علی عبدالعلیزاده، در نشست شورای برنامهریزی و توسعه خراسان رضوی، با تأکید بر اهمیت موقعیت ژئوپلیتیکی استان، اظهار کرد: احداث خطوط صنعتی در مناطق مرزی، جذب سرمایهگذار را تسهیل و روند خامفروشی را متوقف میکند. استان میتواند به هاب صنعتی، امنیتی و ترانزیتی منطقهای تبدیل شود.
وی با اشاره به پروژه راهآهن بندرعباس–سرخس، ادامه داد: این پروژه تا پایان سال جاری یا سهماهه اول سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. ایستگاه شهید مطهری و منطقه سرخس قابلیت تبدیلشدن به هاب تجاری و امنیتی را دارند، زیرا اقتصاد فعال ضامن امنیت پایدار است.
عبدالعلیزاده در ادامه، توسعه بندر خشک را راهحل کاهش بوروکراسی در تجارت دانست و تصریح کرد: در بندر خشک، ورود مواد اولیه و خروج محصولات نهایی بدون تشریفات زائد ممکن میشود. خراسان رضوی با زیرساختهای موجود، بهویژه در شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد، میتواند این نقش را ایفا کند.
وی همچنین با تأکید بر ساماندهی مهاجرت، خاطرنشان کرد: ورود بیضابطه مهاجران افغانستانی مشکلاتی ایجاد میکند، اما اگر این جمعیت در قالب نظام مهارتی آموزش ببینند، تبدیل به فرصت اقتصادی میشوند. باید الگویی مشابه ترکیه و آلمان را در این زمینه اجرا کنیم.
عبدالعلیزاده ابراز امیدواری کرد: خراسان رضوی میتواند به «هاب صلح، توسعه، ترانزیت و همبستگی اقتصادی» در منطقه تبدیل شود.
باید نقش ملی خراسان رضوی در ترانزیت و اقتصاد رسمی شود
به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در روز چهارشنبه یکم مرداد ماه، غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی، در ادامه جلسه با اشاره به ظرفیتهای مغفولمانده استان، گفت: خراسان رضوی محور واقعی کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب کشور است. با وجود سهم ۱۰ درصدی جمعیتی سه استان خراسان، هنوز تصمیمگیری برای واردات مواد اولیه آنها در تهران انجام میشود؛ این تمرکزگرایی باید اصلاح شود.
وی با اشاره به سفرهای خارجی استانداری برای توسعه تجارت منطقهای، افزود: امنیت ایران و افغانستان به مسائل اقتصادی گره خورده است. توافق اقتصادی پایدار، امنیت سیاسی را نیز تضمین میکند. باید این تعاملات را بر اساس اشتراکات فرهنگی و تاریخی سامان داد.
استاندار خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: امروز شرایط سخت اما قابل مدیریت است. اگر مدیری احساس میکند توان اداره در این وضعیت را ندارد، باید جای خود را به افراد باانگیزه و توانمند بدهد. خروجی کار مهم است، نه صرفاً ماندن در مسئولیت.
جایگاه ژئوپلیتیکی خراسان رضوی باید به ارزش اقتصادی تبدیل شود
حسن پارسیپور، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: خراسان رضوی با ۳۴ شهرستان و ۹۶ شهر، در تقاطع کریدورهای بینالمللی واقع شده و در سند آمایش سرزمین نیز مأموریت تبدیلشدن به قطب بازرگانی و ترانزیتی کشور را دارد.
وی با بیان اینکه اقتصاد استان به سمت معیشتیشدن تمایل یافته، افزود: درآمد سرانه پایین است؛ با وجود مشارکت اقتصادی بالا، برای تقویت این وضعیت، توسعه حملونقل ریلی از اولویتهاست. امروز ۶۵ درصد جابهجاییها از سنگان با جاده انجام میشود؛ این سهم باید با سرمایهگذاری ریلی اصلاح شود.
شهرک صنعتی مشهد ۵، قطب آینده بندر خشک شرق کشور است
در ادامه نشست، جعفر فرشچی، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان، ظرفیتهای شهرک صنعتی مشهد ۵ را برای استقرار بندر خشک برشمرد و گفت: این شهرک ۵۰۰۰ هکتاری، نزدیکترین ناحیه صنعتی به مشهد است و ریل سراسری از درون آن عبور میکند. امکان توسعه آن تا ۱۰ هزار هکتار وجود دارد.
وی افزود: مجوز ساخت رایگان، معافیت از قوانین شهرداری، ۱۳ سال معافیت مالیاتی و سایر مشوقها باعث شده این شهرک یکی از جدیترین گزینهها برای تبدیل به قطب لجستیک، حملونقل و فرآوری شرق کشور باشد.
انتهای پیام
نظرات