به گزارش ایسنا، صمد حسنزاده- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران- امروز (دوشنبه) در نشست با سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقشآفرینی بخش خصوصی در مدیریت بحران جنگ ۱۲ روزه، گفت: در آن ایام، اتاق بازرگانی با همکاری اتاق اصناف و تعاون جلساتی برای تولید، تهیه و توزیع کالاهای اساسی کشور ترتیب داد تا در جامعه کمبودی احساس نشود. این اقدامها نه بهدلیل الزامات قانونی، بلکه ناشی از باورهای دینی، مذهبی و وجدانی فعالان اقتصادی صورت گرفت.
وی با تاکید بر روحیه ایثار تولیدکنندگان در کنار مردم افزود: در استانهای مسافرپذیر، کالاها حتی بهصورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت. این رفتارها جلوهای از میهندوستی، ملیگرایی و وفاداری عمیق مردم ایران را به نمایش گذاشت.
حسنزاده ضمن اشاره به جلوههای مثبت اجتماعی در بطن شرایط جنگی گفت: در شرایطی که ممکن بود جامعه دچار التهاب شود، مردم ایران در کنار سیاستهای دولت ایستادند. در برخی مناطق، محدودیتهایی در حسابهای بانکی وجود داشت اما مغازهداران با اطمینان از پرداخت بعدی، کالا در اختیار مردم قرار دادند. این در حالی است که در برخی کشورهای جهان، در شرایط مشابه شاهد غارت فروشگاهها هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین یادآور شد که در طول جنگ تحمیلی نیز در هیچ نقطهای از کشور خانوادهای معطل معیشت نماند و فروشگاهها همیشه مملو از کالا بودند؛ الگویی که بار دیگر در بحران اخیر تکرار شد.
وی با قدردانی از تدوین بسته حمایتی دولت برای تولید، ابراز امیدواری کرد که این بسته بتواند به استمرار فعالیت بنگاههای اقتصادی کمک کند و مشکلات آنان را کاهش دهد.
حسنزاده خاطرنشان کرد: در جلسات متعدد با تولیدکنندگان، نگرانیهایی درباره تابآوری بنگاهها مطرح شده است که باید با همکاری جدی دولت و بخش خصوصی به این دغدغهها پاسخ داد. حفظ تداوم تولید، نیازمند حمایت عملی و پایدار از طرف حاکمیت و تقویت سازوکارهای حمایت از بخش خصوصی است.
انتهای پیام
نظرات