مجید رحیمزاده در گفتوگو با ایسنا در خصوص تفاوت نرخ میان واحدهای صنفی اظهار کرد: نرخها بسته به موقعیت مکانی، متراژ واحد صنفی، میزان هزینهها، درصد مالیات و نوع مواد مورد استفاده با یکدیگر متفاوت هستند و نمیتوان یک قیمت مشخص یا ثابت را ملاک قرار داد، برای نمونه یک واحد صنفی در مناطق پایینشهر با وسعتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربع ممکن است، اجارهای در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در ماه داشته باشد، درحالیکه واحدی در بالای شهر و تنها با وسعت ۱۰ تا ۱۲ متر، ناگریز به پرداخت اجارهبهایی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان در ماه است.
وی با اشاره به اینکه این واحد صنفی در گروه سه قرار دارد، افزود: قیمتها در این گروه آزاد و بهویژه برای میوههای فصلی حالت شناور دارد، برای نمونه قیمت هویج در برخی از فصلها کیلویی دو تا سه هزار تومان است، اما در برخی فصلها بهدلیل کمیاب شدن تا کیلویی ۳۰ هزار تومان نیز افزایش قیمت دارد. قهوه نیز که قیمت آن براساس نرخ ارز(دلار) تعیین میشود، سال گذشته در بازهای زمانی با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی عرضه میشد، اما اکنون به حدود یک میلیون تومان رسیده، اما تفاوت در کیفیت قهوه نیز یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت در بازار است.
رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپ اصفهان درباره استفاده از مواد اولیه بهویژه میوه بیان کرد: این موضوع تا حد زیادی به انصاف و وجدان کاری واحدهای صنفی بستگی دارد، زیرا برخی از آنها از میوههای درجه یک و تازه استفاده میکنند، درحالیکه برخی دیگر دچار تخلف و تقلبهایی در این زمینه هستند، اما بهطور کلی بیشتر واحدها از میوههای تازه استفاده میکنند.
رحیمزاده ادامه داد: برخی آبمیوهها مانند آبانار که فصل برداشت مشخصی دارد، بهوسیله برخی واحدها در همان فصل تهیه و در سردخانه نگهداری میشوند تا در سایر فصول مورد استفاده قرار گیرند، بااینحال بیشتر میوهها در تمام فصول سال در دسترس هستند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
کاهش توان خرید مردم باتوجه به افزایش فصل فروش
وی درباره میزان فروش در فصلهایی مانند تابستان اظهار کرد: در چنین فصولی بهطور معمول درصد فروش افزایش پیدا میکند، اما بهطور کلی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. از آنجایی که این محصولات در اولویت نخست مصرفکننده قرار ندارند، به تدریج از سبد مصرفی خانوار حذف میشوند. برخی اقلام مانند زعفران نسبت به سال گذشته تا ۱۰ برابر افزایش قیمت داشته است، چنین مواردی زمینهساز بروز تخلفاتی نظیر استفاده از رنگهای خوراکی بهجای زعفران یا اسانسهای تقلبی بهجای گلاب خواهد شد. تمامی این مشکلات به زیرساختها بازمیگردد و تا زمانیکه زیرساختها اصلاح نشود، مشکلات همچنان باقی خواهند ماند.
رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپ اصفهان درباره اینکه آیا شاخصی برای تشخیص کیفیت، ارگانیک و یا اصل فروشی یک واحد صنفی وجود دارد یا نه؟ گفت: از جمله شاخصها میتوان به استفاده از میوههای تازه و چیده شده در ویترین یا میوههایی که در حضور مشتری مورد استفاده قرارمیگیرد، اشاره کرد. واحدهای صنفی نباید از میوههای یخزده استفاده کنند و باید به اصول بهداشتی نیز پایبند باشند. درحالحاضر آبمیوههای صنعتی و کارخانهای از آبمیوههای ارگانیک و طبیعی گرانتر هستند.
رحیمزاده افزود: نظارتها بهصورت تنگاتنگ و با همکاری واحد بهداشت انجام میشود. بازرسان اتحادیه نیز بهصورت مستمر از واحدهای صنفی بازرسی میکنند، بااینحال بهترین ناظر مردم هستند که گزارشهای مثبت و منفی را به اتحادیه اعلام میکنند. برای ثبت تخلفات، شماره تلفنهای اتحادیه در اختیار عموم قرار دارد. ۰۳۱۳۴۴۵۴۴۵۰ شماره اصلی اتحادیه برای ثبت تخلفات است.
رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپ اصفهان اظهار کرد: با آغاز فصل تابستان، مدت زمان نظارتها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص تعداد واحدهای صنفی بیان کرد: در رستههای مختلف که دارای پروانه هستند، تعداد آبمیوه و بستنی فروشی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰، کافیشاپ حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ و ۱۰۰ واحد آبلیموفروشی در استان فعال هستند و چیزی حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ واحد بدون پروانه که در دست اقداماند نیز وجود دارد.
رحیمزاده درباره چالشهای اصلی این صنف گفت: دو موضوع مالیات و زمان فعالیت واحدها بزرگترین چالشهای فعلی این صنف است. با توجه به شرایط کاری و آبوهوا، بسیاری از مشتریان در ساعات پایانی شب به این واحدها مراجعه میکنند.
انتها پیام
نظرات