به گزارش ایسنا، وب سایت «داون دتکتور» که رصدکننده قطعی و اختلال سرویسها و سایتها است، اعلام کرد تاکنون ۶۱ هزار گزارش از سوی کاربران به این سایت ارسال شده است. کاربران در آمریکا و اروپا حدود ساعت ۳ بعد از ظهر پنجشنبه به وقت شرق آمریکا، با قطعی استارلینک روبرو شدند.
استارلینک که بیش از شش میلیون کاربر در حدود ۱۴۰ کشور و منطقه دارد، بعدا در حساب «ایکس» خود به این قطعی اذعان و اعلام کرد: ما به طور فعال در حال اجرای یک راهحل هستیم.
مایکل نیکولز، معاون مهندسی استارلینک، در «ایکس» نوشت: فعالیت سرویس استارلینک پس از دو ساعت و نیم قطعی، از سر گرفته شد. نیکولز با عذرخواهی بابت این اختلال و قول یافتن علت اصلی آن، گفت: این قطعی به دلیل خرابی سرویسهای نرمافزاری داخلی کلیدی بود که شبکه اصلی را اداره میکنند.
ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیسایکس هم عذرخواهی کرد و گفت: بابت قطعی متاسفم. شرکت اسپیسایکس علت اصلی را برطرف خواهد کرد تا مطمئن شود که دیگر چنین اتفاقی نمیافتد.
این قطعی، یک مشکل نادر برای حساسترین کسبوکار اسپیسایکس از نظر تجاری بود و باعث شد کارشناسان این سوال را مطرح کنند که آیا این سرویس که به خاطر انعطافپذیری و رشد سریعش شناخته میشود، دچار یک اشکال فنی، یک بهروزرسانی نرمافزاری ناقص یا حتی یک حمله سایبری شده است یا خیر.
اسپیس ایکس از سال ۲۰۲۰، بیش از ۸۰۰۰ ماهواره استارلینک را پرتاب کرده و یک شبکه توزیع شده منحصر به فرد در مدار پایین زمین ایجاد کرده است که تقاضای زیادی را از سوی ارتشها، صنایع حمل و نقل و مصرفکنندگان در مناطق روستایی با دسترسی ضعیف به اینترنت سنتی مبتنی بر فیبر نوری به خود جلب کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، مشخص نبود که آیا قطعی روز پنجشنبه بر سایر خدمات مبتنی بر ماهواره اسپیس ایکس که به شبکه استارلینک متکی هستند، تاثیر گذاشته است یا خیر. «استارشیلد» که واحد تجاری ماهوارههای نظامی این شرکت است، قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار با پنتاگون و سازمانهای اطلاعاتی آمریکا دارد.
انتهای پیام
نظرات