به گزارش ایسنا، بر اساس دادههای بیمه مرکزی، در پایان سه ماهه نخست امسال، ۴۷۵۰ شکایت در رشتههای مختلف بیمه ثبت شده که از این تعداد، ۳۳۸۱ شکایت مختومه شده و ۱۳۶۹ شکایت همچنان در حال رسیدگی است.
این آمار نشاندهنده عملکرد رسیدگی به شکایات بیمهای در سه ماه اول سال جاری است که در برخی رشتهها، شکایات بیشتری ثبت شده و در پارهای موارد وضعیت رسیدگی به شکایات بهطور نسبی بهتر بوده است. به طور کلی این شکایات، توسط بیمهگذاران و ذی نفعان بیمهنامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشتهها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه، منتشر میشود که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکتهای بیمهای مشخص شده است.
بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایتهای در حال رسیدگی، تفکیک شده است. با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکتهای بیمه به صورت ماهانه تغییر میکند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکتهای مختلف، متفاوت با ماههای دیگر خواهد بود.
بیشترین شکایات از کدام رشتههای بیمهای بود؟
شخص ثالث و مازاد: در میان رشتههای بیمهای در پایان خرداد ماه سال جاری، رشته بیمه شخص ثالث با ثبت ۲۱۱۹ شکایت، بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده و از این تعداد، به ۱۵۱۸ شکایت رسیدگی شده که ۸۲۸ شکایت وارد و ۶۹۰ شکایت ناوارد بوده است. همچنین ۶۰۱ شکایت در حال رسیدگی است؛ به عبارتی به ۷۱ درصد از شکایات در رشته بیمه شخص ثالث رسیدگی شده و در مجموع ۳۹ درصد از این شکایات نیز وارد بوده است.
درمان: رشته بیمه درمان نیز با ۱۲۲۸ شکایت ثبتشده در جایگاه دوم قرار دارد. از این تعداد، ۸۶۳ شکایت رسیدگی شده که ۳۶۸ مورد وارد، ۴۹۵ مورد ناوارد و ۳۶۵ شکایت در این رشته همچنان در حال رسیدگی است. بر این اساس، به ۷۰ درصد از شکایات در این رشته بیمه رسیدگی شده که ۳۰ درصد از شکایات وارد، ۴۰ درصد ناوارد و ۳۰ درصد دیگر طی این بازه زمانی هنوز در حال رسیدگی است.
بدنه اتومبیل: همچنین در رشته بیمه بدنه اتومبیل، طی سه ماهه نخست سال جاری، ۵۷۷ شکایت ثبت شده که از این تعداد، ۴۴۲ شکایت رسیدگی شده که ۱۹۸ مورد آن وارد، ۲۴۴ مورد ناوارد و ۱۳۵ مورد در حال رسیدگی است که بیانگر وارد بودن ۳۴ درصد از شکایات، ناوارد بودن ۴۲ درصد از شکایات بوده و ۲۳ درصد نیز در حال رسیدگی است.
رشتههای بیمهای با کمترین تعداد شکایات
از سوی دیگر، در پایان فصل بهار ۱۴۰۴، در رشته بیمه اعتبار، تنها یک مورد شکایت ثبت شده که ناوارد بوده و به آن رسیدگی شده است.
وضعیت کلی رسیدگی به شکایات
براساس دادههای منتشر شده از سوی بیمه مرکزی، از مجموع ۴۷۵۰ شکایت ثبتشده در سه ماهه نخست امسال، ۳۳۸۱ شکایت به مرحله رسیدگی و مختومه اعلام شد و ۱۳۶۹ شکایت در حال بررسی است. در میان ۳۳۸۱ مورد رسیدگی شده ۱۶۳۵ مورد از شکایات وارد و ۱۷۴۶ مورد ناوارد اعلام شده است.
بنابراین در پایان سه ماهه نخست سال جاری، به ۷۱.۱ درصد از شکایات رسیدگی شده و ۲۸.۸ درصد از شکایات در حال رسیدگی است که در میان شکایات مختومه (رسیدگی شده)، ۳۴.۴ درصد از آنها وارد بوده و ۳۶.۷ درصد از این شکایات ناوارد بوده است.
انتشار آمار شکایات از رشتههای بیمهای طی سه ماهه امسال در حالی است که هنوز آمار عملکرد سه ماهه صنعت بیمه منتشر نشده است با این حال، برای نتیجه گیری از این آمار ابتدا باید سهم رشتههای بیمهای از بازار بیمه کشور را مد نظر قرار داد و براساس سهمی که رشتهها و یا شرکتهای بیمهای از بازار بیمه به خود اختصاص دادهاند، میزان عملکرد هر رشته بیمه را بررسی کرد.
برای مثال، بر اساس، آخرین آمار از عملکرد صنعت بیمه در پایان دوماهه نخست سال جاری بیش از ۱۱.۸ میلیون فقره بیمه نامه به ارزش ۱۲۱ هزار میلیارد تومان صادر شده که سهم سه رشته بیمه پرشکایت در این گزارش (شخص ثالث، درمان و بدنه اتومبیل) به ترتیب بیش از ۴.۱ میلیون فقره بیمه نامه برای بیمه شخص ثالث به ارزش ۲۱ همت، ۴۸۵ هزار فقره بیمه نامه درمان به ارزش ۶۸ همت و ۷۳۲ هزار بیمه نامه بدنه اتومبیل به ارزش چهار همت بوده است که در مجموع این سه رشته بیمه سهمی ۷۷ درصدی از حق بیمه تولیدی صنعت بیمه و سهمی ۴۴ درصدی از تعداد بیمه نامه های صادر شده در دو ماهه نخست سال جاری را به خود اختصاص دادهاند.
انتهای پیام
نظرات