محدثه کشاورز محمدی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که امروز دانشآموزان ما با آن مواجه هستند، استرس بیشاز حد در شب امتحان است که نتیجه کمالطلبی خانوادهها است، نتیجهبین بودن خانوادهها سبب شده تا بسیاری از دانشآموزان احساس رضایتمندی از خود نداشته باشند و در نتیجه تلاشهایشان برای بهبود دیده نشود و دچار عدم اعتماد بهنفس شوند.
این روانشناس کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: امروز در سیاستهای راهبردی آموزش، در تمام دنیا تکیه بر مهارت و دستورزی اولویت قرار گرفته است اما متأسفانه نظام آموزشی ما دانشآموزان را همچنان در تئوریات ثابت نگه داشته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: استرس تأثیر جدی بر بروز اختلالات روانی افراد در بلند مدت دارد و مدرسه که محل خودسازی دانشآموزان است، نباید به محل آسیبهای روحی و روانی تبدیل شود و خانواده به عنوان یک نهاد حمایت کننده باید مطلع از آسیبهای ناشی از شب امتحان باشد و فضای خانه و زیست دانشآموزان را قرین آرامش کند.
این روانشناس گفت: دیدن یک فیلم خوب، رفتن به پارک یا رستوران بعد از امتحان میتواند نقش آرامبخشی را برای کاهش استرس دانشآموزان داشته باشد، همچنین انجام تمرینهای هوازی و پیادهروی در شب قبل از امتحان میتواند به کاهش اضطراب در دانشآموزان کمک کند.
وی درخصوص چگونگی کاهش استرس در حین امتحان، تصریح کرد: باید دانشآموزان در زمان امتحان ابتدا روی سؤالهایی که پاسخ آن را میدانند تمرکز کنند و سپس به سؤالهایی بپردازد که پاسخ آن را بلد نیستند.
کشاورز محمدی اظهار کرد: مجدد توصیه میکنم که دانشآموزان را نتیجهگرا نکنیم، باید به آنها یاد دهیم که بدون توجه به نتیجه، تلاش کنند، حتی والدین هم بر اساس میزان تلاش فرزندشان باید ابراز رضایت داشته باشند و بگویند که تلاشت برای ما ارزشمند است و ما به دنبال نتیجه نیستیم.
وی بیان کرد: برخی دانشآموزان طی سال اهمال میکنند و لحظه آخر به شدت درس میخوانند تا به هدف خود برسند، بنابراین زمان کوتاه و فشار دروس به آنها استرس وارد می کند، بنابراین در این زمینه باید خانواده مدیریت داشته باشد. اگر ما جای کمالطلبی از دانشآموزان بخواهیم که کسب مهارت داشته باشند نتبجه مطلوبتری در مابقی روزهای زندگی خود خواهند گرفت. در واقع والدین نباید انتظار زیاد و نابهجایی از فرزندان خود داشته باشند.
این روانشناس گفت: کادر آموزشی هم در میزان استرس دانشآموزان نقش بسزایی دارند. برخی مدارس شناختمحور هستند و میگویند دانشآموزی خوب است که نمره بهتری میگیرد. در واقع برخی مدارس با ایجاد فضای رقابتی توجهی به سلامت روان دانشآموزان ندارد و مدام دانشآموزان را در معرض استرس قرار میدهد.
وی خاطرنشان کرد: این مشکل در برخی مدارس غیرانتفاعی بسیار دیده میشود. تأثیر نمرات امتحان نهایی بر کنکور روشی غلط است در صورتی که در تمام کشورهای پیشرفته ارزشیابی توصیفی برای دانشآموزان در نظر گرفته میشود؛ اگر سنجش دانشآموزان بر اساس نمره باشد و دانشآموز هیچ ارزشیابی توصیفی نداشته باشد معلوم نیست که آنها چقدر از آموزش بهره گرفتهاند.
کشاورزمحمدی در پایان اظهار کرد: بنابراین باید نظام آموزشی به سمتی حرکت کند که دانش آموزان برای کسب مهارت درس بخوانند.
انتهای پیام
نظرات