به گزارش ایسنا، منابع آگاه اظهار کردند برخی از کشورها و خودروسازان اتحادیه اروپا در تلاشند تا با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به توافقی دست یابند که در مقابل افزایش سرمایهگذاری در آمریکا، امکان کاهش تعرفهها را فراهم کنند.
منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند کشورهای عضو پس از دور مذاکرات هفته گذشته در واشنگتن، روز جمعه، در جریان وضعیت مذاکرات تجاری قرار گرفتند و به آنها گفته شد که دستیابی به یک توافق خاص، نزدیک است.
اتحادیه اروپا تا ۹ ژوئیه (18 تیر) فرصت دارد تا پیش از آنکه تعرفهها بر تقریبا تمام کالاهای صادراتیاش به آمریکا به ۵۰ درصد افزایش یابد، با دونالد ترامپ، به توافق تجاری برسد. ترامپ، تقریبا بر تمام شرکای تجاری آمریکا تعرفه وضع کرده و گفته است که میخواهد تولید داخلی را احیا کند، هزینه تمدید کاهش مالیات را بپردازد و مانع از سوءاستفاده سایر کشورها از آمریکا شود.
منابع آگاه گفتند مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا در روزهای پایانی هفته گذشته، به مذاکره ادامه دادند. «اولاف گیل»، سخنگوی کمیسیون اروپا، گفت: در آخرین دور مذاکرات که هفته گذشته برگزار شد، پیشرفتهایی در جهت دستیابی به توافق اصولی حاصل شد و کمیسیون در روزهای پایانی هفته، دوباره با آمریکا در مورد مفاد آن مذاکره خواهد کرد.
این منابع آگاه، اعلام کردند هرگونه توافقی در نهایت به ترامپ، بستگی دارد و سناریوهای مورد انتظار برای هفته آتی، شامل توافقی اصولی است که آتشبس فعلی را بدون اعمال تعرفههای جدید، حفظ خواهد کرد. مذاکرات بدون توافق ادامه مییابد و تعرفه ویژه هر کشور که به حالت تعلیق درآمده بودند به اجرا در میآیند یا اینکه آمریکا، بر این باور است که اتحادیه اروپا به شرایط خود عمل نکرده و تعرفههای یکجانبه بیشتری را اعلام خواهد کرد.
«فریدریش مرتس»، صدراعظم آلمان، ماه میلادی گذشته، از ایده قانون موسوم به آفست (جبران خسارت) حمایت کرد که به خودروسازان اروپایی که در آمریکا، خودرو تولید میکنند، معافیت تعرفهای میدهد. این کمیسیون که امور تجاری اتحادیه اروپا را مدیریت میکند، سازوکار جبرانی برای خودروها را تایید نکرده است. مقامات اتحادیه اروپا نگرانند که چنین اقدامی تولید و سرمایهگذاری را از اروپا دور کند.
بلومبرگ، پیش از این گزارش داده بود که اتحادیه اروپا اعلام کرده که مایل به پذیرش توافقی است که شامل تعرفه جهانی ۱۰ درصدی برای بسیاری از صادراتش باشد اما میخواهد آمریکا، به نرخهای پایینتری نسبت به بخشهای کلیدی مانند داروسازی، نیمهرساناها و هواپیماهای تجاری متعهد شود.
اتحادیه اروپا همچنین به آمریکا برای اعمال سهمیه و معافیت، فشار میآورد تا بتواند تعرفه ۲۵ درصدی واشنگتن بر واردات خودرو و قطعات خودرو و همچنین تعرفه ۵۰ درصدی را بر فولاد و آلومینیوم، کاهش دهد.
این منابع آگاه، هشدار دادند که مذاکرات، همچنان دشوار است و کشورهای عضو، دیدگاههای متفاوتی دارند. برخی از کشورها اعلام کردند که خواهان توافق سریع هستند و نمیخواهند تنشها تشدید شود، در حالی که برخی دیگر میخواهند با واکنش به تعرفههای ترامپ با اقدامات متقابل، از موضع قدرت مذاکره کنند.
منابع آگاه گفتند که اتحادیه اروپا به دنبال یک توافق اولیه با آمریکا بوده که رویکردی دو مرحلهای را امکانپذیر میکند. ابتدا مسائل غیرتعرفهای را پوشش میدهد و سپس جزئیات نرخهای جهانی ترامپ و سایر تعرفههایی را که قرار است فراتر از مهلت ۹ ژوئیه مورد مذاکره قرار گیرند، بررسی خواهد کرد.
دو طرف همچنین در مورد استانداردهای کشاورزی و نرخهای تعرفه بحث کردهاند که به گفته یکی از منابع، آمریکا پیشنهاد داده است که نرخها را از ۲۰ درصد اولیه، به ۱۷ درصد برساند که بالاتر از سطوح قبل از ترامپ، خواهد بود.
طبق اعلام منابع مطلع، مذاکرات در مورد تعرفههای ترامپ بر خودروها و همچنین فولاد و آلومینیوم دشوار بوده و انتظار نمیرود تا هفته آینده حل شود.
اتحادیه اروپا، تعرفههایی را بر ۲۱ میلیارد یورو از کالاهای آمریکایی تصویب کرده است که میتوانند به سرعت در پاسخ به تعرفههای فلزات ترامپ، اجرا شوند. این تعرفهها ایالتهای حساس سیاسی آمریکا را هدف قرار میدهند و شامل محصولاتی مانند سویا و همچنین محصولات کشاورزی، مرغ و موتورسیکلت خواهند شد.
طبق گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا، همچنین در پاسخ به تعرفههای به اصطلاح متقابل ترامپ و تعرفه خودرو، فهرستی از تعرفههای اضافی بر واردات محصولات آمریکایی به ارزش ۹۵ میلیارد یورو، تهیه کرده است. این تعرفهها کالاهای صنعتی از جمله هواپیماهای بوئینگ و خودروهای تولید آمریکا را هدف قرار میدهند.
اتحادیه اروپا، همچنین با کشورهای عضو، مشورت میکند تا حوزههای استراتژیکی را که آمریکا در آنها به این اتحادیه متکی است و همچنین اقدامات بالقوهای که فراتر از تعرفهها هستند را مانند کنترل صادرات و محدودیت در قراردادهای خرید، شناسایی کند.
بلومبرگ پیش از این گزارش داده بود که اتحادیه اروپا هرگونه نتیجه نهایی را ارزیابی خواهد کرد و در آن مرحله تصمیم خواهد گرفت که چه سطحی از ناهماهنگی را می پذیرد و آیا اقدامات متعادلسازی مجدد مورد نیاز خواهد بود یا خیر.
انتهای پیام
نظرات