یکی از رسالتهای آموزش و پرورش، استمرار فعالیتهای تربیتی دانشآموزان در فصل تابستان است. مدرسه تعطیل میشود، اما تربیت تعطیل نمیشود تا در این فرصت مناسب که دانشآموزان، مجال بیشتر و اوقات فراغت خاصتری دارند ، علایق خود را جهت دهند و خانوادههای همیشه همراه، آموختههای فرهنگی، تربیتی و ورزشی فرزندانشان به همراه کسب مهارتهای زندگی را به نظاره بنشینند.
غنیسازی این فرصتهای بزرگ یادگیری، تربیت تمامساحتی و رشد همهجانبه دانشآموزان را در پی خواهد داشت تا در قالب فعالیتهای برنامهریزی شده و ساختارمند تابستانی، تحقق ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش اتفاق بیفتد.
امروزه با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و گرایش جوانان و نوجوانان به این سمت، برنامه ریزی برای گذران فراغت سه ماهه دانش آموزان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا خانواده و دستگاههای متولی باید همگام و همسو با هم برای این ایام برنامه ریزی داشته باشند.
خانوادهها و دستگاههای مختلف متولی امر تعلیم و تربیت باید به این مهم توجه داشته باشند که ایام فراغت دانشآموزان فرصتی برای شکوفایی تواناییها و استعدادهای آنان است، لذا باید با برنامهریزی درست و اصولی از این فرصت استفاده شود.
در استان کردستان نیز هرساله برنامهریزیهای لازم توسط دستگاههای مختلف برای گذران این ایام انجام می شود و امسال نیز برنامهریزیهایی توسط دستگاههای مختلف و در راس آن آموزش و پرورش انجام شده و کلاسهای اوقات فراغت دانش آموزان با قوت برگزار میشود.
سرپرست آموزش وپرورش استثنایی کردستان تلاش در جهت تحقق شعار هر خانه یک پایگاه تابستانی با رویکرد آموزش وتوسعه مهارتها را محور اصلی فعالیتهای تابستانی و غنیسازی اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در تابستان ۱۴۰۴ عنوان کرد.
اقبال خانی، سرپرست این اداره امروز چهارشنبه ۱۸ تیر در آئین نمادین آغاز فعالیت پایگاههای تابستانی که در هنرستان دخترانه گلها در سنندج برگزار شد، رویکرد اصلی در فعالیتهای آموزشی، فرهنگی،هنری و ورزشی غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه در تابستان ۱۴۰۴ را آموزش مهارتهای زندگی با محوریت تربیت بدون توقف، رشد و تعالی دانش آموزان و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی در تابستان در پرتو همکاری نهادهای تربیتی و مشارکت مردم دانست.
سرپرست آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: پیش بینی میشود ۶۰۰ دانش آموز دختر و پسر با نیازهای ویژه استان از طریق سامانه نورینو برای شرکت در پایگاههای تابستانی اعلام آمادگی و ثبتنام کنند.
خانی با اشاره به اینکه فرآیند تربیت تعطیل نمی شود ودر همه لحظات بویژه در ایام فراغت تابستان نیز تداوم دارد، اضافه کرد: فعالیت پایگاههای تابستانی اوقات فراغت تا ۲۰ شهریور برای دانشآموزان با نیازهای ویژه ادامه دارد.
وی از مجموعه برنامههای اوقات فراغت بهعنوان بزرگترین رویداد تربیتی نام برد و افزود: در این پایگاهها رشته های ورزشی، قرآنی، هنری، مشاغل وبرنامههای فوق برنامه آموزشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه (مدارس استثنایی) و تلفیقی فراگیر (مدارس پذیرا ) ارائه می شود.
خانی با بیان اینکه تابستان امسال پایگاه های تابستانی به صورت متمرکز در مدارس استثنایی و غیر متمرکز در کانون پرورش فکری، مراکز وابسته به اداره کل بهزیستی، سالنهای ورزشی و غیره به عنوان ظرفیت های موجود برای سپری شدن اوقات فراغت دانش آموزان هستند، اظهار کرد: فعالیتهای تابستانی یکی از بسترهای اصلی شناسایی، هدایت استعداد، مهارت و ارتقاء مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان است.
سرپرست آموزش و پرورش استان با تأکید بر لزوم همراهی و هماهنگی دستگاهها و سازمانهایی که با آموزش و پرورش استثنایی هم پوشانی وظایف دارند، اظهار کرد: با توجه به تنوع استعدادها، علایق، نیازها و اقتضائات این دانش آموزان، آموزش و پرورش نیازمند همکاری سایر نهادها است.
خانی، اطلاع رسانی و همفکری با اولیاء دانش آموزان، برنامه ریزی دقیق و منسجم در تمام فعالیتها، فراهم کردن زمینه حضور بانشاط دانش آموزان و بکارگیری مربیان متخصص و علاقمند را از انتظارات آموزش و پرورش استثنایی از عوامل اجرایی پایگاههای فعالیت تابستانی اعلام کرد.
سرپرست آموزش و پرورش استان با بیان اینکه برنامههای تابستانی آموزش و پرورش یکی از برنامههای مهم و اساسی دستگاه تعلیم و تربیت است، افزود: فعالیتهای تابستانی یکی از بسترهای اصلی شناسایی و هدایت استعدادها ومهارتهای دانش آموزان و ارتقاء مهارتهای فردی و اجتماعی دانش آموزان است.
در حاشیه این مراسم از نمایشگاه دست ساختههای هنر وخلاقیت دانش آموزان هنرستانهای نوآوران و گلها بازدید به عمل آمد.
انتهای پیام
نظرات