• یکشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۴ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404041508765
  • خبرنگار : 50989

مکتب حسین(ع) زنده است/۸/

الگوی حسینی؛ چراغ هدایت بشریت در مسیر عزت و آزادگی

الگوی حسینی؛ چراغ هدایت بشریت در مسیر عزت و آزادگی

ایسنا/قم یک کارشناس دینی با اشاره به مکتب امام حسین(ع) گفت: الگوی سیدالشهدا عصاره‌ای از عزت، آگاهی و مسئولیت‌پذیری است که به بشریت می‌آموزد زندگی با ذلت در سایه‌ی طاغوت را نپذیرد. قیام عاشورا تنها یک حماسه‌ی تاریخی نیست، بلکه نقشه‌ی راهی برای آزادگی تا قیام قیامت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین کریم مومنی، کارشناس دینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زمانی که صحبت از الگو به میان می‌آید، سه مفهوم اساسی به ذهن متبادر می‌شود: نخست الگو شدن، سپس ماندگاری آن و در نهایت شیوه‌ی تبیین و انتقال این الگو به نسل‌های آینده؛ در این میان، الگوی سیدالشهدا (ع) به عنوان یک الگوی معصوم و خطاناپذیر در مقابل نظریه‌های رایج زمان خود قد علم کرد. 

مومنی اضافه کرد: امام حسین (ع) نخستین کسی بود که مفهوم زندگی با عزت را به روشنی ترسیم کرد و با قیام خود، جانشینان معصومش را به عنوان الگوهای الهی بشریت معرفی کرد؛ این سیره‌ی نورانی که ایستادگی در برابر ستم را به بشریت آموخت، ریشه در تعالیم امام حسین (ع) دارد، ایشان انسان‌ها را به مسیری هدایت کردند که در تقابل کامل با اندیشه‌های حاکم بر عصرشان بود. 

وی افزود: پیش از ایشان، پیامبر اکرم (ص) بنیان‌گذار این تفکر بودند که زندگی باید تحت پرچم توحید باشد، نه در سایه‌ی طاغوت. پس از ایشان، امیرالمومنین علی(ع) و ائمه‌ معصومین(ع) این آموزه‌ها را تداوم بخشیدند و انسان را به عبد بودنِ محض برای خداوند فراخواندند.  

مومنی ادامه داد: در مقابل این جریان الهی، حاکمیت طاغوت قرار داشت که می‌خواست بندگان را به بردگی شیطان یا انسان‌های ستمگر درآورد تا مردم را به اسارت بگیرند و از آن‌ها بهره‌کشی کنند؛ این در حالی بود که در نظام الهی، انسان تنها بنده‌ی خدا است و خدمت به ولی خدا در زمین، همان عبادت پروردگار محسوب می‌شود.  

این کارشناس دینی عنوان کرد: امام حسین(ع) سال‌ها پیش از عاشورا، با سخنان و روایات خود به مردم آموختند که زندگی همراه با ذلت در نظام الهی پذیرفته نیست. ایشان تأکید کردند که انسان باید تنها مطیع خداوند باشد و تحت سیطره‌ هیچ قدرتی جز خالق یکتای هستی قرار نگیرد؛ خدایی که عدالت محض است و هرگز به بندگانش ستم نمی‌کند.  

وی افزود: شعار "مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است" بارها از زبان امام حسین (ع) شنیده شد و در روز عاشورا با عمل به آن، جاودانه شد. عاشورا درسِ حفظ کرامت انسانی است؛ کرامتی که هم سعادت دنیا و هم آخرت را تضمین می‌کند. اما اگر این کرامت شکسته شود و انسان به مثابه یک کالا دیده شود، این نه‌تنها خلاف عدالت الهی است، بلکه به معنای استفاده‌ ابزاری از موجودی مقدس است. خداوند در نهاد انسان قداست و شرافتی قرار داده که شایسته‌ بزرگ‌داشت و احترام است.  

مومنی با بیان اینکه امامان معصوم(ع) به عنوان الگوهای هدایتگرِ الهی، راهنمای بشریت تا قیامت هستند، گفت: امام حسین (ع) با علم به شهادت خود، هرگز با حکومت یزید سازش نکرد و فرمود "هرکس آزاده است، تا قیام قیامت با طاغوت زمان بیعت نکند." سکوت در برابر حکومت‌های ستمگر، به معنای تقویت جبهه‌ ظلم و گمراه کردن بشریت است؛ امام به عنوان اسوه‌ی جامعه، هرگز نمی‌توانست مسیر ذلت و تباهی را برای مردم تجویز کند.  

وی ادامه داد: ایشان به خوبی می‌دانستند که سکوت در برابر ظلم، روزبه‌روز به قدرت ستمگران می‌افزاید و عدالت و انسانیت را تضعیف می‌کند. از منظر عقلانیت نیز، هزینه‌ سازش بسیار سنگین‌تر از مبارزه بود. امام حسین (ع) آینده‌نگر بود و به تمام این پیامدها توجه داشت. ایشان نه‌تنها به فکر نجات آخرت مردم، بلکه به دنبال آبادانی دنیای آنان نیز بود و می‌دانست شهادتش چراغ هدایتی برای جهانیان خواهد شد.  

این کارشناس دینی مکتب امام حسین (ع) را یک الگوی کامل و همه‌جانبه دانست که هم دنیا و هم آخرت را در برمی‌گیرد و اعلام کرد: در این مکتب، آزادگی به معنای کنار گذاشتن دنیا نیست، بلکه به این معناست که انسان ضمن برخورداری از آزادی‌های فردی و اجتماعی، نسبت به مسئولیت‌های خود آگاه باشد؛ خداوند حتی به پیامبر (ص) فرمود "تو را از دنیا بهره‌ای است، پس سهم خود را فراموش نکن." انسان حق دارد از نعمت‌های الهی بهره ببرد، اما در چارچوب قوانین الهی و با رعایت حقوق دیگران.  

وی افزود: آزادگی در مکتب امام حسین (ع) یعنی رضایت به حقوقی که خداوند مقرر کرده، احترام به حقوق دیگران، و احساس مسئولیت در قبال جامعه. البته مراتب آزادگی فراتر از این‌هاست و گاه انسان باید از حق حیات خود بگذرد تا دیگران در امنیت زندگی کنند. مقایسه‌ی کسی که جان خود را برای سیراب کردن کودکان می‌دهد با کسی که آب را از یتیمان می‌گیرد، به روشنی نشان می‌دهد که این دو راه یکسان نیستند. همین تفاوت‌هاست که باعث می‌شود با افتخار بگوییم، "ما پیرو مکتب امام حسین (ع) هستیم."  

مومنی با بیان اینکه مهم‌ترین پیام امام حسین (ع) آگاهی‌بخشی است، بیان کرد: هیچ انسانی به آزادی واقعی نمی‌رسد، مگر اینکه ابتدا آگاه شود. انسان باید حقوق خود را بشناسد و سپس دشمنان این حقوق را به خوبی تشخیص دهد. در عصر حاضر، اولین گام در مسیر حق‌طلبی این است که بدانیم دشمن چه می‌خواهد و حقوق حقیقی ما کدامند.

وی با اشاره بر اینکه تنها با آگاهی است که می‌توان صاحبان حق را شناخت و از حقوق خود دفاع کرد، گام دوم را مطالبه‌گری دانست و گفت: پس از شناخت حقوق، انسان باید جسارت طلبیدن آن‌ها را داشته باشد. چرا باید کفار بر ما مسلط باشند؟ چرا امنیت ما باید در دست دشمنان باشد؟ آزادگی در مکتب امام حسین (ع) یعنی اگر خدای متعال حقی به من عطا کرده، هیچ کس نمی‌تواند آن را از من سلب کند.  

مومنی در پایان اظهار کرد: هر رفتاری که حکایت از پذیرش ولایت غیر خدا داشته باشد، ناخواسته به تقویت جبهه‌ی شیطان و ظالمان کمک می‌کند. بنابراین، هر فردی باید به هر شیوه‌ای که می‌تواند، چه با قلم، چه با صدا، هنر، فن‌آوری، یا بیان رسا در جبهه‌ی مبارزه با ظلم حضور یابد. همه باید بدانند که هیچ گفتار یا رفتاری بی‌تأثیر نیست و هر قدمی در این مسیر، ادامه‌ی راه عاشور است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha