به گزارش ایسنا، فاطمه منصوری با اشاره به رویکردهای سازمان فنی و حرفهای در بحث مهارتآموزی گفت: بی تردید بهروزآوری آموزشها و اینکه متناسب با نیاز بازار کار باشد و از طرفی عدالت در دسترسی محقق شود و با توجه به ابزارهای جدیدی که آمده گستره بیشتری از جامعه از خدمات مهارتی بهرهمند شوند، در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفهای قرار دارد. همه کسانی که علاقمند به شرکت در دورههای آموزش فنی و حرفهای باشند، از کدهای جهانی ایسکو و آیسیک بهره میبرند و گواهینامه آن در سطح بین الملل قابل قبول است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح کشور نزدیک به ۷۰۰ مرکز آموزش دولتی وجود دارد و در کنار آن پایگاههای سیار هم داریم و همچنین ۲۰ هزار آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفه ای که در حال خدمت رسانی هستند.
اقتصاد دیجیتال یکی از رستههای اولویت دار و مورد نیاز آینده است و بر اساس آن کارگاههای دیجیتال در هر استان تجهیز و قراردادهایی با بخش خصوصی فعال امضا شده است.
معاون پژوهش، برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور که در یک گفت وگوی تلویزیونی سخن میگفت، از اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از رستههای اولویت دار و مورد نیاز آینده نام برد و افزود: با توجه ببحث آیندهپژوهی مشاغل روی این بخش سرمایهگذاری کردهایم و در هر استان کارگاههای دیجیتال را راهاندازی و قراردادهایی را با بخش خصوصی منعقد کردهایم.
وی افزود: استانداردهای آموزش و سرفصلهای آن مصوب شده و افراد برای اینکه بتوانند در این دورههای شرکت کنند میتوانند با جستوجو در پلتفرم سازمان فنی و حرفهای، نزدیکترین موقعیت و مکان نزدیک به خود را انتخاب و در دورهها ثبت نام کنند.
منصوری با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ مهارتآموزی گفت: مهارت به اعتبار اشخاص کمک میکند و باعث میشود حس بهتری در آنها به وجود آید زیرا احساس می کنند که توانمند هستند. مهارت آموختگانی که گواهینامه دریافت میکنند پس از قبولی مشغول کار میشوند ولی این مساله باز هم مسلی را حل نمیکند زیرا هنوز نظام صلاحیت حرفهای در کشور مستقر نشده است.
وی با بیان اینکه نظام صلاحیت حرفهای ۸ سال است که در دستور کار شورای عالی فنی و حرفهای و مهارت قرار دارد و به دلایل متعدد و نبود زیرساختهای لازم تاکنون به نتیجه نرسیده است،این نوید را داد که سازمان آموزش فنی وحرفهای مدت ۶ ماه است که با همکاری ۱۰ نظام حرفهای دیگر در حال تدوین بستههای شغلی آن است تا به تصویب شورا برسد.
اگر کارگران بدانند جدا از افزایش حقوق سالیانه که باید طبق قانون اتفاق بیفتد، درصورت مهارت آموزی در حرفه خود نیز ارتقا پیدا میکنند و در حقوق و دستمزدشان اثر میگذارد به سمت مهارت آموزی میروند.
به گفته معاون سازمان آموزش فنی و حرفهای در صورت تصویب این نظام، افراد از سطح ۱ و ۲ تا سطح ۸ که معادل دکترای حرفهای است را دریافت میکنند و متناسب با آن بحث حقوق و دستمزد و رتبهبندیشان تغییر میکند.
منصوری متذکر شد: هم اکنون در حال فراهم کردن زیرساختهای این نظام هستیم و امیدواریم که تا مهرماه حداقل در این نظامها سنجش صلاحیت داشته باشیم و هر چه زودتر توسعه یابد و همه حرفهها را در برگیرد.
وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی کار ماهر اظهار کرد: اگر افراد مهارت ببینند و ماهر شوند در وضعیت زندگی، حقوق و دستمزد و ارتقای آنها تاثیر میگذارد. اینکه کارگر جدا از افزایش حقوق سالیانه که باید طبق قانون اتفاق بیفتد، در حرفه خودش نیز ارتقا یابد و سطح بالاتر را طی کند هم در حقوق و دستمزدش اثر دارد و هم نوعی شخصیت بخشی و اعتبار بخشی به مهارت است.
معاون پژوهش، برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفهای در عین حال از رویکرد عدالتمحور و مبتنی بر بازار کار در طراحی دورهها خبر داد و گفت: بهرهگیری از فناوریهای نوین، بهروزرسانی آموزشها و افزایش دسترسی عمومی به آموزشهای فنی از مهمترین اهداف این سازمان است.
منصوری در پایان از همکاریهای موثر با سازمان بهزیستی و کمیته امداد خمینی(ره) خبر داد و گفت: دورههای آموزشی در این همکاریها به شکل تقاضامحور و متناسب با نیاز واقعی بازار طراحی شدهاند تا فرصتهای برابر برای ورود به بازار کار برای همه فراهم شود.
انتهای پیام
نظرات