به گزارش ایسنا، شرکت «اوپنایآی»(OpenAI) طرح اشتراکی جدید و ارزانتر «چتجیپیتی»(ChatGPT) با نام «چتجیپیتی گو»(ChatGPT GO) را در هند با قیمت ماهانه ۳۹۹ روپیه (۴.۶۰ دلار) راهاندازی کرده که نسبت به طرح Plus با هزینه ماهانه ۱۹۹۹ روپیه (حدود ۲۳ دلار) مقرونبهصرفهتر است.
به نقل از تک کرانچ، این شرکت چند روز پیش قیمتگذاری با ارز محلی را برای همه برنامههای خود فعال کرده بود و با اجرای این طرح به کاربران امکان میدهد تا از طریق «رابط پرداخت یکپارچه(UPI) که چارچوب پرداخت در هند است، هزینه را پرداخت کنند.
«نیک تورلی»(Nick Turley)، مدیر چتجیپیتی گفت: این طرح، سرعت ارسال پیام، تولید تصویر و آپلود فایل را نسبت به نسخه رایگان ۱۰ برابر افزایش میدهد. همچنین طرح چتجیپیتی گو، امکان حفظ بهتر حافظه را برای ارائه پاسخهای شخصیسازیشدهتر فراهم میکند. مقرونبهصرفهتر کردن چتجیپیتی، یکی از درخواستهای کلیدی کاربران بوده است. ما چتجیپیتی گو را ابتدا در هند عرضه میکنیم و پیش از گسترش به سایر کشورها، از بازخوردها درس خواهیم گرفت.
از نقطه نظر تبدیل ارز، وقتی طرح Plus برای کاربران هندی با ارز محلی ارائه میشد، بیش از ۲۰ دلار بود. طرح جدید چتجیپیتی گو یک جایگزین مقرونبهصرفهتر را برای افرادی ارائه میدهد که به دنبال استفاده از چتجیپیتی در درجه اول برای گفتوگو، تولید تصویر و پردازش فایل هستند.
«تیبور بلاهو»(Tibor Blaho) یک مهندس نرمافزار که به خاطر افشای دقیق محصولات هوش مصنوعی آینده شهرت دارد، پیشتر از این طرح و جزئیات آن صحبت کرده بود.
اگرچه اوپنایآی این طرح را از نظر جغرافیایی به هند محدود کرده، اما در صفحه پشتیبانی خود اعلام کرده که در تلاش است تا این طرح را به مناطق بیشتری گسترش دهد.
ماه گذشته، تورلی خاطرنشان کرد که چتجیپیتی اکنون بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر هفتگی در سراسر جهان دارد و این تعداد نسبت به ۵۰۰ میلیون کاربر در ماه مارس افزایش یافته است. اوپنایآی ویژگی بهروزرسانیشده مولد تصویر خود را برای چتجیپیتی در ماه مارس راهاندازی کرد و از آن زمان، شاهد افزایش استفاده از آن در هند بوده است. «سم آلتمن»(Sam Altman)، مدیرعامل اوپنایآی در پادکست اخیر خود گفت که هند دومین بازار بزرگ این شرکت است. اوپنایآی با طرح چتجیپیتی گو میخواهد از این فرصت استفاده کند.
بر اساس گزارش شرکت تحلیل اپلیکیشن «اپفیگورز»(Appfigures)، هند با بیش از ۲۹ میلیون دانلود در ۹۰ روز گذشته، از نظر دانلود اپلیکیشن چتجیپیتی در میان پلتفرمها، کشور پیشرو بوده است. با وجود این، چتجیپیتی در این دوره تنها ۳.۶ میلیون دلار از کاربران این کشور درآمد داشته است.
با توجه به قیمتگذاری چتجیپیتی، این اقدام احتمالاً مصرفکنندگان بیشتری را به استفاده از آن ترغیب خواهد کرد. سایر شرکتهای هوش مصنوعی نیز اقداماتی را برای جذب کاربران از پایگاه کاربران اینترنت این کشور انجام دادهاند. ماه گذشته، «پرپلکسیتی»(Perplexity) با ارائهدهنده خدمات شبکه هندی «ایرتل»(Airtel) همکاری کرد تا اشتراک رایگان «پرپلکسیتی پرو»(Perplexity Pro) را ارائه دهد. «گوگل» نیز یک طرح رایگان «ایآی پرو»(AI Pro) را برای دانشجویان ساکن هند به مدت یک سال ارائه داد.
اگرچه اقدام اوپنایآی شامل ارائه هیچ گونه خدمات رایگانی نمیشود، اما قیمتگذاری محلی و مقرونبهصرفه احتمالاً نرخ بهتر اشتراک چتجیپیتی را در هند به همراه خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات