از سر اجبار است و این به معنای قاچاقچی بودن آن نیست، بلکه تنها بهدلیل مشکلات کاری است، اگر در آمد رانندگان درحد تأمین رفاه زندگیشان باشد بههیچعنوان سمت فروش سوخت خود نمیرود.
وی با بیان اینکه رانندگان هیچ تمایلی به حاشیهسازی ندارند، میافزاید: ما نه میخواهیم برای رسانههای بیگانه خوراک تولید کنیم که علیه کشور شعار دهند. ما همچنان شرمنده مردم شهیدپرور کشورمان هستیم و تنها خواسته ما رسیدگی به مشکلاتمان است. رانندهای که مال و جان خود را در اختیار این جامعه گذاشته است، آیا نباید انتظار کمک داشته باشد؟ ما هیچگاه نمیخواهیم اقتصاد کشور دچار مشکل شود و بخوابد، همچنین نمیخواهیم نان مردم قطع شود.
رئیس کانون کامیونداران استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت استان از لحاظ تردد و بارگیری کامیونداران میگوید: درحالحاضر تردد کامیونها در استان بهصورت ۵۰ درصدی انجام میشود و با همراهی رانندگان تلاش داریم این بحران را پشتسر بگذاریم و امیدواریم روند به حالت عادی بازگردد.
به گزارش ایسنا، در وضعیت کنونی، کامیونداران کشور با مجموعهای از مشکلات مالی و ساختاری روبهرو هستند که از تأخیر در پرداخت کرایهها، افزایش بیرویه هزینههای بیمه و تعمیرات، تا کمبود بار و وجود ناوگان فرسوده را شامل میشود. این شرایط موجب بروز برخی مشکلات اقتصادی برای رانندگان شده است. پیگیری جدی و مستمر برای تحقق وعدهها و اصلاح ساختارها ضروری است تا ضمن بهبود شرایط معیشتی کامیونداران، امنیت و پایداری سیستم حملونقل جادهای کشور تضمین شود.
انتهای پیام
نظرات