• سه‌شنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404031308603
  • خبرنگار : 50560

/گزارش/

صدای کامیون‌دارها در قزوین شنیده شد

صدای کامیون‌دارها در قزوین شنیده شد

ایسنا/قزوین اعتراض و اعتصاب کامیون‌دارها در روزهای اخیر میتوانست در آینده روی اقتصاد مردم تأثیر بگذارد، این امر باعث شد تا استاندار قزوین در اقدامی جهادی تمام مسئولان استانی را به خط کند و پای درد دل کامیون‌دارها بنشیند که ماحصل آن اخذ رضایت از کامیون‌داران قزوینی بود.

اعتصاب کامیون‌داران به تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل‌ و حتی خوراک رسانه‎های معاند شده بود. بیش از ۷۰ شهر ازجمله کرمانشاه، شیراز، تبریز، اصفهان، بندرعباس، قزوین شاهد توقف فعالیت پایانه‌ها و انبارهای باربری بودند و زنگ خطر زنجیره تأمین کالا در کشور را به صدا درآورده‌ بودند. در پی این اعتصابات، مسئولان قزوین به همراه استاندار با برگزاری یک نشست صمیمی با کامیون‌داران، پای درد دل این اصناف نشستند و لزوم حمایت همه‌جانبه از کامیون‎داران را به مسئولان استانی گوشزد کردند. 

برگزاری کارگروه حل موانع کامیون‌داران در سازمان راهداری

 بالغ‌ بر ۱۲ هزار کامیون و ۱۴ هزار راننده کامیون در استان قزوین مشغول فعالیت هستند، این را علیرضا معیری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین می‌گوید.

وی در راستای مطالبات کامیون‌دارها در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: اعتراضات کامیون‌دارها به‌صورت سراسری و تنها مختص به استان قزوین نبوده است. شروع این اعتراضات از انتشار خبری مبنی بر سه نرخی شدن سوخت گازوئیل و کم شدن سهمیه پایه کامیون‌دارها بوده است. البته هنوز این خبر به منصه اجرا نرسیده بود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین، ادامه می‌دهد: در خصوص اعتراض کامیون‌دارها مقررشده که جدول سهمیه پایه کامیون‌دارها، به میزانی که برایشان راضی‌کننده باشد و خللی در روند کاری‌شان ایجاد نکند با نظرخواهی از انجمن‌ها و نمایندگان خود راننده‌ها در کانون‌های کشوری توسط وزارت نفت موردبازنگری قرار گیرد. 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین بیان می‌کند: افزایش حق بیمه تأمین اجتماعی رانندگان و چرایی قطع شدن یارانه دولت که به‌واسطه بیمه تأمین اجتماعی به کامیون‌دارها پرداخت می‌شد، از دیگر موضوعات مطرح توسط کامیون‌داران بود که در این راستا نیز کمیسیون عمران مجلس به‌صورت ویژه پیگیر این موضوع است. 

وی می‌گوید: از دیگر مطالبات کامیون‌دارها، مباحث مربوط به کرایه آنان است. عدم تناسب کرایه با هزینه‌های شغل کامیون‌داری، از موضوعاتی است که باعث گلایه کامیون‌دارها شده بود. در راستای این مطالبه کارگروهی در سازمان راهداری برگزارشده و بر اساس مصوبات این کارگروه مقررشده که  نرخ تن بر کیلومتر با در نظر گرفتن شرایط و هزینه‌های روز، میزان کرایه‌های جدید محاسبه و به‌روزرسانی و در کل کشور لازم‌الاجرا شود. 

معیری‌پور تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد با اجرایی شدن نرخ به‌روز تن بر کیلومتر بخش بزرگی از مطالبات کامیون دارها در خصوص کرایه، پاسخ داده خواهد شد.

وی در خصوص اعتراض رانندگان به دیر پرداخت شدن کرایه‌ها توسط کارخانجات و صاحبان کالا، افزود: در راستای این مطالبه نیز صورت‌جلسه‌ای از کارگروه سازمان راهداری به دست ما رسیده که مقررشده،  از انجام اعلام بار کارخانه‌ها و صاحبان کالا که در پرداخت به‌موقع کرایه کامیون‌دارها اهتمام ندارند، جلوگیری به عمل آید. 

این مسئول می‌گوید: عدالت در توزیع و تقسیم بار، از دیگر موضوعاتی است که این روزها به‌صورت ویژه موردبررسی سازمان راهداری قرارگرفته و در این راستا پیشنهادشده که یک نرم‌افزار جامع کشوری، برای نوبت‌دهی به‌صورت آنلاین ایجاد شود و در کل کشور به‌صورت هم‌زمان اجرایی شود تا رانندگان اطمینان خاطر پیدا کنند که عدالت اجتماعی در توزیع بار به‌صورت یکسان در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

دلایل اعتراض و اعتصاب رانندگان کامیون و مطالباتشان چه بود؟

مشکلاتی چون گرانی گازوئیل، سهمیه‌بندی‌های ناعادلانه سوخت، ناکافی‌ بودن کرایه‌ها و افزایش بهای بیمه و افزایش بهای قطعات یدکی، از موضوعاتی بود که در نشست با استاندار قزوین مطرح و باعث گلایه و کامیون‌دارها شده بود.

امنیت اقتصادی کشور درگرو رانندگان است و مطالباتشان باید شنیده و برای حل مشکلاتشان تلاش شود، این را محمد نوذری استاندار قزوین می‌گوید.

وی با اشاره به اینکه کارگروه حل معضلات رانندگان در سطح استان با حضور نمایندگانی از رانندگان به‌زودی تشکیل خواهد شد تا تمامی مشکلات کامیون‎داران به‌ویژه راهداری و حمل‌ونقل جاده پیگیری شود، اظهار می‌کند: تیم مدیریتی استان با گوشت، پوست‌واستخوان اوضاع رانندگان را درک می‌کند، معتقدیم رانندگان قشری زحمتکش و فداکار هستند که تمام‌وقت و زندگی خود را برای تأمین معیشت مردم و ادامه حیات صنایع در راه‌ها و جاده‌ها می‌گذرانند.

مقام عالی دولت در استان بیان می‌کند: رانندگان پاسداران خاموش امنیت اقتصادی کشور هستند. دولت قدردان زحمات شبانه‌روزی این اقشار است و خود را موظف به حمایت از مطالبات‌ می‌داند.

وی بابیان اینکه هرازگاهی دشمن بر روی برخی موضوعات مربوط به رانندگان انگشت گذاشته و فضای جامعه را ملتهب و سمی می‌کند، تأکید می‌کند: ما نباید برای هر موضوعی، تجمع کنیم، هرچند مشکلاتی هست اما نباید در زمین دشمن بازی کنیم و پاس گل به او نخواهیم داد.

نوذری تصریح می‌کند: همه ما در هر شرایطی کنار رانندگان خواهیم ایستاد و نه در مقابل آن‌ها، مشکلات این قشر به جد از سوی استان پیگیری می‌شود و هدف غایی و نهایی ما از رانندگان دفاع همه‌جانبه است. 

پیگیر مطالبات کامیون‌داران در مجلس هستیم

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک نیز در راستای حل مشکلات و تحقق مطالبات کامیون‌دارها می‌گوید: در حال حاضر طرح سه نرخی از سوی دولت به سبب رعایت حال کامیون‌داران متوقف‌شده، باید مطالبات این قشر از جمله تأمین سوخت و لاستیک به قیمت مناسب و حمایت بیمه‌ای دیده شود.

وی بیان می‌کند: خواهش ما این است که دولت این موارد را در نظر بگیرد تا قشر کامیون‌داران در سختی معیشت قرار نگیرند. اگر شبکه حمل‌ونقل کشور آسیب ببیند شاهد آسیب و گرانی و سختی‌های شدید معیشتی برای مردم خواهیم بود. 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قشر زحمتکش کامیون‌داران مطمئن باشند، مطالباتشان را در مجلس و کمیسیون‌های مرتبط پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، چنانچه معیشت راننده تأمین نشود، چرخ هیچ راننده‌ای نمی‌چرخد و به‌تبع آن، چرخ اقتصاد کشور نیز به مشکل می‌خورد و بی‌توجهی به این هشدارها می‌تواند تبعاتی بلندمدت برای مردم داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha