• چهارشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ / ۰۵:۰۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404032012882
  • خبرنگار : 50105

کلک خودروسازان چینی برای فروش خودروهای صفر

کلک خودروسازان چینی برای فروش خودروهای صفر

روزنامه رسمی حزب کمونیست چین در مقاله‌ای اعلام کرد شیوه چینی‌ فروش خودروهای نو به عنوان خودروهای دست دوم با تخفیف‌های بالا برای خلاص شدن از شر موجودی انبار، باید پایان یابد.

به گزارش ایسنا، «روزنامه مردم» (People's Daily) چین، تنها چند هفته پس از آنکه «وی جیانجون»، رئیس شرکت گریت وال موتور، علنا این اقدام را محکوم کرد و وزارت بازرگانی چین با خودروسازان چینی برای بحث در مورد آن دیدار کرد، خواستار مقابله با این شیوه شد که به عنوان «خودروهای کارکرده صفر کیلومتر» نیز شناخته می‌شود.

در حالی که وزارت بازرگانی چین موضع خود را علنی نکرد، «روزنامه مردم» با لحنی تند، تورم داده‌های فروش را که انگیزه خودروسازان چینی است، محکوم کرد و خواستار اقدامات نظارتی سختگیرانه برای بازگرداندن نظم بازار شد.

«روزنامه مردم» با استفاده از اصطلاحی رایج در چین که رقابت رو به پایین را که توسط رقابت بیش از حد هدایت می‌شود، توصیف می‌کند، نوشت: این شکل پنهان کاهش قیمت، نظم عادی بازار را مختل خواهد کرد و نمونه‌ای بارز از انحطاط صنعت خودرو است.

چین با افزایش فشارهای تورمی، با توجه به تعرفه‌های آمریکا که به فضای تیره و تار اقتصاد شماره دو جهان دامن می‌زند، مواجه است.

طبق گزارش رویترز، جنگ قیمت‌ها در سال‌های اخیر، صنعت خودروسازی چین را درگیر کرده که تا حدودی ناشی از کاهش مصرف داخلی و ظرفیت بیش از حد تولید است که بسیاری  از خودروسازان را برای دستیابی به اهداف فروش، با مشکل مواجه کرده است.

در حالی که فروش خودروهای کارکرده صفر کیلومتر توسط بسیاری از خودروسازان چینی به عنوان راهی موثر برای پاکسازی موجودی رو به رشد خودروهای فروخته نشده تلقی می‌شود و مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی با تخفیف‌های زیاد روی خودروهایی که هنوز نو هستند، جذب می‌شوند، روزنامه دولتی چین فهرستی از اثرات منفی ناشی از این عمل را برشمرد.

در مقاله این روزنامه آمده است: این تاکتیک فروش برای تولیدکنندگان، ممکن است در کوتاه مدت به کاهش موجودی انبار کمک کند، اما حاشیه سود را کاهش می‌دهد، ضرر را افزایش می‌دهد و مانع سرمایه‌گذاری در کیفیت محصول و نوآوری می‌شود و در نهایت به توسعه پایدار آسیب خواهد رساند. همچنین برای مصرف‌کنندگان، آنچه از نظر قیمت معامله خوبی به نظر می‌رسد، با خطرات پنهانی از دست دادن مزایای مالک اول، احتمال تخریب باتری و استهلاک شدیدتر هنگام فروش مجدد همراه است. این عمل رقابت عادلانه را تضعیف می‌کند، داده‌های بازار را تحریف می‌کند و بازارهای خودروهای نو و دست دوم را مختل خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha