به گزارش ایسنا، در جریان شصتوششمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای سراسر کشور، مصطفی باقری خلیلی، از تبیین اولویتهای راهبردی این ادارهکل در راستای تحقق اهداف فرهنگی آموزش عالی خبر داد.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر لزوم بازنگری در مسیر حرکت فرهنگی دانشگاهها، محورهای کلیدی و راهبردی را بهعنوان اولویتهای اصلی ادارهکل پشتیبانی برشمرد که بهصورت ویژه در برنامههای سال جاری دنبال خواهند شد.
وی نخستین محور را «قرآن راه و رسم زندگی» یاد کرد و در تشریح این محور تاکید کرد: جایگاه قرآن در ترسیم سبک زندگی اسلامی و افزایش معرفت، جایگاهی بسیار محوری و رفیع است.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه سخنان خود دومین محور را «تجربه ایران» معرفی کرد و گفت: سعی خواهیم داشت امکان تجربه ایران را برای دانشجویان فراهم کنیم و از نزدیک آنها را با آداب و سنن و فرهنگ مناطق سراسر کشور آشنا کنیم.
«جهتدهی فعالیتهای فرهنگی به سوی فناوری و نوآوری» اولویت بعدی اعلامشده از سوی مدیرکل پشتیبانی بود که باقری خلیلی در این باره گفت: ارتباط میان فعالیتهای فرهنگی با زیستبوم فناوری و نوآوری باید تقویت شود. دانشگاهها باید بستری برای خلق ایدههای نوآورانه در حوزه فرهنگ باشند و دانشجویان را از مصرفکننده صرف به کنشگران فعال فرهنگی بدل کنند.
وی در ادامه به «حکمرانی دادهمحور در حوزه فرهنگی» اشاره کرد و افزود: برای تصمیمسازی بهتر، به دادههای دقیق، بهروز و یکپارچه نیاز داریم. سامانه جامع فرنما با قابلیتهای متنوع از جمله فرنامه دانشجو، این ظرفیت را فراهم کرده تا تحلیل و پایش فعالیتهای فرهنگی دانشجویان بهصورت هدفمند انجام گیرد.
از دیگر اولویتهای اعلامشده، «افزایش میزان تصدیگری گروههای دانشجویی در برنامههای فرهنگی دانشگاهها» بود که مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره آن تصریح کرد: مدیریت برنامههای فرهنگی باید بهتدریج به سمت گروههای دانشجویی واگذار شود تا حس مالکیت، مسئولیتپذیری و خلاقیت در میان آنان تقویت شود.
وی همچنین بر «تقویت هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی» بهعنوان یکی از ارکان اصلی برنامههای فرهنگی تأکید کرد و افزود: هویتسازی فرهنگی در دانشگاهها باید عمیق، پیوسته و بر پایه آموزههای اصیل تمدن ایرانی-اسلامی باشد.
انسجامبخشی به بازدیدهای علمی، صنعتی، گردشگری و فرهنگی دیگر محور مورد تأکید در این نشست بود که باقری خلیلی درباره آن اظهار کرد: این فعالیتها تحت عنوان پویش ملی دانشگرد اجرا خواهند شد.
مدیرکل پشتیبانی وزارت علوم همچنین به اهمیت تقویت فعالیتهای هنری دانشگاهها اشاره کرد و گفت: هنر، زبان گویای فرهنگ است و به ابزاری برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند.
در نهایت، «تقویت مشارکت دانشجویان در فرآیند تصمیمسازیهای فرهنگی» از دیگر سیاستهای کلیدی این ادارهکل عنوان شد.
باقری خلیلی خاطرنشان کرد: دانشجویان باید نهفقط در اجرا، بلکه در طراحی، ارزیابی و بازنگری برنامههای فرهنگی نقش داشته باشند. این مشارکت تضمینکننده پویایی و کارآمدی فعالیتهای فرهنگی خواهد بود.
وی در پایان نیز با تأکید بر لزوم نگاه بلندمدت و تمدنساز در برنامهریزیهای فرهنگی دانشگاهها، تصریح کرد: تمامی این اولویتها در راستای تحقق اهداف کلان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی طراحی شدهاند. بیانیهای که رهبر معظم انقلاب در آن، جوانان را محور تحول، پیشرفت و خودسازی فردی و اجتماعی دانستند. بر همین اساس، دانشگاه و زیستبوم فرهنگی آن، جایگاه کلیدی در مسیر حرکت بهسوی تمدن نوین اسلامی دارد و ادارهکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی، وظیفه دارد زیرساختهای لازم برای این نقشآفرینی را فراهم آورد.
انتهای پیام
نظرات