به گزارش ایسنا، در شرایطی که شرکت بیوایدی، قهرمان خودروهای برقی چین، حتی پس از ارائه کاهش چشمگیر قیمت در بازار خودروی بیرحم چین، با افزایش موجودی اش دست و پنجه نرم میکند این تصمیمات نشان میدهد که رشد فروش قوی بیوایدی در چند سال گذشته که باعث شد از شرکت خودروسازی «تسلا» به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان پیشی بگیرد، ممکن است نزولی شود.
منابعی که به دلیل محرمانه بودن موضوع نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که بیوایدی، شیفتهای شب را لغو کرده و تولید را حداقل یک سوم ظرفیت برخی از کارخانههایش، کاهش داده است.
یکی از این منابع آگاه گفت: این اقدامات بر حداقل چهار کارخانه اعمال شده و بیوایدی، همچنین برخی از برنامههایش برای راهاندازی خطوط تولید جدید را به حالت تعلیق درآورده است.
شرکت خودروسازی بیوایدی که سال میلادی گذشته ۴.۲۷ میلیون خودرو، عمدتا در چین، فروخته است، حداقل هفت کارخانه خودرو در این کشور دارد و هدفش را افزایش تقریبا ۳۰ درصدی فروش به ۵.۵ میلیون خودرو در سال جاری قرار داده است.
دادههای انجمن تولیدکنندگان خودرو چین نشان داد که رشد تولید بیوایدی در ماههای آوریل و مه به ترتیب به ۱۳ درصد و ۰.۲ درصد نسبت به سال میلادی گذشته کاهش یافته است که هر دو کندترین سرعت از فوریه ۲۰۲۴ و زمانی بودند که فعالیتهای کارخانهها به دلیل تعطیلات یک هفتهای سال نو قمری مختل شد.
دادهها نشان میدهد که بیوایدی از سهماهه دوم سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ شروع به افزایش تولید ماهانه کرده است. اما این روند سال میلادی جاری، تغییر کرده است و میانگین تولید در آوریل و مه ۲۹ درصد کمتر از سهماهه چهارم ۲۰۲۴ بوده است.
بیوایدی با افزایش شدید تولید و سرعت بخشیدن به عرضه مدلهای جدید و مقرونبهصرفهتر، در چند سال، به بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان تبدیل شده است. مشوقهای قیمتی اخیر این خودروساز که قیمت اولیه ارزانترین مدل آن را به ۵۵ هزار و ۸۰۰ یوان (۷۸۰۰ دلار) کاهش داد، باعث فروش گستردهتر سهام خودروهای چینی و کاهش قیمتهای جدید از سوی رقبا شد.
یک نظرسنجی که توسط انجمن فروشندگان خودرو چین در ماه مه انجام شد، نشان داد که نمایندگیهای بیوایدی به طور متوسط ۳.۲۱ ماه موجودی دارند که بالاترین میزان در بین تمام برندهای چین است، در حالی که سطح موجودی در کل صنعت ۱.۳۸ ماه بوده است.
رسانههای دولتی ماه میلادی گذشته گزارش دادند که یک نمایندگی بزرگ بیوایدی در استان شرقی شاندونگ چین با حداقل ۲۰ فروشگاه خالی یا تعطیل، ورشکست شده است.
طبق گزارش رویترز، اتاق بازرگانی فروشندگان خودرو چین در اوایل ژوئن با افزایش سطح موجودی، از خودروسازان خواست تا فروش بیش از حد خودرو به نمایندگیها را متوقف کنند و اهداف تولید معقولی را بر اساس عملکرد فروش تعیین کنند. این گروه اعلام کرد که جنگهای شدید قیمتی، فروش را تحت فشار قرار داده و سودآوری را کاهش خواهد داد.
انتهای پیام
نظرات