• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404031005877
  • خبرنگار : 50560

یک روانشناس تشریح کرد

چند نکته درباره استرس شب امتحان/ لزوم تقویت آموزش‌ مهارت‌محور

چند نکته درباره استرس شب امتحان/ لزوم تقویت آموزش‌ مهارت‌محور

ایسنا/قزوین یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: استرس ناشی از شب امتحان در بین دانش‌آموزان زنگ خطری جدی تخریب سلامت جسم و روان دانش‌آموزان است و در این بین خانواده‌ها و نظام آموزشی باید به دنبال تقویت آموزش‌های مهارت‌محور به جای آموزش‌های تئوری محور بر مبنای نمره باشند.

محدثه کشاورز محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که امروز دانش‌آموزان ما با آن مواجه هستند، استرس بیش‌از حد در شب امتحان است که نتیجه کمال‌طلبی خانواده‌ها است، نتیجه‌بین بودن خانواده‌ها سبب شده تا بسیاری از دانش‌آموزان احساس رضایت‌مندی از خود نداشته باشند و در نتیجه تلاش‌هایشان برای بهبود دیده نشود و دچار عدم اعتماد به‌نفس شوند.

این روانشناس کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: امروز در سیاست‌های راهبردی آموزش، در تمام دنیا تکیه بر مهارت و دست‌ورزی اولویت قرار گرفته است اما متأسفانه نظام آموزشی ما دانش‌آموزان را همچنان در تئوریات ثابت نگه داشته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استرس تأثیر جدی بر بروز اختلالات روانی افراد در بلند مدت دارد و مدرسه که محل خودسازی دانش‌آموزان است، نباید به محل آسیب‌های روحی و روانی تبدیل شود و خانواده به عنوان یک نهاد حمایت کننده باید مطلع از آسیب‌های ناشی از شب امتحان باشد و فضای خانه و زیست دانش‌آموزان را قرین آرامش کند.

این روانشناس گفت: دیدن یک فیلم خوب، رفتن به پارک یا رستوران بعد از امتحان می‌تواند نقش آرام‌بخشی را برای کاهش استرس دانش‌آموزان داشته باشد، همچنین انجام تمرین‌های هوازی و پیاده‌روی در شب قبل از امتحان می‌تواند به کاهش اضطراب در دانش‌آموزان کمک کند.

وی درخصوص چگونگی کاهش استرس در حین امتحان، تصریح کرد: باید دانش‌آموزان در زمان امتحان ابتدا روی سؤال‌هایی که پاسخ آن را می‌دانند تمرکز کنند و سپس به سؤال‌هایی بپردازد که پاسخ آن را بلد نیستند.

کشاورز محمدی اظهار کرد: مجدد توصیه می‌کنم که دانش‌آموزان را نتیجه‌گرا نکنیم، باید به آن‌ها یاد دهیم که بدون توجه به نتیجه، تلاش کنند، حتی والدین هم بر اساس میزان تلاش فرزندشان باید ابراز رضایت داشته باشند و بگویند که تلاشت برای ما ارزشمند است و ما به دنبال نتیجه نیستیم.

وی بیان کرد: برخی دانش‌آموزان طی سال اهمال می‌کنند و لحظه آخر به شدت درس می‌خوانند تا به هدف خود برسند، بنابراین زمان کوتاه و فشار دروس به آن‌ها استرس وارد می کند، بنابراین در این زمینه باید خانواده مدیریت داشته باشد. اگر ما جای کمال‌طلبی از دانش‌آموزان بخواهیم که کسب مهارت داشته باشند نتبجه مطلوب‌تری در مابقی روزهای زندگی خود خواهند گرفت. در واقع والدین نباید انتظار زیاد و نابه‌جایی از فرزندان خود داشته باشند.

این روانشناس گفت: کادر آموزشی هم در میزان استرس دانش‌آموزان نقش بسزایی دارند. برخی مدارس شناخت‌محور هستند و می‌گویند دانش‌آموزی خوب است که نمره بهتری می‌گیرد. در واقع برخی مدارس با ایجاد فضای رقابتی توجهی به سلامت روان دانش‌آموزان ندارد و مدام دانش‌آموزان را در معرض استرس قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل در برخی مدارس غیرانتفاعی بسیار دیده می‌شود. تأثیر نمرات امتحان نهایی بر کنکور روشی غلط است در صورتی که در تمام کشورهای پیشرفته ارزشیابی توصیفی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود؛ اگر سنجش دانش‌آموزان بر اساس نمره باشد و دانش‌آموز هیچ ارزشیابی توصیفی نداشته باشد معلوم نیست که آن‌ها چقدر از آموزش بهره گرفته‌اند.

کشاورزمحمدی در پایان اظهار کرد: بنابراین باید نظام آموزشی به سمتی حرکت کند که دانش آموزان برای کسب مهارت درس بخوانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha