• سه‌شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1404051408957
  • خبرنگار : 71461

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی:

«ایران امام رضا (ع)» راهبرد جامع برای هویت‌سازی ملی در سایه سیره رضوی است

«ایران امام رضا (ع)» راهبرد جامع برای هویت‌سازی ملی در سایه سیره رضوی است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامگذاری بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به عنوان «ایران امام رضا (ع)»، آن را یک راهبرد جامع برای هویت‌سازی ملی و معرفی جایگاه ایران در گستره جهانی قلمداد کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر نخعی‌راد با اشاره به انتخاب شعار «ایران امام رضا (ع)» برای بیست و دومین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام اظهار کرد: این شعار، نوعی اشتراک هویتی است که شخصیت جهانی امام رضا (ع) را برای ما ایرانی‌ها برجسته و شاخص می‌سازد. این شعار به‌خوبی بازتاب‌دهنده زیست‌بوم فرهنگی و باورهای عمیق ماست و می‌تواند نقش وحدت‌بخشی مهمی در جغرافیای متنوع ایران ایفا کند.
وی با اشاره به ظرفیت این شعار در ارتقای شناخت جهانی از هویت ایرانی-اسلامی، تأکید کرد: هنر، زبان مشترک و ابزاری قدرتمند برای نهادینه‌سازی مفاهیم سیره رضوی و هویت ملی در اذهان عمومی، به‌ویژه در سطح بین‌المللی است. ازاین‌رو باید تمام ظرفیت‌های هنری کشور در این مسیر به‌کار گرفته شود. تأکید بر شخصیت والای امام رضا (ع) و ذکر نام مبارک ایشان، سبب می‌شود هم خودمان در سطح جهانی بهتر شناخته شویم و هم بتوانیم این امام بزرگوار را به جهانیان معرفی کنیم.


او با اشاره به ابعاد داخلی این شعار تصریح کرد: همان‌گونه که شعار «یا حسین (ع)» عامل وحدت میان اقشار مختلف مردم است، شعار «ایران امام رضا (ع)» نیز می‌تواند به‌خوبی همگرایی، وحدت و انسجام میان اقوام و اقشار مختلف ایران، شیعیان جهان و حتی همه مسلمانان را تقویت کند.


وی این شعار را انتخابی هوشمندانه دانست و تأکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های آشکار و پنهان این شعار برای تحقق اهداف فرهنگی و هویتی بهره‌گیری شود.

هنر؛ پلی میان سیره رضوی و هویت ملی با قلب‌ها و اذهان جهانی

در ادامه، نخعی‌راد به نقش حیاتی و بی‌بدیل هنر در تبیین و ترویج مفاهیم عمیق شعار «ایران امام رضا (ع)» پرداخت و گفت: هنر، ابزاری بی‌نظیر برای انتقال پیام است. بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم موردنظر ما، هنر است؛ زیرا می‌تواند پیام‌ها را به شکلی زیبا و مؤثر به مخاطبان برساند.


وی با تأکید بر اینکه هنر محدود به شعر نیست و دنیایی از قالب‌های متنوع را در برمی‌گیرد، اظهار کرد: باید تمام قالب‌های هنری را مدنظر قرار داد و از توانمندی تمامی هنرمندان کشور بهره گرفت تا در مسیر ترویج سیره رضوی و اهداف فرهنگی، بهترین نتیجه حاصل شود.

تولید محتوای هنری با تمرکز بر دوگانه «هویت ملی» و «سیره رضوی»

وی در پاسخ به پرسشی درباره مؤلفه‌های محتوای هنری منطبق با شعار «ایران امام رضا (ع)» گفت: مهم‌ترین نکته این است که هنرمندان در تولید آثار خود، همواره دوگانه «هویت ملی» و «سیره رضوی» را در نظر داشته باشند. آثار هنری باید ضمن بازتاب غنای فرهنگی، تاریخی و تمدنی ایران – از جمله معماری، ادبیات و آداب و رسوم اقوام – به ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) نیز بپردازند؛ از جمله اخلاق، علم، عدالت، مهربانی و وحدت‌آفرینی.


نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، همچنین بر ضرورت بهره‌گیری از تمامی شاخه‌های هنری همچون هنرهای تجسمی، نمایشی، موسیقایی، ادبی و دیجیتال تأکید کرد و گفت: باید آثاری تولید شوند که هم برای مخاطبان داخلی جذاب باشند و هم پیام فرهنگی ایران اسلامی و معارف رضوی را به گوش جهانیان برسانند.  با تلاش هنرمندان و حمایت مسئولان، شعار «ایران امام رضا (ع)» در سطوح ملی و بین‌المللی به ثمر نشسته و ان‌شاءالله این هدف بزرگ به‌خوبی محقق شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha